sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

נוסף לכך , ההפרטה של הדת פירושה הוצאתה מרשות הרבים , וזה אומר : ניתוק בין הסמכות הפוליטית של המדינה , נציגיה וחוקיה , לבין כל הדתות . עקרון הסובלנות הדתית מ Q בנה בכך אל תוך המרחב הציבורי ואל תוך רקמת החוקים והזכויות האזרחיות . הדת נעשית בחירה רצונית , ואין עוד מקום לכפיית הדת בכוח החוק הציבורי . בסיסמת המשכילים ניתן לשמוע מרכיב אנוסי נוסף . העברת היהדות לתחום הפרטי פירושה גם להצניע אותה , כאילו יש בה משהו שראוי להסתיר מן העולם החיצון . מבחינה מהותית ספק אם זו היתה הכוונה תמיד . היו אמנם משכילים שהתביישו בפגמיה של תרבות החיים היהודית , אך רבים קיוו שעל ידי סילוק העיוותים יוכלו לחשוף את היופי והחזון החבויים בתרבות היהודית , ולהוכיח כי יש לה מה לתרום לתרבות העמים המודרנית . בכל זאת , בושה היא מקור לסתירות וסיבוכים , וניתן לשער שנטיית ההסתרה התקיימה במידה מסוימת גם אצל אלה שזו היתה משאלתם . עם זאת , הכנסת חידושי המדע ורעיונות הנאורות אל תוך חיי היהודים לא היתה יכולה להיות תוספת תמימה או מכנית . המודרניות היהודית החדירה את עולם החוץ לתוך הפנים , ובמקרים רבים יצקה תכנים ואידיאלים של עולם הפנים היהודי לתוך האופן שבו יהודים הצטרפו למעגל האירופי–המודרני . פירוש הדבר היה מידה מסוימת , וריבוי אופנים , של התבוללות . בשיח היהודי של ימינו הביטוי " התבוללות " קיבל משמעות צרה ושלילית , בערך כמו הביטוי " התייוונות . " בשני המקרים זה שימוש לא הולם , כיוון שהוא מניח ויתור מוחלט והכרחי על כל זהות יהודית . למעשה , בימי קדם היה ההלניזם התרבות הכללית של התקופה , ועם זאת פרחו במסגרתו תרבויות יהודיות ממינים שונים , שכולן הושפעו ממנו , מעט או הרבה . כך לא רק אצל פילון מאלכסנדריה ובני קהילתו המעטירה , אלא גם אצל החשמונאים עצמם ( שמלכיהם נקראו בשמות כמו הורקנוס , אריסטובלוס ואלכסנדר ינאי ) ואפילו חכמים מיוצרי המשנה והתלמוד , ובצדם היהודים ההלניסטיים שהוסיפו , עד למאה ה , 6– להתפלל בבתי כנסת מעוטרי מוזאיקה הלנית , המתארת דמויות מן התנ " ך יחד עם גלגלי המזלות , מסמלי התרבות הכללית , העל–תרבותית , של הזמן . בדומה לכך , בעת החדשה , נתפסו התרבות והמדע של אירופה המודרנית כתרבות " כלל אנושית , " שאי אפשר לאדם שלם שלא להשתתף בה , וכך להתבולל בה במידה זו או אחרת . זאת מפני שיהודי הוא אדם בכל מקרה , ולהיות אדם פירושו לטפח אטריבוטים אוניברסליים מסוימים , שבלעדיהם קיום האדם הוא חלקי או קטוע . הפרדוקס היה , כמובן , שכדי להיות " אדם שלם " צריך האדם לעשות את עצמו מחולק וחצוי – בין הציבורי והפרטי , בין היהודי והאירופי וכדומה . ייתכן שהדבר מלמד שאין סובייקט אנושי שלם במובן של " אינטגרלי . " כלומר , גם אם אדם משלים את החסר בזהותו או באנושיותו , אין פירוש הדבר שהוא מגיע בכך לידי אינטגרציה הרמונית של כל מרכיביו . מצד אחר , סיסמת ההשכלה נשמעת כמקבלת את הדרישה לראות ולעצב את היהודיות כ"דת" גרידא . ואמנם כך נתפרשו הדברים בגרמניה , ולאחריה בארה"ב של המאה ה . 20– במזרח אירופה , לעומת זאת , וכיום בישראל , קיבלה היהודיות גם גוון לאומי . בארצות המערב היום , ובייחוד באמריקה , התמונה נעשתה מורכבת יותר . רבים מיהודי המערב היום רואים במנהגי הדת עצמה רכיבי תרבות יהודיים , יהודי Q ת , שהם רוצים לקיים בחייהם הפרטיים או לבנות מסביבם קשרי קהילה . וכך "היהדות שבבית" מתפרשת לעתים כזיקה אתנית ותרבותית , ולאו דווקא תיאולוגית . מימוש היהדות בערכים אוניברסליים או : יהודים מודרניים ושינוי העולם חדירת היהודים לחברה הלא יהודית היתה כרוכה בהישגיות עצומה , בהדגשה ( יהודית ביסודה ) של לימוד ומחקר , ובשאיפה להצטיין בכל העניינים שהיו עד כה נחלת החברה האירופית , ולהגיע לא רק להצלחה כלכלית אלא גם להשפעה רעיונית , אמנותית , אקדמית ותקשורתית . ואצל מיעוט רדיקלי וחדשן היה ניסיון נמרץ לשנות את החברה שאליה הם נכנסים , וזאת כתנאי לעצם יכולתם הנפשית והמוסרית להצטרף אליה . לפנינו דפוס חוזר בכניסתם של יהודים , בתנאי שוויון פורמלי , לחברות הלא יהודיות : מספר לא מבוטל שלהם נעשים מתקני עולם . הם מזרימים את האנרגיה האינטלקטואלית שלהם לתוך חזון חברתי וציוויליזטורי חדש , המתרגם את החזון היהודי העתיק לאידיאלים בני הזמן , ומכליל אותם מעבר לגבולות העם וההיסטוריה היהודית . במאות ה20-19– מילאו יהודים את שורות התנועות החברתיות והפוליטיות שבאו להגשים חזון מוסרי אוניברסלי , בעיקר תנועות ליברליות וסוציאליסטיות , כולל מהפכניות , ותנועות שחרור של עמים אירופיים שהיהודים הצטרפו אליהן בשקיקה . ניתן לראות כאן סוג של הצטרפות שוללת , חוסר יכולת לקבל ממש את מה שמקבלים , ודרישה ליצור במקומו משהו חדש . היהודי הגרמני או ההונגרי נכנס לחברה ולתרבות באירופה לא כמו שהן קיימות במציאות , אלא כמו שהן צריכות להיות , בדמותן הראויה או האידיאלית בעיניו , דמות חדשה שאינה קיימת בפועל ; לכן פעל לרפורמה ואף למהפכה במציאות שאליה הצטרף , וזאת כתנאי לעצם יכולתו לקבל אותה . נוסף על כך , במקרים רבים , לא בכולם אבל בקבוצה אופיינית מתוכם , האידיאל שלפיו התיקון אמור להתרחש נשאב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help