sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

שלעתים סיכן את הציבור היהודי כולו ; וכי המעמד הביטחוני והכלכלי של יהודים בארצות איסלאם אחרות היה טוב ממצבם בספרד . יהודי ספרד , מסתבר , היו חלק ממערכת רחבה וממארג קשרים אינטנסיבי בין השותפים החברים לשינויים הגדולים שהתחוללו בעם ישראל בעקבות כיבושי האיסלאם . רוב מכריע של העם היהודי חי , באותה עת , בארצות האיסלאם – מהן שהיו כפופות למצרים מהן שהיו עמה בקשרי מסחר סדירים . 400 השנים שלאחר כיבושי האיסלאם היו שנים של עיצוב מחודש של עם ישראל , עיצוב שנתאפשר בגין הכיבושים – שפה אחת ( ערבית ) וזמינות הקשרים בנתיבי המסחר הבינלאומי – שאפשרו תקשורת נוחה בין קהילות ישראל . בנתיבי התקשורת הזו הועברו פירותיה של יצירה רוחנית חדשה , לא רק בלשונה , כי אם גם בתכניה : כתובה ערבית , מסודרת בחיבורים בעלי מבנה ספרותי מגובש ומסודר , עוסקת בתחומי ההגות , המדע , המשפט והספרות , ומקובלת על המוני היהודים בעולם האיסלאם . עולם זה מתגלה והולך בעקבות חשיפתם , פרסומם ומחקרם של מקורות מגניזות קהיר . הממצאים העשירים היטו את מוקד העניין המחקרי של הדורות הקודמים אל לב החיים היהודיים בארצות האיסלאם ואל הממשק הרבפנים עם החברה המוסלמית . העולם החדש – מתמונה פוליטית–כלכלית לתמונה אינטגרטיבית המידע החדש העולה משרידי גניזות קהיר , המודעות למכנה המשותף הכורך את ארצות האיסלאם יחד , והצורך לבחון את יהודי הארצות האלו לאור הממצאים החדשים , מפנים את תשומת הלב מן הזירה הפוליטית–הכלכלית–האירועית אל תחומים חדשים : הפרישה היישובית החדשה של היהודים , העשייה הכלכלית בהקשרי הגלובליזציה של אז ; ביטויי הזהות החדשים של יהודים ; והממשק המקיף של קשריהם עם הסביבה המוסלמית . כשם שהעולם השתנה , כך גם התחוללו שינויים ניכרים במעמד החוקי , הביטחוני והקהילתי של יהודי הח'ליפות . בראש ובראשונה , הושפעו חייו של הציבור היהודי הזה מן השינויים המסגרתיים והתוכניים שהביא אתו המשטר החדש . לראשונה זה אלף שנה בתולדות עם ישראל , שלמעלה מ 90 % – מן העם היהודי חי תחת שלטון אחד . להוויה זו היתה השפעה מיידית על המעמד החוקי של היהודים , על מקומות ישיבתם ועל דפוסי המחיה שלהם . כיבושי האיסלאם יצרו זירת פעילות אחידה וחדשה לבני המיעוטים המונותיאיסטים . לזירה זו הם נכנסים כזכאים למעמד חוקי של מוגני השלטון . מצד מעמדם המשפטי הם מוגדרים אנשי החסות , 'אהל אלד'ימה . ' מעמד מיוחד זה ניתן להם בזכות היותם בעלי איכות דתית מיוחדת , בהיותם אנשי הספר , 'אהל אלכתאב , ' מי שבתקופה קודמת ניתן להם בספר דבר האלוהים . הדת היהודית היתה אפוא לדת מוגנת באיסלאם . הפוגע ביהודים נחשב מפר ברית שנכרתה בין בני המיעוטים המונותיאיסטים לדת האיסלאם . האיסלאם הציע ביטחון לנפש ולרכוש וחופש פולחן , תמורת תשלום מסודר של מסים וקבלת המרות הפוליטית של השלטון . מעמד זה אמנם מגדיר את היהודי כנחות מן הבחינה הדתית , אך עם זאת הוא נחשב לבעל איכות דתית מיוחדת . זכות זו להגנה ולביטחון הגוף , לחירות דתית ולהתארגנות קבוצתית נפרדת מעוגנת בקוראן ובתקדימים של הסכמי כניעה , שחתמו ערי המזרח התיכון עם הכובשים המוסלמים . העובדה שליהודים לא היתה ישות פוליטית עצמאית הקנתה להם מעמד של נאמנים–בכוח לשלטון שייטיב עמם , גם כעדה וגם כנתינים יחידים . יהודים זכו למעמד בכיר במשטרים מוסלמים , חרף ההגבלות העקרוניות על מתן תפקידים שיש עמם שליטה במוסלמים למי שאינם מוסלמים . ההנהגה היהודית הוכרה כמייצגת את הציבור היהודי באזורי השלטון המוסלמי . היא כונתה 'ישיבה' או 'ישיבת ארץ הצבי' ועסקה בשיפוט של היהודים , בייצוג העדה בפני השלטון , בפיקוח על חיי הציבור והפרט באמצעות פקידים שמונו לתפקיד ראשי קהילות . אזור האחריות של הנהגת הישיבה הארצישראלית היה סוריה רבתי ( סוריה , לבנון , מצרים וארץ–ישראל . ( השינוי במעמד החוקי של היהודים ואפשרות חידוש היישוב היהודי בירושלים כבר בימי הח'ליפים הראשונים , נצטרפו לטיפוח ולחיזוק העיר ירושלים בידי האומאיים . אלה כאלה העניקו סמכות מיוחדת להנהגת יהודי ארץ–ישראל , שישבה קודם לכיבוש הערבי בטבריה . רבים מיושבי ירושלים היהודים היו מי שלא יכלו לשלם את מס הגולגולת בערי מושבם – בירושלים שולם המס במקובץ ולא היה מוטל על ראשי בתי אב . הנהגת יהודי ארץ–ישראל נמצאה עתה בעולם 'חדש' המאפשר לה להתבטא כהנהגה יהודית עולמית . היה זה עולם שמרכזו בדמשק , שבו ירושלים היא עיר עלייה לרגל גם למוסלמים וממילא היא מצויה בנתיב שיירות המסחר בחלק מעונות השנה ; שבו את הדרכים לעיר מאבטח השלטון המוסלמי ; שהקשר בינה לבין הקהילות היהודיות בעולם זמין ונוח , לעומת תקופות קודמות . לשינויים הפוליטיים והכלכליים בחברה המוסלמית היתה השפעה ישירה על המתרחש בחברה היהודית . חוסר היציבות הצבאית שנלווה למהפכה העבאסית ותחושת אחרית הימים שעברה במחנה המוסלמי המורד באומאיים היכו גלים גם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help