sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

של סוחרים יהודים בתוכן , בקשריהם המגוונים והרחבים מחוץלארץ , לא רק בעניינים שבחומר אלא גם בעניינים חברתיים ובסוגיות שברוח . צירוף הנסיבות הביא אפוא לריכוז נדיר של עדויות על חיי היהודים ותרבותם בתקופה מעצבת . ממילא עולה גם השינוי במיקוד : ספרד כבר אינה המוקד העיקרי לעיסוק בחיי היהודים בימי הביניים , אלא היא עומדת במלוא ההקשר שבו נוצרה – כאחד מן המרכזים הפוריים שתחת האיסלאם אך לא במעמד בלבדי ביניהם . העידן החדש שנפתח בכך – במחקר מדעי היהדות בכלל ובכתיבת ההיסטוריה של עם ישראל בפרט – מקרין גם על תחומים רבים נוספים כמו היחסים הקיימים בין חברות בארצות האיסלאם , הכרת המערכות האדמיניסטרטיביות של מצרים ואגפיה , חקר התרבות החומרית של ימי–הביניים , מילונאות ומנטליות של יושבי האזור . הבולט שבחוקרי אוספי פירקוביץ' היה אברהם אליהו הרכבי . הרכבי נקט בשיטה כמעט קבועה של פרסום טקסט מנופה ומבואר , שאליו מצורפים מבואות מינימליסטיים . בכמה מן המחקרים הורה הרכבי על חשיבות ההקשר התרבותיהמוסלמי להבנת תופעות יהודיות תוך מיתון הקונטקסט הקראי , שהיה מקובל במחקרי זמנו . אל מפעל המחקר של הרכבי הצטרפה ההפתעה הגדולה של חשיפת גניזת בית כנסת בן עזרא בשנת 1897 בידי שכטר , ורכישת קטעי גניזה על ידי ספריות רבות במערב . מאז מונחים על שולחנותיהם של חוקרים באירופה ובארצות הברית מקורות ראשוניים בני אלף שנים , שיש בהם להאיר את תולדות עם ישראל בהיקף שלא נודע קודם לכן . לפרסומים הרבים של מקורות ראשוניים מן הגניזות התווספו גם כמה מונוגרפיות המושתתות על הממצאים החדשים . שלב המונוגרפיות היה חשיפת גניזת בית הכנסת בן-עזרא בקהיר ( בידי שניאור זלמן שכטר ) בשנת 1897 העניקה לחוקרים מקורות ראשוניים בני אלף שנים , שיש בהם כדי להאיר את תולדות עם ישראל בהיקף שלא נודע קודם לכן . בתמונה : שכטר מעיין בכתבי-יד מהגניזה הקהירית שהובאו על ידו לאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help