sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:230

אחים לכל דבר . ברשימות הצדקה של הקהילות מתרבות העדויות על נזקקים מארצות המערב , והללו זוכים בחלקם לפי צורכיהם , כעניי העיר . משתגבר הנוכחות של יהודים אירופיים במזרח , במאה ה , 12– ולמרות שהמתחים הנלווים לשינויי מנהג ונוסחי תפילה , הנובעים ממסורות שונות , אינם שוככים , נוטלים בני המערב חלק אפילו בהנהגת הקהילות . ובערים המרכזיות של מצרים וארץ–ישראל , יש כלי קודש , מלמדים ואפילו דיינים בני המערב הנוצרי . ו . הגדרת הזהות הרחבה ביותר – בן אדם , חלק מן החברה האנושית : שייכות זו למין האדם באה לידי ביטוי בחיבורים הגותיים ופרשניים , בדרשות או בסיפורים עממיים , אך לכאורה הסיוג מפני נוכרים , המתבטא בסיסמאות דוגמת "סתם גוי אלם הוא , " מונע הכרה בייחודו של האדם הבודד . "לכאורה , " שכן ביטויים אלה הינם בדרך כלל סיסמה המצוטטת ממקורות קדומים בעת דיון הלכתי . חיי היומיום הביאו יהודים ונוכרים לשותפויות עסקיות ואף לאמון הדדי . הדבר זוכה לביטוי מרשים בצוואות רבות , שבהן מוציאים האדונים עבדים ושפחות לחופש , ולעתים רבות גם אם לא יקבלו עליהם את מנהגי ישראל , כפי שמתחייב לפי ההלכה היהודית . הכרת הפרט בחשיבותו והלקחים הנובעים מהכרה זו על תפקודי היומיום שלו באים לידי ביטוי דווקא בעתות מצוקה . חרף אמונתם בדרכי הנהגת הבורא את עולמו , נאבקים בני שכבות חלשות בפגעי טבע ובלחצי המציאות . התגובה למחלה , לאסון , לעוני מתמשך , לרעב ולחוסר–כול אינה תגובה של השלמה גם בקרב מי שחיו מנדבת יום ג' לחלוקת הלחם של יום ו . ' על אחת כמה וכמה בחוגים של הבורגנות המסחרית או של העילית של בתי המדרש . הדיון בחברה היהודית במאות ה7– עד ה14– בארצות האיסלאם הינו אפוא דיון ברוב מניינו של עם ישראל , שאפשר לשחזר את קורותיו באמצעות מצע תיעודי רחב ; זה ציבור שהיו קשרים טובים בין נפוצותיו ; ציבור הנתון במצב משפטי וביטחוני דומה ; ציבור שנטל חלק בעשייה התרבותית של ארצות האיסלאם ודיבר לפחות שפה אחת משותפת , השפה הערבית . תקופת הפריחה של קהילות ישראל בארצות האיסלאם הסתיימה במאות ה12– וה , 13– עם עליית שושלות קנאיות לשלטון : במערב – בצפון–אפריקה וספרד עלתה השושלת המ Q וחדית , שלא התירה למיעוטים שאינם מוסלמים להתקיים באזורי השלטון שלה ; במזרח הים התיכון – עלו הממלוכים לשלטון וארגנו את המדינה במבנה ריכוזי , שפקידיו היו חניכי בתי–ספר דתיים ( מדרסות . ( החקיקה הדתית הוחמרה , הועמקו מגמות של השפלת בני המיעוטים , הלחץ הכלכלי גבר , האווירה הדתית והחברתית נעשתה עוינת . לקריאה נוספת : מ' בן–ששון , צמיחת הקהילה היהודית בארצות האיסלאם , ירושלים תשמ"ז . ש"ד גויטיין , חברה ים–תיכונית , תל–אביב . 2005 מ' גיל , ארץ–ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , ירושלים תשמ"ג . מ' גיל , במלכות ישמעאל בתקופת הגאונים , ירושלים . 1997 ר' דרורי , ראשית המגעים של הספרות היהודית עם הספרות הערבית במאה העשירית , תל–אביב . 1988 מ' כהן , בצל הסהר והצלב – היהודים בימי הביניים , חיפה ולוד תשס"א . ב' לואיס , היהודים בעולם האיסלאם , ירושלים תשנ"ו . ח' שירמן , לתולדות השירה והדרמה העברית , א , ירושלים תשל"ט . גניזות קהיר – הממצא והתוצאה מנחם בן–ששון גילויין של גניזות קהיר נעשה בשני שלבים עיקריים : בשנות ה60– של המאה ה , 19– בידי יהודי–קראי מרוסיה , אברהם פירקוביץ ; ' ובשנות ה90– של אותה מאה – על–ידי פרופסור ש"ז שכטר מאוניברסיטת קיימברידג . ' הגילוי השני הוציא את שמען של הגניזות ברבים ומשך חוקרים ואספנים לעסוק בהן . העושר הכמותי והנושאי שהעמידו הממצאים החדשים בפני החוקרים פתח עידן חדש של מחקר תרבות עם ישראל ותולדותיו . חשיבות הממצאים שעלו מן הגניזה נובעת מן הנתונים הגיאו–פוליטיים של מצרים בשנים שמהן באו מסמכים רבים של הגניזות : המאה ה10– עד אמצע המאה ה . 13– באותה עת עמדה קהיר בצומת דרכי המסחר וההגירה והיתה המוקד האדמיניסטרטיבי של אזור ארץ–ישראל , סוריה , לבנון ותימן . חשיבותה של קהיר אינה בטלה גם כאשר מוקמים מרכזי מנהל ושלטון חלופיים בדמשק , והיא עדיין נהנית ממעמד של עיר בכירה באזור . מעמד זה משתקף באלפי מכתבים , תעודות וחיבורים ספרותיים , שנשתקעו בגניזות קהיר במהלך השנים . ממצאי הגניזה משקפים את רשתות המסחר הבינלאומי ואת עולמם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help