sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:228

במסחר ; באחידות הלשונית בשימוש היומיומי בשפה הערבית ובהכרת שפת תקשורת נוספת כשפה בינלאומית – העברית . מעורבות זו , יש בה שינוי מהותי לעומת המבנה הענפי של פרנסות היהודים בתקופות קודמות . שעה שקודם לכן התפרנסו יהודים בעיקר מן החקלאות לסוגיה , במאתיים השנים שלאחר כיבושי האיסלאם עברו היהודים מרצונם למסחר הבינלאומי ולאגפים המשרתים אותו . היה זה ענף כלכלי נכבד בעיני המוסלמים . סוחרים אלה היו ל'נושאי התרבות' החדשים בעולם היהודי . הם הביאו את דברו החדש של המרכז הבבלי לתפוצות ישראל השונות וסייעו בכך לחיזוק סמכותו של מרכז זה בענייני בני הקהילות . ב . השינוי התרבותי : אפשרויות התנועה הנרחבות יצרו רשתות של תקשורת בינלאומית שתכליתן המסחר , תנועות הצבא , המודיעין והדואר . תקשורת זו נעשתה בעיקר בלשון הערבית . תנופת התקשורת הזו חוללה מהפך גם בתולדות עם ישראל . למן המאה ה9– מופיעים חיבורים יהודיים בלשון חדשה , במבנה חדש ובעלי תכנים חדשים . ניצנים ראשונים של חיבורים הכתובים בשפה הערבית ובאותיות עבריות מופיעים כבר במהלך המאה ה . 9– היו אלה חיבורים שלא רק לשונם חדשה אלא שגם בתכניהם ניכר חידוש : חיבורים בפילוסופיה ובמדעים , שאפילו שמותיהם מחקים שמות של חיבורים ערביים שנפוצו באותה עת . גם מחברי היצירה ההלכתית מנתבים את עצמם למסלולים חדשים , ובמקום הדיון התלמודי האסוציאטיבי עולה דרך חיבור הלכות לפי נושאים ובהשמטת הדיאלקטיקה התלמודית . חיבורים אלה אמנם שואבים את סמכותם מן התלמוד , אך בעצם המיון , הכינוס והפרסום של 'הלכה בתר–תלמודית' היתה הכרזה על עוצמתם של המכנסים . פעילות זו מושפעת מן המתרחש בחברה המוסלמית והיא מנתבת עצמה לאימוץ המסגרות מתוך המצוי בתרבות הערבית המתחדשת תוך ניסיון לשמור על התכנים היהודיים הייחודיים ; אימוץ שאפשר לכנותו 'אימוץ בררני למחצה . ' בעקבות מפעליו החלוציים של רב סעדיה גאון , נהפכה השפה הערבית לשפה לגיטימית לכל יצירה יהודית . מבנה החיבורים החדשים הושאל ממבנה החיבורים הערביים ואט אט , בתחומים שבהם לא נמצאה מסורת יהודית ברורה , החלו לחדור מושגים ותכנים מעולם האיסלאם אל היצירה הרוחנית כגון שמות החיבורים בהלכה , בהגות ובמדע ; הלכות רבות בענייני אישות ; מונחים בערבית ששולבו בכל הספרות ההלכתית ; ותקנות שתוקנו , לעתים אף בניגוד למסורות ההלכה היהודית , בענייני מסחר וממונות . ג . מגמות דמוגרפיות : המהלכים הצבאיים והפוליטיים , שאפשרו את פרישת רשת המסחר החדשה , הביאו לשינוי ניכר גם בפיזור היהודים בעולם . כחלק ממגמת ההגירה מן המזרח מערבה , הגיעו יהודים רבים מאיראן , עיראק וארץ–ישראל לקהילות במצרים , צפון אפריקה וספרד . הערים החדשות שנבנו לאחר כיבושי האיסלאם אוכלסו באוכלוסייה יהודית , שחלקה זכה בהנחה ניכרת מתשלום מס . ובכמה ערים במערב המוסלמי , כגון פאס שבמרוקו , אליאסנה שבספרד , קאבס שבתוניסיה , היתה אוכלוסייה יהודית ניכרת . תופעה זו , שבה רוב העם היהודי חי באותן השנים בארצות האיסלאם , היתה נדירה בתולדות עם ישראל , ולא היתה תולדה של פעילות יזומה יהודית . גם לאחר תקופה זו , קשה למצוא לתופעה זו מקבילה . מכאן מוענק משנה החשיבות של התהליכים העוברים על בני התקופה להבנת זמנם והתקופות שאחריו . אפשרויות התנועה הנרחבות , שנלוו לכיבושי האיסלאם , מוצו ונוצלו הן על ידי מוסלמים והן על ידי יהודים . ארון הקודש בבית כנסת מן המאה ה12- בקהיר . הרוב המכריע של היהודים בימי הביניים – במאות השנים שלאחר הכיבושים המוסלמיים הגדולים – ישב בארצות האיסלאם . השלטון המוסלמי ראה ביהודים ובנוצרים "עמי ספר" שחובתו להגן עליהם כבני חסות שפלי דרג . למדיניות זו היו כמה יוצאים מן הכלל ( בעיקר בצפון אפריקה ובספרד ) במשטרים איסלאמיים קנאים " ) פונדמנטליסטיים . ( "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help