sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

" התבוללות : " הצירוף של יהודיות ומעגלי תרבות וזהות אחרים דפוס בולט של המצב היהודי המודרני הוא הצירוף של יהודיות ומעגלי תרבות וזהות אחרים , ובעיקר כאשר צירוף זה אינו הרמוני , אלא עומד בסימן של חוסר מנוח ודיסוננס . כל קורא מכיר מניסיונו האישי , ממקורות המידע הרגילים שלו ולעתים קרובות ממנו עצמו , מקרים המדגימים זאת . יהודים מודרניים הם יהודים שיש להם יותר ממסורת אחת . הם התבוללו במודרנה במידה זו או אחרת , והכניסו את מאפייניה לתוך חייהם וזהותם בתריסר אופנים שונים . יש מדברים בהקשר הזה על "זהות מקפית , " כמו "יהודי–צרפתי , " על משקל "אירי–אמריקני" וכיו"ב . אך דימוי המקף עלול להטעות . לכאורה , המקף קושר ומחבר , אך למעשה הוא גם מפריד ומפצל ; התוצאה היא מתח שלרוב אינו פתור , בין שניים הקיימים יחד בלי הרמוניה של ממש , ומוחזקים יחד בכוח הרצון והכושר האנושי לריבוי תפקידים . יתר על כן , המקף רומז כאילו הקישור המפצל הוא בין שניים בלבד , שכל אחד מהם שלם בתוכו ; למעשה , היינו זקוקים למקפים רבים כדי לתאר יהודי מודרני , ואדם מודרני בכלל , וכל רכיב שבין המקפים הללו אינו שלם בתוך עצמו , אלא הוא מושפע מן היחס ביניהם , באופן שבו עצמו נוצר סדק או הבדל פנימי בגלל הדו–קיום ( או הרב–קיום ) שלו עם אחרים . ראוי אפוא לשחרר את המונח התבוללות מן הצליל השלילי הסוחף שהוקנה לו באידיאולוגיה הישראלית . כמו כן חשוב לראות ש"יהודי מודרני" אינו בפשטות " יהודי + מודרניות . " אין כאן חיבור מכני בין שני רכיבים סגורים . היהודיות בקישורה למצב המודרני איננה ולא יכולה להיות אותה יהודיות שהיתה לפניו או בלעדיו . המודרניות אינה מהות אינטגרלית , שאיתה יכולה להתחבר יהודיות אינטגרלית . המודרניות מפצלת ומבזרת גם את עצמה ; היא יוצרת ריבוי מעגלי חיים שאינם שלמים ואינם ממצים , ומעבר בין תפקודים נבדלים ומערכות שונות של סמלים , הנותנים משמעות או רומזים לקביעות נורמטיביות . אדם החי במעגלים מודרניים אינו משתמש תמיד במערכת אחת של משמעויות לכל דבר ועניין ; הוא נוטה לעבור בין מערכות כאלה לפי ההקשר ולפי הנושא שבו הוא דן בכל עת . דבר זה אינו נעשה בהכרח מתוך כוונה ומודעות , אלא כחלק של זרם החיים . יש המבקרים את המצב הזה בחריפות או מבכים אותו בנוסטלגיה , רואים בכך אובדן של אותנטיות , חוסר עקביות , ניכור , או גם צביעות וכיוצא באלה ; והפילוסופים מאז הגל ( וכבר לפניו ) מדברים על הקרע והפיצול שהכניסה המודרניות לתוך העצמיות האנושית . אבל התרופות המוצעות אינן בדרך כלל טובות או יעילות יותר . הנוסטלגיה לאחדות לכאורה שאבדה מולידה רומנטיקת–עבר בלתי אפשרית , שבגלל אופייה האשלייתי היא מסולפת לא פחות מן המצב הקיים , ואף מסתירה עובדה זו מעצמה ; הדרישות לאותנטיות מולידות ציפייה שתתקיים אישיות אינטגרלית וחסרת סתירות , ואף חסרת דיסוננסים ומתחים לא פתורים . דבר זה מוליך לעתים קרובות להדחקה ואיתה לסכסוך עצמי , להונאה עצמית ולכפייה על הזולת . הדרישות לאישיות "אינטגרלית" או "אותנטית" ( במובן של זהות עצמית שלמה , ( בגילוין הקיצוני , מביאות לפונדמנטליזם חברתי ופוליטי , הכופה על האדם הממשי דפוס אשלייתי של אחדות וטוהר רשמיים , אידיאליים כביכול , הבנויים על הונאה עצמית . כך ניסתה לעשות ספרד בראשית העת החדשה , כשגירשה את היהודים והערבים–המוריסקים , והגיונה הדכאני התגלם בדמות האינקוויזיציה . מכאן לא נובעת קבלה של כל פיצול וסתירה עצמית כמצב רצוי . אדרבה , כאידיאה מכוונת , ראוי לצמצם זאת ככל האפשר . דומה שיש מקום להבחין בין סתירה קרדינלית , בוטה , העלולה ליצור מעין פיצול אישיות , לבין מצב של מתח וחוסר הרמוניה פנימית , שניתן עם זאת לקיים בו את הצדדים השונים יחד בסובייקט בעל מישורים תפקודיים שונים , המאמץ את כולם אליו כאישיות אחת , ומזהה את עצמו במידות שונות בכולם . זהו תחום ביניים שקשה להגדירו בחומרה , אך נראה שבו , ולא בקצוות , מונח פתרון יציב והולם יותר . השכלה והתבוללות המודרניות היהודית קיבלה דחיפה בין היתר מתנועת ההשכלה , שביקשה להפוך את אורח החיים היהודי , המסוגר בתוך עצמו ושקוע במלחמת הקיום ובלימודי יהדות בלבד . ההשכלה קראה לשבור את המחיצות שהפרידו את היהודים מהישגי התרבות , המדע , האסתטיקה והסגנון של אירופה , לגבור על חוסר העידון של חייהם , על מנהגי הלבוש והלשון הנפרדים , על היחס השלילי לגוף ולטבע , ולהכניס לרחוב היהודי את ניצוצות הנאורות האירופית . סיסמתם של משכילי אירופה , "היה אדם בצאתך ויהודי באוהליך , " מחלקת את החיים לשתי ספירות , פנימית וחיצונית . לסיסמה ידועה זו כמה משמעויות . ברמה המיידית היא אומרת : את היהדות יש לסגור ולתחום לענייני הפרט בלבד ; ברשות הרבים , בחברה ובתרבות הכללית , עלינו להיות "בני אדם כלליים ; " ובזה הבינו : לעבור אירופיזציה . ( מנדלסון ובני חוגו אף הבינו בכך גרמניות ( . זהו ניסוח פנים–יהודי מיוחד של הרעיון הליברלי המודרני , האומר כי הדת היא "עניין פרטי . " הוא רומז שהדת , כל דת , בהיותה פרטית , היא זכות לא מעורערת של הסובייקט המודרני , שעולמו הפרטי שייך לו ואמור להיות חסין מפני צנזורה ופיקוח רשמיים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help