sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:239

ביסודו , גם אם לא ביודעין , ממקורות של חזון מוסרי יהודי , שאותם יהודים מודרניים הושפעו מהם והיו רואים בהם תיקון גם ליהדות עצמה ל Q חשבו על כך ועסקו בכך . אלא שהם כבר אינם נותנים את דעתם בעיקר על בני עמם ודתם הישנה . התכוונותם פונה עכשיו לעולם הכללי , ואף ל"אנושות" בהיקפה הרחב ; ובכך תיקון העולם המעסיק אותם יש בו שלושה דברים : גם חריגה מודעת ורצונית אל מחוץ למעגל היהודי ; גם מקור יהודי חבוי ; וגם אוניברסליזציה של המקור הזה , יציקתו לדפוסי רעיון ותרבות של הסביבה שאליה נכנסים , ושאותה רוצים , בו בזמן , להפוך . טוהר הדם : האנטישמיות האקזיסטנציאלית והיהודיות האקזיסטנציאלית הבקע בין הדת לבין הקיום היהודי מתבטא גם בחיל Q נה של " בעיית היהודים , " ובשנאת היהודים החדשה שצמחה במאה ה , 19– "האנטישמיות האקזיסטנציאלית . " שנאת יהודים התקיימה לאורך הדורות מאז העידן היווני–רומי . אבל האנטישמיות החדשה , כפי שצמחה בעקבות האמנסיפציה , הנאורות , ההתבוללות , הרומנטיקה והלאומנות , היא תופעה חילונית ומודרנית ביסודה . האנטישמיות החדשה מעתיקה את שנאת היהודים הקלאסית ואת הפחד המיתולוגי מפניהם ממישור דתי למישור קיומי שאינו תלוי בדת . בדיוקו של הדבר , השימוש במילה "אנטישמיות" לציון שנאת היהודים בכל הדורות אינו מדויק . הביטוי "שמיות" קשור בתורת הגזע , וככזה הוא ביטוי לחילון שנאת היהודים הקלאסית . לכן , במובן המדויק אנטישמיות מציינת את שנאת היהודים המודרנית . אך כיוון שהביטוי התקבל בהוראה כוללת , עלינו לדבר כאן על " אנטישמיות חדשה . " היהודים הם מושא לפחד ולתיעוב לא מפני שדחו את המושיע או נאשמו במותו , ולא בגלל אמונה או מעשה הקשורים בדתם או בפולחניהם , אלא בגלל עצם ישותם ; ולכך אין תרופה בהמרת הדת או בהתבוללות . גם יהודים שהתבוללו לגמרי בחברה האירופית ואפילו קיבלו עליהם את הנצרות המשיכו להיחשב יהודים לכל דבר בעיני האנטישמיות החילונית , וזו , כיוון שהיתה זקוקה לאיזה הסבר או כיסוי לשלילת היהודים הנמשכת , אימצה את מושג הגזע כתחליף . כפי שאומר יועץ מלכותי ספרדי , בניסוחו הקולע של מחבר הכרוניקה שבט יהודה ( המתייחס לאנוסי ספרד , שבהם התקיים לראשונה הדפוס של אנטישמיות–דם מחולנת : ( "תדע אדוני , שהיהדות היא מן החוליים אשר אין להם תרופה . " תורת הגזע המודרנית מתפקדת כביטוי נוח ופופולרי להסטת חודה של שנאת ישראל מן המישור הדתי למישור הקיומי . לכן רבים נוהגים לדבר על "אנטישמיות גזענית . " אך נראה לי שהמושג של אנטישמיות אקזיסטנציאלית מיטיב לבטא את מבנה העומק של התופעה , שביטויה הפופולרי למחצה ניתן בתורה הביולוגית המבולבלת בדבר ה"גזע" היהודי . לשימוש בביולוגיה יש שתי מטרות : להדגיש שיש כאן עובדתיות כעין אונטולוגית שאינה ניתנת לשינוי , ולהעטות על השנאה היצרית והדעה הקדומה מראית עין של מדע . כמו שהאנטישמיות זכתה לכינוי "הסוציאליזם של השוטים , " כך ניתן לכנות את הגזענות "המדע של השוטים . " עם זאת היא ביטאה בפועל מצב היסטורי חדש בתכלית , ואופן חדש של שייכות יהודית עובדתית , ששום יהודי לא היה מסוגל לבטל על ידי בחירה או שינוי תודעתי ; ולא רק מפני שהשיוך היהודי שלא דרך הדת נכפה עליו מבחוץ , אלא מפני שהוא עצמו לא יכול לדחות שיוך זה כרלוונטי לקיומו ללא הונאה עצמית . האנטישמיות האקזיסטנציאלית יוצרת בכך בסיס ליהודיות אקזיסטנציאלית , שאינה דתית ואינה בהכרח גם לאומית , ובכל זאת היא נתון קיומי והיסטורי שאי אפשר להכחישו ללא הונאה או הכחשה עצמית . אין זה מקרה שיהודים שנאו את עצמם כיהודים : שנאה עצמית כזו מאשרת שאין מנוס מן היהודיות , שהרי מי שהיה מצליח לנוס ממנה לא היה שונא אותה . פרדיננד לאסאל , הלוחם בקפיטליזם – כניסתם של יהודים בתנאי שוויון פורמלי לחברות לא יהודיות . מספר לא מבוטל שלהם נעשים מתקני-עולם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help