sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:226

בציבור היהודי . תנועות משיחיות יהודיות , אוחזות בנשק , ניסו לקרב את קץ הגלות במעשה . הללו התפתחו בעיקר במזרח האימפריה , באזורים שבין איראן לעיראק . תנועה אופוזיציונית יהודית אחרת , לא–לוחמנית , עשתה אף היא צעדים ראשונים לאחר המהפכה העבאסית . היתה זו הקראות , שערערה על סמכות המסורת של התורה שבעל–פה ועל סמכות מוסדות ההנהגה היהודיים הנשענים עליה והמפיצים אותה , הישיבות וראשות הגולה . דרך העיון במקרא , שהציעה הקראות , מושפעת מהלכי רוח רציונליסטיים שפשטו בעיראק , והיא מעמידה את האדם , ללא תיווכם של סוכני ידע , מול המקורות , כאשר האחריות להסיק מסקנות באשר לדרכי הבנת המקורות ואופן קיום המצוות , מוטלת עליו . משלהי המאה ה ( 880 ) 9– ועד להגעת הצלבנים לירושלים , ( 1099 ) עובר מוקד הפעילות של התנועה הקראית לירושלים . בירושלים ישבה המנהיגות הפוליטית והאינטלקטואלית הקראית , ובה חוברו בשפה הערבית–היהודית יצירות משפטיות – פרשניות , לשוניות , ופולמוסיות אנטי–רבניות – התוקפות את העדר העקיבות בספרות היהודית המסורתית , את האי–רציונליות שבה , את הבורות ואת הנהנתנות והזנחת ארץ–ישראל וירושלים . כל זאת לכאורה בזיקה לכלל היהודים הרבנים , אך מתוך התכוונות מיוחדת להנהגה הרבנית היושבת בעיראק . להעמדתה של עיראק במרכז הח ' ליפות ולבנייתה של בגדאד כבירה כלכלית ואינטלקטואלית של עולם האיסלאם נודעה משמעות ישירה לתולדות הארגון והיצירה היהודיים בתקופה זו . מוסדות ההנהגה המרכזיים של יהודי המזרח המוסלמי – הישיבות וראשות הגולה – עברו לבגדאד , ויהודי העיר לקחו חלק בפעילות האינטלקטואלית הערה של העיר . כמו בארץ–ישראל , היתה בידיה של הנהגת יהודי עיראק האוטונומיה לנהל את חייהם כרצונם וראשי הישיבה והגולה הם שהוכרו כראשי האוטונומיה . אזורי שליטתם היו עיראק , איראן ותימן . דרכי המסחר והפקידות העבאסיות הובילו לבגדאד וכמותן דרכי הסוחרים היהודים שקישרו בין מזרח למערב . עיראק העמידה הנהגה יהודית מאתגרת להנהגה היהודית שפעלה בארץ–ישראל . לזו שבארץ–ישראל עמדה סמכות הקדושה של הארץ והתקווה לגאולה הקשורה בה ; כנגדה פיתחה עיראק , בסמוך לביצור השלטון העבאסי , את משנת בכורתה כנשענת על הכרעת האלוהים להעביר , בעידן הגלות , את המרכז לעיראק כדי להשיג מקום הולם ללימוד התורה . את ארץ–ישראל הכתירו אנשי עיראק כמשמרת מנהגים שיש להיזהר מקיומם . ככל שמתבסס מעמדה של עיראק בעולם המוסלמי כך מתבסס מעמדם של מוסדות ההנהגה היהודיים שם לגבי קהילות יהודיות בעולם . שאלות רבות מגיעות לגאוני בבל , חיבורים בתחומי יצירה שונים נכתבים בה ונשלחים ממנה לתפוצות היהודים . המאבק בינה לבין ארץ–ישראל מגיע לשיא בשנת , 922 כאשר ויכוח על לוח השנה מוכרע על פי עמדת בבל . התדמית הזוהרת והנאורה של הח'ליפות העבאסית בראשית ימי שלטונה הטעתה חוקרים בדורות קודמים , באשר ליחסה לבני המיעוטים , וליהודים בכלל זה . המדיניות שביקשה לערב את המתאסלמים החדשים באדמיניסטרציה פגעה בבני המיעוטים , שהחזיקו משרות אלו קודם לכן ובהם גם היהודים . כדי להעמיד על ההבדל בין הראויים לשאת במשרות אדמיניסטרטיביות לבין מי שמעמדם נחות הקפידו ח'ליפים מבית עבאס על 'תנאי עומר' והוסיפו עליהם חומרות משלהם . מנגד , התדמית הקנאית של השיעה , באשר לבני המיעוטים , אינה הולמת את מצבם של המיעוטים בקצה האחר של עולם האיסלאם . בראשית המאה ה10– הקימו בני משפחה שיעית מדינה עצמאית במגרב שבצפון אפריקה , וכינו את עצמם פאטמים . הם טענו כי הם מתייחסים לפאטמה , בתו של מוחמד . הח'ליפים הפאטמים כבשו את כל צפון אפריקה , סיציליה , מצרים , ארץ–ישראל , תימן וחלקים מסוריה . הפאטמים העבירו למצרים את מרכז השלטון ובנו בה את בירתם החדשה , קהיר . החידוש במעשה הפאטמי היה בכך , שלראשונה בתולדות האיסלאם הכריזו שליטים על עצמם כח'ליפים מתחרים . במערכי שלטון חדשים אלה שבה אפוא התופעה של ההיזדקקות לבני מיעוטים נאמנים ומיומנים . וזאת , למרות שבארצות השלטון של השיעה צפויה היתה מדיניות עוינת כלפי עדות המיעוט , משום גישתה הדתית–המחמירה כלפי מי שאינם מוסלמים . גם כאן הכריע צורך השלטון , שלטונם של בני מיעוט שיעי על רוב סוני בצפון אפריקה , במצרים , בארץישראל ובסוריה . בחוגי הפקידות הגבוהה בארצות אלו בלטה נוכחותם של בני מיעוטים דתיים ובעיקר של קופטים ושל יהודים , שבהיותם מקורבי החצר ופקידים גבוהים פעלו למען בני עדותיהם . לאחר שוך קרבות העצמאות של הממלכות , שבו הגבולות ונפתחו , והמסחר וההגירה בין ארצות האיסלאם השונות זכו לעידוד . להלכה , הוטלו הגבלות מעטות בלבד על העיסוקים הכלכליים של בני המיעוטים ( הידוע שבהם היה איסור הנשיאה במשרות שיש בהן שלטון על בני הרוב המוסלמי ;( למעשה , היו משרות כאלו פתוחות בפני יהודים ביחידות הפוליטיות החדשות . שילוב זה של פתיחת גבולות ושל ריבוי אפשרויות כלכליות יחד עם הערנות היתרה שהיתה לשלטונות המוסלמים למסחר ולצורך למסד את הקשרים בין חלקי הח'ליפות , ממשיך את מגמת השינוי במבנה הענפי של תעסוקת היהודים . רבים היגרו מן המזרח מערבה ושינו את העשייה הכלכלית מהתבססות על החקלאות למעורבות במסחר הבינלאומי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help