sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:243

המאה ה , 18– מנתה מאה שנה לאחר הקמתה כמאה וארבעים אלף יהודים . ורשה , עיר שבה נאסרה מאות שנים ישיבת קבע על היהודים , משכה אליה במרוצת המאה ה19– מאות אלפי יהודים . תהליכים דומים אירעו בקושטא , סאלוניקי ואיזמיר שבאימפריה העותמאנית . בניו–יורק התקבצו עד מלחמת העולם הראשונה מאות אלפי מהגרים . רובם ככולם , המוני יהודים חסרי בסיס כלכלי שנעקרו מאורח החיים המסורתי , היוו את התשתית הדמוגרפית והסוציולוגית לצמיחתן של תנועות המונים לאומיות ורדיקליות . תנועות אלה ביקשו , כל אחת לפי דרכה הרעיונית ונסיבותיה הפוליטיות והאתניות , לשמר זהות יהודית חלופית לסדר העולם הישן . חברי התנועות הללו , בדומה לבני שכבת הבורגנות היהודית החדשה , ספגו הרבה מהשפעות הסביבה . הם עיצבו אורחות–חיים יהודיים , שהיו חדשניים ומרדניים ובה בעת שימרו זיקה עמוקה לזהות האתנית המיוחדת של היהודים . כך , למשל , עיצבו זרמים שונים בתנועה הלאומית היהודית ובתנועות הפועלים חגים ומועדים , טבעו את חותמם בלבוש ובלשון הדיבור ואף השפיעו במקרים מסוימים על סביבת המגורים , הריהוט וכלי הבית . רדיקליזם לאומי ורדיקליזם חברתי זכו במאה ה20– להשפעה כבירה על אפיקי המעבר בין מסורת למודרנה בחברה היהודית . השפעתם ניכרה גם במקומות היישוב שבהם נותרו היהודים וגם בארצות ההגירה החדשות . במקרים לא מעטים התחברו שני סוכני המודרניזציה של החברה היהודית – הבורגנות החדשה והתנועות הרדיקליות – והשפיעו במשותף על עיצוב סדר היום היהודי החדש . גם הפילנתרופיה היהודית של מעמד הבורגנות וגם התנועות הרדיקליות , בין שהיו בעלות מסר לאומי , חברתי או שמיזגו את שני אלה ( וכך היה ברוב התנועות , ( ביקשו במודע ובמוצהר לעצב "יהודי חדש . " אלה , כמו אלה , לא רוו נחת מן החברה היהודית המסורתית . שני סוכני המודרניזציה היו סוכני שינוי , והם לא ביקשו לשמר את הקורפורציה היהודית המיושנת . בפילנתרופיה היהודית וברדיקליזם היהודי לסוגיו נודעה חשיבות רבה לקבלת אתגרי המודרנה באופן מבוקר . לא כל מה שבא עם תמורות העת החדשה נראה כרצוי . לסוכנים הללו היתה מודעות גבוהה ביותר לצורך "לביית" את הכוחות החיצוניים שעקרו את המוסדות והמנהגים הישנים . כמו כן היה להם , לעתים קרובות , מצע מפורט ומנומק היטב לגבי מה שצריך להיעשות כדי לברוא " יהודי חדש , " בריא ברוחו ובגופו , המקיים חיים נאותים במסגרת סדר העולם המודרני . אולם עוצמת המדינה המודרנית וכוחות השוק מצד אחד , וחולשתן של המסגרות האידיאולוגיות מצד שני , הניחו כר נרחב למקריות , לספונטניות ולחוסר הכוונה . חיי היומיום של היהודי אמנם השתנו מן היסוד במאתיים השנים האחרונות . אולם יש להניח כי מסילת הברזל , ספינת הקיטור , הטלגרף והעיתון המודרני טבעו את חותמם בחיי היהודים לא פחות , ואולי אף יותר , מאשר מצעיהן של אגודות פילנתרופיות או מפלגות פוליטיות . היחיד והקהילה – מבוא ישראל ברטל במאה ה18– היה היחיד היהודי , כמו בני שאר קבוצות דתיות ואתניות בארצות אירופה ובאגן הים התיכון , איבר של ארגון חברתי בעל אופי מיסטי ואורגניסטי . מיסטי – שכן הקשר בין היחידים בקהילה היהודית לא נתפס כהתחברות על בסיס רציונלי , לשם השגת תועלת או הפקת סיפוקים חברתיים ותרבותיים . בעיני היהודי בן החברה המסורתית היה זה קשר של נשמות , המחוברות האחת לרעותה וקשורות לאלוהות , לעולם הבא , לעבר הקיבוצי ולעתיד המשיחי . אורגניסטי – משום שהזיקה בין חברי הקהילה נדמתה כחיבור אורגני הדומה לחיבורם של איברים בגוף החי . לכל אחד מן האיברים היה תפקיד מיוחד בפני עצמו , אך בה בעת הוא פעל למען חלקי הגוף האחרים , ניזון מהם ולא היה יכול להתקיים בלעדיהם . לא רק היחס בין היחיד לבין קהילה נתפס במונחים כאלו ; גם הזיקה בין קהילות היהודים ברחבי הפזורה הובנה במושגים מיסטיים ואורגניסטיים . הערבות ההדדית שהיתה קיימת בין חברי הקהילה הורחבה לערבות הדדית בין כלל קהילות ישראל . כך , למשל , הוסברה חובתן של קהילות לסייע לקהילות אחרות הנתונות במצוקה בניסוח בעל אופי אורגניסטי מובהק , כגון בכרוז זה של ועד ד' ארצות בפולין משנת : 1742 "שה פזורה ישראל , מה שה מכין אותו באבר אחד וכל האברין מרגישין , אף ישראל , כל אחד מרגיש בכאב חברו . " עולם המושגים הפוליטי והחברתי שבו היו נתונים בני הקהילה היהודית לא היה שונה , בעיקרו של דבר , מעולם המושגים ששלט בתודעתם של נוצרים ומוסלמים בני מעמדות שונים , שהיו שייכים למגוון הקבוצות האתניות בעולם הטרוםמודרני . לכן , חרף זרותה הדתית של הקהילה היהודית ( היתה זו קהילת המאמינים הבלתי–נוצרית היחידה שנסבלה משך מאות שנים בארצות הנצרות , (! חיזקה הסביבה הדתית החיצונית את הזהות הייחודית של חבר הקהילה . היחיד היהודי נתפס לא רק כמחובר באורח מיסטי אל הכלל , אלא חי ופעל בה בעת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help