sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

כגורם נפרד ; ומן הצד האחר , תהליכי החילון ותנועות הרפורמה הביאו להתרחקות של היהודים מדתם , לפחות בצורתה המסורתית–הרבנית , שהיתה בעלת תוקף נורמטיבי למעלה מאלף שנה . עקב כך , קשת התגובות היהודיות למודרניות משתרעת מן הניאו–אורתודוקסיה עד ליהודיות החדשה , הלא דתית , שאינה תלויה לא באמונה מטפיזית ולא בשמירת מצוות התורה . עובדה מכרעת היא שלא כל היהודים שהתרחקו מן הדת התבוללו לגמרי בעמי אירופה ; מקצתם לא רצו בכך , ורבים לא הצליחו לעשות זאת בגלל התנגדות הסביבה והאנטישמיות החדשה . נוצרה תופעה ממשית , היסטורית , של יהודים שאינם דתיים , ובכל זאת הם נחשבים ליהודים בעיני אחרים ובעיני עצמם . היהודים האלה נזקקו להגדרה לא פאולינית ( כלומר , לא "דתית ( " של יהודיותם , וחלק מהם חזרו והצהירו על עצמם במפורש שהם לאום . כך נוצרו ( בעיקר במזרח אירופה , אבל גם במערב ) תנועות לאומיות יהודיות , ציוניות ואנטי–ציוניות , שהושפעו בעליל מן הלאומיות האירופית אך נבעו במידה רבה גם מצרכים וסתירות המיוחדים לקיום היהודי החדש . הלאום שדגלו בו התנועות האלה , בין אם נועד להתממש בארץ–ישראל ( ציונות ) או בתפוצות Q 7 ) נד , טריטוריאליזם , דובנוביזם , ( נתפס כרחב מן הדת ולא תלוי בה ; ובכך הציע נתיב חילוני , משוחרר מהלכות הדת , להמשך הקיום היהודי בעת החדשה . בין החלופות השונות נותרו לא מעט קשרים פנימיים סמויים , ונוצרו כיווני משנה שאינם מתיישבים בפשטות זה עם זה . למשל , הרבה יהודים מחולנים ( בעיקר בארה"ב היום ) נשארים במסגרת החברתית של הדת , ואחרים מוסיפים לקיים כמה מצוות ללא אמונה מיוחדת . מצד אחר , הרבה יהודים שעזבו את הדת התנגדו גם ללאומיות היהודית או גילו כלפיה אדישות , ובכל זאת ראו בעצמם יהודים , כמו שפרויד הדגיש בהצהרה מפורסמת ( בהקדמה לתרגום העברי של טוטם וטאבו , ( או תפסו את עצמם , כמאמרו של אייזיק דויטשר , כ"יהודים לא יהודיים . " בדרכים אלה ואחרות נוצרה יהודיות מודרנית המועסקת במשמעותה החדשה , ואינה מוותרת עליה גם כשאין ביכולתה לתת לה הגדרה חד–משמעית . יש להעיר כי במושג "העם" אין להבין דווקא לאום במובן המודרני . לאום הוא תופעה רצונית מודעת ; ואילו שייכות היסטורית לעם , לפחות ברמה הבסיסית , יכולה להיקבע על ידי גורמים לא רצוניים ולא מכוונים , כגון מוצא , תיוג מצד הזולת והחברה הסובבת " ) מבטו של האחר , " כפי שהגדיר זאת סארטר , ( או על ידי תחרות ואיבה ( אנטישמיות , ( וכן מתוך זיקה ותחושת שייכות של היחיד , שאין בצדה כוונה מודעת או מפורשת , ואף לא הסבר ברור . כאשר השייכות הבסיסית נקבעת על ידי גורמים לא רצוניים שהיחיד בכל זאת ער לקיומם , ובייחוד כשהיא מהודקת על ידי המבט העוין של העולם החיצון , מתקיימת יהודיות שניתן לכנות אותה אקזיסטנציאלית ; והיחיד צריך לקבוע את עמדתו כלפיה – איך הוא מפרש אותה מעבר לעובדתיותה הנתונה , והאם הוא מקבל , מאשר , דוחה אותה או בורח מפניה ( ולאן . ( אנשי רוח כזיגמונד פרויד וז'אק דרידה ניסחו זאת בדברים אופייניים . דרידה ראה בעצמו יהודי לא–יהודי ומין "אנוס ; " הוא זיהה ביהודיותו את כל מרכיבי השניות והזהות המפוררת , שהפילוסופיה שלו ייחסה למצבו של האדם בכלל . ואילו פרויד , שהגדיר את עצמו "יהודי חסר אל , " ודחה גם את הלאומיות היהודית , כתב כי "אף על פי כן אינו מתכחש לזיקת השייכות אל עמו , והוא חש את ייחוד סגולתו כיהודי ואינו רוצה שיהיו הדברים שונים מזה . אילו שאלו אותו : מה יש בך עוד מן היהודיות , לאחר שזנחת את כל צדדי השיתוף האלה עם בני עמך ? כי אז השיב : עוד הרבה מאוד , ומן הסתם העיקר . " שניהם , פרויד ודרידה , גם ידעו אנטישמיות אישית . תפיסה עצמית יהודית , לטוב ולרע , היתה גם להרבה יהודים מודרניים שהם או אבותיהם התנצרו מסיבות חברתיות . המשורר היינריך היינה התנצר " כדי לקבל כרטיס לחברה , " אך הוסיף לחוש עצמו כיהודי , גם באופן חיובי , ונתן לכך ביטוי רגיש ומעמיק בכתיבתו ; עם זאת , בגיל מתקדם , הפנים את התנ " ך כספר לותראני לא פחות מיהודי . הסופר פרנץ ורפל חש כל ימיו הבוגרים משיכה פנימית לנצרות , או לאזור ביניים שבינה לבין היהדות , אך נשאר יהודי מחולן ומתנודד . הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין נולד קתולי , אך ראה את מוצאו היהודי כפצע וכבושה מעיקה , ובהיותו כעין קתולי מחולן ראה צורך " להתוודות " על יהודיותו כאילו היתה זו אשמה . אפילו תיאודור הרצל , שהקים את התנועה הציונית , הציע מתחילה לפתור את בעיית האנטישמיות במערב בהתנצרות המונית ; הרצל ידע רק פירורים על מסורת היהודים , ולאחר שנעשה ציוני ראה ב " מדינת היהודים " הצפויה מין שלוחה דוברת גרמנית של אירופה הליברלית . יהודים רבים שסירבו להתנצר התבוללו בתרבות האירופית בדרגות שונות . מקצתם הוסיפו לעשות זאת גם אחרי השואה . היסטוריון התרבות ויקטור קלמפרר , יהודי חסר דת ואנטיציוני , שאימץ את רעיונות הנאורות והלאומיות הגרמנית ושרד בגרמניה הנאצית , בז מתחילה לנאצים כ"לא גרמנים , " וראה בעצמו לעומתם את הגרמני האמיתי ; לאחר השואה פעל במזרח גרמניה הקומוניסטית . הפילוסוף תיאודור אדורנו , למרות הזעזוע שגרמה לו אושוויץ , חזר אחרי המלחמה מארה"ב לגרמניה , כי חש שזו לשונו ותרבותו האמיתית , ונעשה שם אחד ממבקרי החברה ומורי הדור החשובים . עמיתיו הרברט מרקוזה , חנה ארנדט והאנס יונאס נשארו בארה"ב והפיצו ממנה את תורתם החברתית והפוליטית . ליהודים היתה נוכחות בולטת בכל התנועות לתיקון החברה בשתי מאות השנים האחרונות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help