sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

בעקבות ההגירה ההמונית במאה ה9– מן המזרח אל המערב , קמו במערב תחנות מסחר חדשות . אזורי המערב גם שימשו מפלט לתנועות פוליטיות ודתיות אופוזיציוניות למשטר ולמנהג הרווחים במזרח . אין דרך אמינה להערכת מספר המהגרים מן המזרח למגרב , אולם בחינת שרידי שמות האוכלוסים המוסלמים על גבי מצבות קבורה וכתובות לצד בחינת העדויות הספרותיות מאותם אזורים , מורה על היותם של המהגרים יסוד דומיננטי בערי מצרים וצפון אפריקה . גם מן המקורות היהודיים ששרדו מצטיירת תמונה דומה של נוכחות ניכרת של יהודים מן המזרח בקהילות מצרים והמגרב . תנועה זו מפגישה יהודים ילידי הקהילות עם יהודים חדשים , שזה מקרוב באו . לחדשים יש ביטחון שהמסורות שנהגו בקהילותיהם עדיפות על מסורות בני המקום . תוצאתה של מודעות זו מומחשת היטב במאה ה , 11– כשאוחדו המנהגים וכמעט שלא נשאר זכר למנהגי המקום לפני כיבושי האיסלאם . אלא שסדרת היסודות הכאילו–מאחדים בחברה היהודית בארצות האיסלאם , שבהם מעמד חוקי אחיד , מיצוי אפשרויות הגירה ואחידות הלשון , עדיין אינה ערובה לאחידות בסגנון החיים . אלה הראשונים הנם רק מבטיחיה של מסגרת החיים . את התכנים המקנים משמעות ייחודית יהודית , צריכים להעניק בני המסגרת – הציבור היהודי . זהויות בזיקה למסגרות א . זהות מקומית : אמנם יהודי ארצות האיסלאם רואים את שהותם בארצות אלו כעניין זמני , שהוא תולדה של מצב הגלות . ואף על פי כן , ביטויים בשבחם של מקומות המגורים שלהם שזורים ברצף הרצאת הדברים בחיבורים בנושאים עיוניים שונים . כך יהודי בבל , יהודי ספרד , יהודי צפון אפריקה וגם יהודי תימן . כל אחת מן הקהילות האלו ראתה את עצמה כמרכז , אבל חרף התפתחות הזהויות המקומיות , הכירו הכול בעדיפותם של מרכזים מיוחדים לכלל ישראל . ואמנם לא היתה כאן סימטריה מלאה , כי רצון ההזדהות הראשון של יהודי האזורים השונים הוא להיות חלק מ'כלל ישראל . ' כיוון זה התבטא במחוות הכפיפות כלפי המרכזים ובזהירות מפני הקמת מרכזים עצמאיים , כל עוד תפקדו בבל וארץ–ישראל . לצד בסיס הזהות הזה , היו מסמנים לא מעטים לזהות אחרת : שבט מעניק חסות , מקצוע , עיר מוצא ובית–אב . בדרך כלל לא היה מסמן–זהות המשייך את היהודים לפי תחום השלטון הפוליטי או השליט . ב . תודעת השיוך הקבוצתי : שיוכו של היהודי בארצות האיסלאם כמו מוגדר במעגלים שחלקם קונצנטריים וחלקם משיק וחותך את זולתם . הזהות האישית קשורה בראש ובראשונה בזהות המשפחתית , זו המצומצמת וזו הרחבה . אלו שתי זוויות היסוד שאליהן נוספת הזהות הדתית : יהדות רבנית או יהדות קראית . מעגל נוסף , רחב יותר , של תודעת שיוך היה זה של כפיפות למרכז הנהגה יהודי זה או אחר . כפיפות לארץישראל או לבבל . אף כאן תודעת השיוך אינה חד–פעמית ואינה חד–ממדית . רבים קיבלו את מרותו של המרכז הבבלי אך תמכו תמיכה כספית ניכרת במרכז הארצישראלי וגילו מעורבות פוליטית דווקא במתרחש בו . ג . זהות עירונית : לאחר זהות זו באה הזהות המקומית – זהות הקשורה בעיר ובאזור שלטון . קבוצות המהגרים המשיכו להיות מסומנות בסימני ארצות מוצאם . הסימן הבולט ביותר , הכינוי לפי שם העיר שנועד לייחד אדם פלוני לעומת בני המקום באמצעות שיוכו למקצוע , למקום או למשפחה מסוימת . סימן זה נועד לנוחיותם של התושבים בני העיר , שבה יושבים המהגרים . תחושת הזהות הקיבוצית של המהגרים בנויה בעיקר לפי מפתח אזורי : בני עיראק , בני איראן , בני המגרב וכדומה . השיוך העירוני בדרך כלל לא יצר הוויה תרבותית וחברתית נבדלת בעיר ההגירה . לעומתו הכיל השיוך האזורי תכנים שהקנו ישות לנבדלות זו : נוסח תפילה שונה , מסורות לימוד מיוחדות , קשרי מסחר קודמים , יעדים פוליטיים או מסחריים משותפים , סגנון דיבור וכתיבה ועוד . במסגרתו של מעגל זה , אם כי לא בסימטריה ובתכולה מלאה , נכללו גם מי שאינם בני ברית אך הם מאנשי המקום – פקידי שלטון , אנשי הלכה מוסלמים , סוחרים , סוכנים וחברים . ד . השיוך הפוליטי המדיני : שיוך זה הינו בדרך כלל ליחידה הכוללת , לארצות האיסלאם . הוא מתבטא ברכישת החסות ובלשון הדיבור המשותפת ליהודי הארצות הללו והחסרה אצל זולתם . ערכו של השלטון המקומי בעיני הציבור היהודי היה גדול , אך ההוויה הפוליטית המקומית לא נתנה את אותותיה בתודעת השיוך של יהודי המקום . יהודי תחת שלטון פאטמישיעי אינו נותן ביטוי גלוי לכך שהוא שונה מיהודי תחת שלטון עבאסי–סוני . ה . המעגל של כלל ישראל , של התודעה הרחבה מאוד , הכוללת גם יהודים מארצות הנצרות . מעגל זה בא לידי ביטוי ניכר כבר בראשית המאה ה , 11– משעומדות הקהילות בפני המעמסה הקשה של פדיון שבויים , וכשמגיעים עולי רגל , פליטים או סוחרים יהודים , מארצות אלו ומזדמן המפגש בין יהודים מזרחיים לבין יהודים מערביים מארצות הנצרות . המפגש ביניהם הוא על בסיס משותף . ההלכה משותפת , ואילו ההתייחסות למסורות התפילה , אף שהן שונות , היא על בסיס טקסטואלי משותף . המפגש עם יהודים מתפוצות אחרות נשען על ההנחה שהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help