sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

שלב מעבר חיוני מפרסום קטוע של תעודות ליצירת מסכת דיון רצופה . על תשתית זו נבנו נדבכים נוספים עוד קודם למלחמת העולם הראשונה . בולטות בהם עבודותיהם של לוי גינזבורג ושמעון אפנשטיין . הללו הציעו תמונה חדשה של מוסדות ההנהגה היהודיים בימי–הביניים בארצות האיסלאם , על–יסוד ממצאי גניזה הלכתיים והיסטוריים . תמונה זו עשירה בפרטים שעלו מכתבי הגניזה , הכתובים בעיקר בעברית עלגבי שרידים נוחים לקריאה , על בסיס המסגרת הישנה שהציע כבר היינריך גרץ לתולדות עם ישראל . המחצית הראשונה של המאה ה20– עמדה בסימן עבודותיו של יעקב מאן . מאן הניח בידינו סדרת ספרים שבהם מאות רבות של מקורות חדשים , בעיקר מספריות הגניזות . הוא ניסה ליצור רצף של טקסטים בסוגיות של היסטוריה גדולה , לערום אותם למאסה קריטית ולצייר באמצעותם תמונה מלאה . היתה זו תמונה מלאה חדשה שלא נודעה קודם לכן . עניינו של מאן היה מסלולי העבודה המסורתיים של הכתיבה ההיסטורית : היסטוריה אירועית – אירועים המובילים לחשיפת עובדות , שמהן יצטיירו מהלכים של סיבה ומסובב , ובמוקד שלהם נמצאת ההיסטוריה החברתית וההיסטוריה הכלכלית . מאן העמיד את ממצאיו בהקשרים חברתיים וכלכליים תוךיהודיים ומוסלמיים מעודכנים . הוא העניק להם תימוכין טקסטואליים שרובם היו בגדר חידוש . הוא הוציא את ההגמוניה מבבל והעלה את דמותה של ארץ–ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה . מאן אף תרם תרומה בולטת להשתחררות מסטריאוטיפים "ימי–ביניימיים , " המתארים את היהודים כטפילים כלכליים , כנעדרי ישות פוליטית וכציבור החי בשוליים החברתיים של בני דת הרוב המוסלמי . ובכל זאת , עבודתו של מאן היתה עבודת האנטיקוואר , הפרשן , אשר חושף עובדות היסטוריות , והיא לא הגיעה לכלל מסכת היסטוריוגרפית מלאה . הטלאים שהטליא , על פני חורים גדולים של ידיעה , לא היו רצופים . הישגיו של מאן יכולים היו להשתלב בהיסטוריות הגדולות של עם ישראל , שנכתבו לאחר השואה . בעזרתם אפשר היה לשוב ולבחון את הנתיבים שסלל גרץ ולהציע נקודות כובד חדשות בתולדות עם ישראל . אולם , המאפיין את חיבורי ההיסטוריה הרצופה של עם ישראל , עד לשלהי שנות ה60– הינו שילוב חלקי בלבד של ממצאי הגניזה . תולדות רוב מניינו של עם ישראל במאות ה7– עד ה12– מאוזנות בחיבורים אלה איזון כמותי ומהותי עם תולדותיו של המיעוט שחי בארצות הנצרות . זאת , חרף תלי החומר – מקורות ומחקרים – שנערמו במשך כשלושה דורות של חקר הגניזות של קהיר , והיה בהם להציע רוויזיה בהבנת תולדות כלל ישראל , לא רק יהודי ארצות הגניזות . המחצית השנייה של המאה ה20– עמדה בסימן עבודותיו של ש"ד גויטיין . גויטיין הבקיע דרך משלו כדי לכתוב היסטוריה מלאה של יהודי ארצות האיסלאם : לא בדרך של עיבוד סוגיות בודדות אלא במהלך זורם של דיון . גויטיין עבד ללא נקודת משען ספרותית מקדמית . הוא לא עבד על התסריט של גרץ , כקודמיו , אלא מתוך תעודות הגניזה על רקע העולמות החברתיים המוכרים – מורשת החיים הקמאית של היהודים ועולם האיסלאם . לפיכך , נקודת המשען של גויטיין היתה קורפוס התעודות של גניזת קהיר , כלומר , כל מה שמוגדר כתעודה היסטורית , במובנה הרחב של הגדרה זו . מעתה קובעי הנושאים לדיון ומקצבו הן התעודות החדשות . גויטיין פרץ דרך למחוזות גיאוגרפיים ונושאיים חדשים . הוא יוצר היסטוריה טוטאלית ומנטלית , המתלווה לתיאור תוכן המסמכים . מול עיני הקורא את חמשת כרכי ספרו נפרשת החברה הים–תיכונית במלוא הגוונים של פעילותה , של מחשבותיה ושל ערכיה . חשיבות תמונה זו רבה לא רק להבנת תולדות יהודי מצרים בזמנם , כי אם גם להבנת תולדות ישראל בימי–הביניים , בשל היותה תמונת החיים של רוב קהילות ישראל באותה עת . בעבודותיו הגדולות של גויטיין אין שעבוד לטקסט אלא ניצול הטקסט לעבודה ההיסטורית . הדיון הוא חי הנושא את עצמו מתוך התעודות החדשות ללא מחויבות לתבנית–על , שנוצרה על ידי מי שלא הכירו את החומר החדש שעלה לדיון . אף על פי כן , בעידן שבו נכתבות היסטוריות מתוחכמות , מצויה ההיסטוריוגרפיה הנשענת על הגניזה עדיין בשלב של בירור העובדות ותיאור המהלכים האירועיים . עד עתה לא חדרו תוצאות מחקרי הגניזה לחיבורי הסיכום הגדולים בהיסטוריה של עם ישראל ( המעתיקים בדרך כלל מקודמיהם , ( וברור כי לא הגיעו עדיין לתוכניות הלימודים ולספרי הלימוד . הגניזה מאפשרת כתיבה מחודשת של ההיסטוריה של עם ישראל ללא אפולוגטיקה , ללא הצורך להוכיח את תרומת היהודים לסביבה הקרובה , ללא הטפה , בכיינות או פרשנות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help