sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

מאפיינים של הזמן היהודי החדש ירמיהו יובל המודרניות היהודית יצרה מצב היסטורי חדש , בעל מאפיינים משלו . להלן רשימה חלקית : אמנסיפציה פוליטית : השוואת המעמד המשפטי והפוליטי של היהודים לזה של שאר האזרחים , וכניסתם ככאלה לחברה המארחת ; במחיר האמנסיפציה : היהודים חייבים לוותר על שייכותם ל"אומה" שלהם או על מעמדם כעם נפרד ; הפחד והשנאה כלפי היהודים מועתקים לעבר הקטגוריה של 'גזע יהודי ; ' מתרחש בקע בין הדת היהודית ובין העם היהודי , ונשבר הצירוף ההדוק שלהם שנשמר והתחזק במרבית ימי הביניים היהודיים ; אין עוד דגם מחייב יחיד של היות יהודי ; רפורמות בדת וחילון מתרחב מתחרים ביהדות המסורתית והניאואורתודוקסית על הזהות היהודית המשותפת ; מגמה של "השכלה , " או אירופיזציה תרבותית וחינוכית , חודרת לקהילות היהודים המסורתיות ; היהודיות המודרנית נקשרת במעגלי תרבות ( ובאינטרסים פוליטיים ) אחרים , ומתהוות צורות ודרגות שונות של " התבוללות , " כלומר , שילוב וחיתוך של הקיום היהודי עם מעגלי התרבות האלה ; זהות יהודית כפולה , מפולגת או "מקפית" ( כגון אמריקנייהודי או יהודי–צרפתי ) נעשית רווחת , ומעוררת שאלות מבניות ותהיות על השאלה "מיהו יהודי ; " פיצול מודרני ביסוד מתרחש בין התארים המיוחדים של היהודים לבין קיומם העירום ; הדבר מוליך לשנאת יהודים אקזיסטנציאלית , וזו , יחד עם תהליך החילון , מחזקת את התחושה והמציאות של "יהודיות אקזיסטנציאלית . " להלן נפתח כמה מן המאפיינים הללו . אמנסיפציה ומחיריה ניצנים של פתיחות לתרבות הנא F ר Q ת האירופית הופיעו בגרמניה בסוף המאה ה18– בדמות תנועת "ההשכלה . " ואולם האירוע הקובע , ולמעשה המכונן , של המודרניות היהודית היה שחרור היהודים לאחר המהפכה הצרפתית , וביטול האוטונומיה הקהילתית שלהם . מלחמות נפוליון , שהפיצו את רוח המהפכה ומיסדו אותה , הביאו את דבר האמנסיפציה היהודית – שפירושה היה : שוויון פוליטי ומשפטי עם שאר האזרחים – גם למקומות אחרים . במרוצת המאה ה19– הוענק שוויון אזרחי ליהודים בחלק ניכר של אירופה המערבית . יהודים העמיקו לחדור למרבית שכבות החברה העירונית , למעט האיכרות והאצולה הגבוהה ; הם הזריקו את מרצם המחודש לחוגי הכלכלה , המשפט , הפוליטיקה , העיתונות , האמנות והאקדמיה האירופית ; הם ספגו , בדרגות שונות , את תרבות החברה המארחת ; ונעשו מעורבים בתנועות הפוליטיות והתרבותיות האירופיות ( ובעיקר הליברליזם , הלאומיות והסוציאליזם , ( שביקרו את המסורת הקיימת ושאפו לרפורמות ואף למהפכה . " ליהודים כיחידים – הכול ; ליהודים כאומה – לא כלום . " זו היתה קריאת הקרב של ידידי היהודים , וסיסמת המהפכה עצמה , שנפוליון אימץ ויישם . היהודים זכו לאמנסיפציה מכוח העיקרון שכל בני האדם שווים . הם היו ראויים לשוויון לא כיהודים , אלא כיחידים המשתתפים בגוף המדיני הכולל , כאזרחים מיועדים של הרפובליקה . המדינה שאליה הצטרפו היתה מדינה מודרנית , ריכוזית , שתבעה יחס ישיר בין הרשות לנתינים ( בצרפת היה לכך ביטוי מיוחד באידיאולוגיה היעקובינית . ( במדינה המודרנית לא היה מקום , לפחות לא בעיקרון , לקבוצות ביניים המתווכות בין היחיד לבין רשות הרבים הפוליטית . כיוון שכך גם לא נשאר מקום לאוטונומיה משפטית יהודית , יסוד קיומה של הקהילה היהודית הביניימית ברפובליקה המודרנית , כפי שהתכוננה בצרפת – ולמעשה , כפי שהיא עצמה ייסדה את הפוליטיקה המודרנית : כל יחיד מתייחס במישרין ל"עם" הפוליטי , האזרחי , התופס את מקום הריבון המלכותי לשעבר . הקבוצות האתניות ( או ה"אומות , ( " הגילדות העירוניות , מעמדות האצולה והכמורה , האזורים השונים , הנאמנויות המקומיות , לכל אלה לא היה עוד מעמד מוכר בגוף הפוליטי החדש , שאחדותו עמדה מעל לריבוי הקבוצות המיוחדות , והיתה אמורה לכונן "רצון כללי" שהאזרח משתתף בו במישרין . בדרך זו ייסדה המהפכה הצרפתית לא רק חופש ושוויון פוליטיים , אלא , באמצעותם , גם מושג חדש של לאום . מעתה היה רק לאום אחד כולל , זה הבנוי ממכלול האזרחים שווי המעמד , והיה רק ה"עם" הפוליטי , המגלם בתוכו את הריבונות . מדינת הלאום שנוצרה כך לא יכלה לסבול נאמנות לאומה אחרת מלבד זו הצרפתית . מכאן ההתנגדות ה"רפובליקנית , " הנמשכת בצרפת עד היום ( אף שכבר נראים בה סימני עייפות , ( לגילויים של "עדתיות , " ולמה שמכונה בימינו פוליטיקה רבתרבותית . במחיר כניסתם לאומה הצרפתית נדרשו אפוא היהודים לוותר על היותם אומה נפרדת , ולמעשה , על מרכיב העם שלהם . ( peoplehood ) זה היה ויתור מכריע , לא רק על שם או מילה ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help