sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

יהודים החלו לוקחים חלק הן בעשייה הפוליטית והכלכלית של ארצות האיסלאם והן בעשייה התרבותית הלא–יהודית באותן הארצות . שפת הארץ ותכני היצירה הרוחנית שלה היו לחלק מן ההוויה התרבותית היהודית ואפשרו את התקשורת בין תפוצות ישראל השונות בתקופה הנדונה . גם חייהם של יהודי ספרד השתנו במהלך המאה ה : 11– גם בחצר האומאיית וגם בחצרות הנסיכויות שצמחו על חורבות הח'ליפות מילאו יהודים תפקידי אמון – סוחרי מותרות , רופאים , מדינאים ויועצים . הללו דאגו לפיתוחם של חיי התרבות היהודיים בקורדובה בימי הח'ליפות ( חסדאי אבן שפרוט ) ובגרנדה ( שמואל הנגיד ובנו יהוסף . ( על קרקע זו פרחו גם חיי הרוח של הקהילות במדינות העצמאיות . ביותר בלטו קיירואן בתוניסיה וקורדובה בספרד . הוקמו בהן בתי מדרש מקומיים , שבראשם עמדו חכמים ששמם נודע לתהילה בין יהודי האזור . בתי מדרש אלה שימשו מרכזי לימוד ופסיקה ליהודי הקהילה , בעיקר על בסיס התלמוד הבבלי . אך כדרך שעולם האיסלאם שמר על אחדותו חרף הפיצול , כך שמרו הקהילות היהודיות ששכנו בו על קשר ואחדות . היתה זו אחדות תרבותית , כלכלית ולשונית , שנשמרה הודות לגורמים שדומים למשמרי האחדות בעולם האיסלאם : א . מסורת ההלכה הבבלית שעמדה בבסיס פעילותם של כל אותם בתי מדרש עצמאיים ; ב . השותפות במערכת המסחר הבינלאומי בין כל יהודי עולם האיסלאם ; ג . השימוש בשפה הערבית כשפת התקשורת והיצירה . באמצע המאה ה , 11– לאחר שקיעתם של מוסדות ההנהגה בבבל , היה מרכז הלימוד בקיירואן בשיא פעילותו . בית המדרש בקיירואן נחשב בעיני בני התפוצה למוסד לימודי חשוב ביותר , אשר ייצג נאמנה את מורשתן של הישיבות הבבליות והארצישראלית ונשען על תמיכתם האיתנה של הסוחרים הגדולים יוצאי המגרב . תלמידים נהרו לקיירואן מכל קצות התפוצה היהודית , ואפילו מארץ–ישראל . אך עידן הפריחה של המרכז בקיירואן היה קצר ביותר . הפלישה הבדווית לצפון אפריקה באמצע המאה ה11– הביאה לחורבנה של קיירואן , ובית המדרש שלה לא חודש עוד . בדומה להתפתחות ההיסטוריה הפוליטית המוסלמית של צפון אפריקה , סימל משבר זה נקודת מפנה גם בתולדות יהודי האזור . בספרד קשורה הפריחה התרבותית בעלייתה של תרבות חצרנית . היתה זו תרבות שחיקתה , במודע ומתוך תחושה של נחיתות ושל רצון להידמות לתרבות הרוב המוסלמי , את תרבות החצר המוסלמית . היו בה ארכיטקטורה מיוחדת , משתאות יין , מותרות , משוררים ויוצרים בתחומי תרבות שונים . כל אלה התרחשו על בסיס התרבות היהודית או הערבית–היהודית ומהן צומחת יצירה ומתפתחת לרמה גבוהה במיוחד . התחומים שבהם עסקו הנמנים עם חצרו של נדיב היו שירה , לשון עברית , פילוסופיה , רפואה ורוקחות , אסטרונומיה ואסטרולוגיה , כימיה ואלכימיה . שינויים בעולם היהודי בעקבות כיבושי האיסלאם א . השינוי הכלכלי : השינוי היה אמנם בראש ובראשונה פוליטי , אולם ממנו נבעו שינויים בתחומים רבים בחיי התושבים של האזורים שנכבשו . לדוגמה , השתנו אפשרויות התעבורה בעקבות הכיבוש ; אזורים שנחצו קודם לכן על ידי גבולות מדיניים נעשו עתה יחידות משנה בתוך אימפריה אחת – הח'ליפות המוסלמית . אפשרויות אלו נוצלו לשם פיתוח נתיבי מסחר . נוכחותם של היהודים בשיירות הסוחרים , שעשו את דרכן בין מזרח לבין מערב , היתה דומיננטית כבר בשלהי המאה ה8– ובראשית המאה ה . 9– הם השתלבו בחוליות מוגדרות בנתיבי המסחר הבינלאומי . יתרונם במסחר הבינלאומי היה באחידות המשפטית שהם נהגו לפיה ; בקיומן של קהילות רבות בנתיבי המסחר , שבהן היו מוסדות משפטיים שיכלו לתמוך מכתב מהמאה ה , 12- שתוניס מוזכרת בו כיעד לסחורות שנשלחו מאלכסנדריה . יהודים השתלבו בנתיבי המסחר הבינלאומי בין מזרח לבין מערב ובכלל זה באסיה התיכונה וב"דרך המשי"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help