sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

אפיקי חילון בחיי יומיום – מבוא ישראל ברטל תופעת החילון בחיים היהודיים מתגלה בתמורות שהתרחשו בחיי היחיד והקבוצה , בדרכי ההתנהגות של גברים , נשים , ילדים וילדות , ובזיקות הגומלין בין האדם הבודד למשפחה , לקהילה , למקום המגורים וליחידה הפוליטית . מכלול השינויים שעברו על היהודים כפרטים בתוך קבוצה , ועל היהודים כישות קיבוצית , במהלך מאתיים השנים האחרונות הוא עניינו של המדור העוסק ב"חיי היומיום . " תהליכים פוליטיים , חברתיים וכלכליים שאירעו סביב היהודים עקרו מסורות נושנות , ביטלו מוסדות וארגונים ושינו מנהגים , בגדים ומאכלים . המסגרות החברתיות הקורפורטיביות , שבהן נשמרו דפוסי החיים המסורתיים ( הקהילה , "החברה הקדושה , ( " לא שרדו אל מול כוחה המצמית של המדינה הריכוזית המודרנית . מאז , 1750 השנה שבה הכפיף החוק הפרוסי את הקהילה לפיקוח ממלכתי , בוטל השלטון העצמי היהודי בהדרגה במדינות אירופה ובאגן הים התיכון . השלטון הריכוזי , אם בגילויו האבסולוטיסטי ואם במופעו הדמוקרטי , חדר גם אל תוך התא המשפחתי וערער על קדושת הטקס הדתי ועל הבסיס ההלכתי של חיי האישות . לעתים נקט השלטון אמצעי כפייה לזירוז ביטולן של מסגרות הקיום הייחודיות . כך , למשל , נעשה השירות הצבאי באימפריות הרב–לאומיות של מרכז אירופה ומזרחה מכשיר רב עוצמה ל"תיקון" בני הקהילה היהודית . המפגש בין המדינה הריכוזית לבין קהילה האוטונומית , שהפך את היהודים מבני עדה אתנית–דתית נבדלת לנתינים ( ולימים גם אזרחים ) של ממלכה , הביא , במוקדם או במאוחר , לפירוק מסגרות חברתיות מסורתיות ולהסרת הסייגים המשפטיים , התרבותיים והחברתיים שהגנו על אורח החיים הטרום–מודרני . כוחות השוק במשק הקפיטליסטי המתפתח עשו גם הם לא מעט לשינוי דפוסים חברתיים ולעקירת אורחות חיים נושנים . הקהילה היהודית שהיתה , הן בארצות הנצרות הן בממלכות האיסלאם , קורפורציה המעוגנת במערכות פיאודליות , לא עמדה בפני ההתפתחויות הכלכליות ששינו את פני העולם בעת החדשה . המהפכה התעשייתית , שהולידה מערכות תחבורה חדשניות ( ספינת הקיטור , הרכבת והמטוס ) וקירבה רחוקים , הצמיתה מערכות כלכליות רבות–שנים והעלתה במקומן מרכזי עסקים חדשים . אנשי עסקים יהודים מבגדאד פרשו רשתות סחר בינלאומי בין לונדון , עדן , בומביי והונג–קונג . הם נעשו ( כבני משפחת ששון בנמלי האימפריה הבריטית ) לנציגי הקפיטליזם האימפריאלי . היהודים שהתמחו בראשית העת החדשה במסחר , במתן אשראי ובהפעלת משק החכירות ( בארצות מזרח אירופה , ( היו מעין אי קפיטליסטי בתוך סביבה פיאודלית . ככל שהלך המשק הקפיטליסטי והתפתח , איבדו היהודים את ייחודם בתחום הפיננסי והמסחרי . ענפים כלכליים , שבהם התמחו במשך דורות , נעשו מיותרים . רבים איבדו את בסיס קיומם ונאלצו לעקור ממקומות ישיבתם , להמיר את פרנסותיהם ולהשתלב בסדר עולם זר ומנוכר . היו שעשו זאת בהצלחה גדולה ונטלו חלק בפיתוח הבנקאות , המסחר והתעשייה במקומות שאליהם היגרו . רבים אחרים , ובמיוחד באותם חלקי עולם שבהם איחר המשק הקפיטליסטי להתפתח , הצטרפו לתנועות פוליטיות וחברתיות שביקשו להתמודד עם מה שעוללו התיעוש המזורז והעיור המהיר למי שגורלם לא שפר עליהם . הבורגנות היהודית החדשה , שצמחה במאה ה19– בעריה הגדולות של אירופה ובמרכזי המסחר של אגן הים התיכון , היתה סוכן חדשנות מובהק . סוחרים יהודים , תעשיינים , בנקאים , רופאים ועורכי–דין היו חלוצי האקולטורציה של היהודים . הם אימצו את לשונות האימפריה או המעצמה הקולוניאלית ( רוסית , גרמנית , צרפתית או אנגלית ;( שינו את לבושם וזנחו את המנהגים הדתיים הישנים ; בתיהם נבנו ורוהטו בטעם האירופי וזמנם החופשי הוקדש לתיאטרון , לאופרה ולאולמות הקונצרטים . את בניהם ובנותיהם הם שלחו לאוניברסיטאות במטרופולין של האימפריה . לא מעטים מאלה היו לרופאים ידועי שם , משפטנים בעלי השפעה , אנשי מדע מהוללים , הוגי דעות , סופרים ומשוררים בלשונות המדינה . אולם , עם אימוץ האופנות , המנהגים ודרכי ההתנהגות מן החוץ , היו בשכבה החברתית הזאת גם מי שביקשו לשמר משהו מן המורשת הקבוצתית הישנה . כך באו לעולם ניסיונות של רפורמות דתיות , קמו בתי ספר יהודיים בעלי גוון מודרני , נוסדו עיתונים יהודיים בלשונות האימפריה או המדינה ונולדו ארגונים על–קהילתיים למטרות פילנתרופיה והגנה על המיעוט היהודי בארצות שונות . מאות אלפי היהודים שנפלטו ממערכות הכלכלה הטרום–מודרנית שקרסו ונעלמו , היו אף הם סוכני מודרניזציה וחילון . העיירה היהודית במזרח אירופה , וכמוה גם קהילות היהודים הספרדים בארצות הבלקאן , איבדו את בסיס קיומן הכלכלי . במאות ה18-16– מילאו יהודים תפקיד קולוניזטורי בעידוד המלכות והאצולה , כמייסדי ערים או כספקי אשראי , סחורות ושירותים . תפקידים אלה נעשו מיותרים נוכח התמורות שחלו במשק העולמי ובנתיבי הסחר הבינלאומי . מאות אלפי יהודים היגרו מן העיירות והערים שירדו מגדולתן אל כרכים וערים גדולות שנעשו למרכזי הכלכלה החדשים . אודסה , עיר נמל אימפריאלית שנוסדה בעשור האחרון של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help