sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:240

המפנה ההיסטורי הכפול הזה – בשנאת היהודים ובשייכות היהודית – הוא גם הרקע לכל ניסיון להבין את רצח העם היהודי בשואה . השואה הביאה את האנטישמיות האקזיסטנציאלית לשיאה הנורא , ועם זאת למסקנתה ההגיונית . אם היהודיות היא נגע המכתים את עצם האקזיסטנציה של היהודי , אם אין לה תרופה בהתבוללות ולא בהמרת דת , הרי הפתרון היחיד הוא " הפתרון הסופי . " מרגע שהיהודיות נחשבת לדבקה בעצם קיומו של היחיד , הדרך היעילה לסילוקה היא בשלילת עצם קיומו של היהודי , כלומר בהכחדתו הפיזית . זהו ההיגיון המחריד של עמדה זו . כמובן , כדי לממש אותו נדרשה סיטואציה מיוחדת , ניהיליזם מוסרי מהפכני בנוסח הנאצי , ערפל של מלחמה טוטאלית , ומנהיג בעל משיחיות שחורה כמו היטלר ; אבל זו לא היתה התפרצות של אותה שנאת יהודים שהיתה ידועה דורות רבים . העובדה שהיהודים " נשללו " למעשה , נרצחו בגופם ממש , משקפת את המצב החדש באופן רדיקלי , של היהודי לעומת האנטישמי . מצב זה נולד דווקא מתוך עולם החילון והנאורות , ומוסיף להשתייך לתנאי הקיום העקרוניים של יהודים מודרניים גם היום , גם אם בדורות המיידיים שלאחר השואה היה נראה שהאנטישמיות נעשתה לא לגיטימית כחלק של השיח הפומבי . בהתאם לכך ממשיכה להתקיים היום גם אותה זיקה הדדית אקזיסטנציאלית של יהודים , שגולמיותה קודמת לכל פירוש ועיצוב שבעליה נותנים לה . בסיכום , המאפיין הבולט של מצב היהודים במאה וחמישים השנים האחרונות הוא הפירוד בין הדת היהודית ובין הקיום היהודי . מתוכו מסתברים לא רק האנטישמיות האקזיסטנציאלית והשואה , אלא גם היהודיות האקזיסטנציאלית , הלאומיות היהודית , ההתבוללות , החילוניות , הרפורמה , הציונות , חזרת היהודים לפוליטיקה ריבונית ( מדינת ישראל , ( והתהייה התמידית בשאלה "מיהו יהודי" ( שגם התשובה עליה היא אקזיסטנציאלית יותר משהיא הגדרתית–עיונית . ( כל אחד מאלה לא היה אפשרי בלי להניח מידה של פירוד , וגם של קונפליקט , בין הדת היהודית לבין הקיום היהודי . מבחינה זו יש כאן מבנה עומק , אשר מגדיר את הזמן היהודי החדש – העידן החדש בהיסטוריה היהודית – על סביכותו ובעיותיו המיוחדות . כרזה אנטישמית המציגה את היהודי כמחלל הגזע הארי . תורת הגזע המודרנית מתפקדת כביטוי נוח ופופולרי להסטת חודה של שנאת ישראל מן המישור הדתי למישור האקזיסטנציאלי ( הקיומי )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help