sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:234

אלא על מרכיב בסיסי של הזהות היהודית ההיסטורית . עד לאותה העת היה מובן ומקובל שקיים עם יהודי , במובן של אתנוס או גנ F ס , שיש לו גם דת מיוחדת ; היהודים קראו לעצמם , מאז ימי קדם , "עם ישראל , " והלא יהודים נהגו לדבר על "אומת" היהודים . מעתה , כבמכת גרזן , מושגים כמו העם היהודי ואומת היהודים נעשו לא לגיטימיים , אחרי שמאות שנים לא זו בלבד שהם היו חלק מן הסדר הקיים , אלא שלמעשה נדרשו היהודים , כתנאי לקיומם הלגיטימי בחברה הסובבת , לחיות כעדה אתניתדתית–פוליטית מיוחדת בעלת חוקים משלה . וכך , מה שהיה עד כה התנאי לקיומם הלגיטימי של היהודים בחברה הסובבת – נעשה בבת אחת לגורם של אי לגיטימציה . זרע אברהם או צרפתים בני דת משה ? ואולם היהודים היו , בעיני עצמם ובעיני אחרים , "זרע אברהם , " ולא רק "צרפתים בני דת משה . " לפי הזיכרון ההיסטוריהמיתולוגי היהודי הגלום בתנ"ך , בני ישראל היו בני עם אחד לפני שהיו בני דת אחת . במשך מאות שנים העם והדת בישראל לא היו דבר אחד . בימי קדם העם "עבד אלוהים אחרים , " ובכך נאבק למעשה נגד הדת שנתן לעצמו . היהודים קיבלו בשלמות את דתם רק בתקופה הפרסית ( אולי בהשפעת גלות בבל , ( ומאז , בעקבות עזרא ולאחריו הפרושים , ראו בדתם דת צמודה אל העם האתני ואליו בלבד . אמנם הנצרות הפאולינית ראתה בעצמה את "עם ישראל שברוח , " אבל הרבנים דחו את עצם אפשרותה של קטגוריה כזאת , והנוצרים עצמם הכירו בכך שהיהודים הם עם ישראל שבגוף . וכך , במאות השנים הרבות שבין חתימת התלמוד למהפכה הצרפתית ( שניתן לכנות "ימי הביניים היהודיים , ( " לא היה ספק ליהודים ולאחרים שהם בני עם אחד במובן האמפירי , ולא הרוחני בלבד . גם השיח האירופי בשימושו הטבעי כינה אותם אומה , מפני שכך הובנה ממשותם . עכשיו נתבעו היהודים לוותר על ממשות זו – לא על המילה , אלא על אחד משני המרכיבים הממשיים בזהותם ההיסטורית – וכאילו לנשל את עצמם ממנו במחיר שחרורם . ויתור היסטורי זה נתקבע ונתאזרח במערב הליברלי , והשתלט גם על שימושי הלשון . מרבית יהודי המערב רואים היום ביהודיותם " דת" בלבד . לכן , כאשר הם חדלים להאמין בדת , הם חשים בבעיה לא פתורה . מקצתם מוסיפים לאחוז ביהודיות כמסגרת חברתית ולא דתית . אחרים חוזרים למושג של יהודיות אתנית , שלפחות בארצות הברית קיבל לגיטימיות מסוימת לאור ניסיונה הרב–תרבותי ; אבל הם מבדילים בין האתנוס לבין ה " nation" ( הלאום . ( הלאום נשאר פוליטי ואמריקני ; האתנוס נתפס כגיוון תרבותי / זהותי , אנתרופולוגי והיסטורי , במסגרת לאומיות זו . בדרך זו , כפי שנראה להלן , חודר גורם מפצל לתוך הזהות היהודית המודרנית , המאבדת את יומרת האחידות האינטגרלית ועומדת בסימן של שני Q ת וריבוי פנימי . שני המחירים של האמנסיפציה אחרי תקופה של חדירה חברתית מוצלחת , קידום מעמדם והתבוללות חלקית , התחילו יהודי מערב אירופה נתקלים בהתנגדות חברתית קשה , לעתים ארסית ואלימה . בתוך דור אחד מתחיל להופיע סוג חדש של שנאת יהודים – שאינה מכוונת עוד נגד הדת היהודית , ולא עוד נגד היהודי כמי שסירב למשיח והביא לצליבתו , אלא מכוונת ליהודי במוצאו הקיומי ובעצם ישותו . מסתבר כי האינטגרציה לא היתה ממשית , וכי הדעה הקדומה הוכחה כעמוקה יותר מכל שותפות אידיאולוגית–רשמית . האידיאולוגיה הליברלית המודרנית עשתה את כל בני העם הפוליטי – כמו הלאום הגרמני או הפולני / הונגרי – שותפים שווים בלאום הריבוני . ואולם האידיאולוגיה הרשמית לא החזיקה מעמד מול יצרי זהות שליליים , שהיו עמוקים בהרבה ; ואלה , כאשר לא יכלו עוד תחריט מצרפת : ( 1802 ) נפוליון מעניק חופש דת לבני כל הדתות . היהודי נראה כאן מחזיק בלוחות הברית . במחיר כניסתם לאומה הצרפתית נדרשו היהודים לוותר על היותם אומה נפרדת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help