sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:223

חיי היהודים בארצות האיסלאם בתקופה המעצבת מנחם בן–ששון תולדות ישראל בארצות האיסלאם , במאות ה7– עד ה , 14– נכתבות בדרך חדשה זה מאה שנה בזכות נקודות מבט שונות עליהן , ובעיקר בזכות תגליות חדשות של מקורות המאירים תולדות אלו . תקופה זו , שכונתה 'ימי הביניים , ' כינוי שמקובל כי משמעותו ימים של העדר הישגים ושל דעיכה , הנתונים בין תקופות זוהר ופריחה , מצטיירת עתה כתקופה של יצירה מגוונת ורבת פנים בכל תחום מחיי האדם . זו תקופה ברוכה בהישגים חברתיים וכלכליים ומצוינת בהישגים אינטלקטואליים – אלה כאלה היו תוצר של ממשק פורה ונמרץ עם החברה המוסלמית . בחינת המפה הדמוגרפית של הציבור היהודי מלמדת על כך שיותר מ 90 % – של עם ישראל חיו תחת שלטון האיסלאם באותה עת . מכאן נובע , כי מה שהשיגו יהודים באותן הארצות באותה עת היה לנחלת כלל ישראל ולכן ראוי לה שתיקרא התקופה המעצבת בתולדות ישראל , כיוון שתהליכים שהיו נחלת יושבי ארצות האיסלאם עיצבו את שהתרחש בעולם היהודי ומחוצה לו גם בזמנם וגם בתקופות מאוחרות יותר . מספרדו–צנטריות לחברה ים–תיכונית יהודי ארצות האיסלאם זכו לתשומת לב רבה כבר בדורות ראשונים של מחקר מדעי היהדות – כבר במחצית השנייה של המאה ה19– היו שירתם של יהודי אנדלוסיה ( במחקרים , ספרד , ( מצבם החברתי והגותם לאחד ממוקדי המחקר החשובים . סוג זה של שיתוף פעולה הדוק בין יהודים לשכניהם , המלווה בהתערות תרבותית , היה לדגם מופת בעיניהם של חוקרי חוכמת ישראל כמו דליץ' וגרץ . החצרנים , אותם אישים שהגיעו לחצרות שליטים בזכות הישגיהם האישיים , היו בעיני חוקרים ראשונים לדגם הנאות של התערות חברתית שבצדה שכר רב . המגמה הרואה בספרד תופעה ייחודית , שאין שנייה לה , העמידה את חצי–האי האיברי במוקד מחקרים והרעיפה עליו רוב שבחים . המגמה בהיסטוריוגרפיה המודרנית , שיש בה הדגש–יתר של מקומה של יהדות ספרד , ושרואה בספרד את חלון הראווה של ימי הביניים היהודיים , הינה המשך ישיר לספרותם המסורתית של יהודי חצי–האי האיברי , יוצאיו ובני קהילותיהם , מימי הביניים המוקדמים והמאוחרים . בהיסטוריה הקדםביקורתית , שנכתבה בידי יהודים , שלטו בעלי אוריינטציה איברית , מאברהם אבן דאוד ומשה אבן עזרא במאה ה , 12– עד שלמה אבן וירגה ושמואל אושאקי במאה ה . 16– מחברים אלה , שכתבו היסטוריה לעומתית ונצחנית לנצרות , ביקשו למצוא הסבר לפער הקיים בין ראיית עם ישראל כעם בחירה לבין מצבו המדולדל בתקופות שונות . פער זה חייב עיון מגמתי בהיסטוריה ופרשנות המציאות באמצעות הצעת תוכניות–על ותבניות כוללות , שהמכנה המשותף שלהן הינו חשיפת סוד הנהגת האלוהים את עולמו ודרכי השגחתו על עם הבחירה . בחיבורים אלו תופסת ספרד ומורשתה מקום מרכזי משום שאירועי הגירושים חייבו הסבר , התייחסות למורשת האבות בני חצי–האי האיברי ובחינה מחודשת של הזהות היהודית הספרדית . תבניות–העל האלוהיות ( המכילות יסודות כגון עונש על חטאים , קיומה של 'פנקסנות' שמיימית רב–דורית , ראיית מצבים כשלבים בגאולה , מבחן לאומות המצירות לישראל כדי לבוא עמן חשבון ) מסבירות לכאורה את נסיבות ההידרדרות של יהודי ספרד ומאפשרות להמשיך לאמץ את תפיסת העליונות הספרדית על שלל ביטוייה . ואמנם בחיבורים האלה , המהווים עיון בדרכי הנהגת העולם כפי שהן נראות במהלך ההיסטוריה , מתנסחת בכורתה של ספרד לא רק במושגים פונקציונליים , ובהם : חשיבות הארץ , טוהר המסורות של בניה , ייחוס האבות שלהם , עוצמתם האינטלקטואלית ומעמדם בין גלויות אחרות , אלא בעיקר במושגים סקראליים , המקנים סמכות טוטאלית של קדושה בחסד עליון למרכז יהודי אחד על אחרים . 'גלות ירושלים אשר בספרד' זכתה לנוכחות ולהעצמה בולט F ת ביותר בכתיבה ההיסטורית הקדם–ביקורתית . המשך הכתיבה ההיסטורית נדחה ביותר ממאה שנים , אולם משזו מתחדשת היא מאמצת לה כמצע את אשר נעשה בשלהי ימי הביניים ובתקופת הרנסאנס – היסטוריה יהודית שבה שפע נתונים על קהילות חצי–האי האיברי . יהדות ספרד שבה למוקד תשומת הלב במשנה תוקף במאה ה19– בזכות מגמה מחקריתביקורתית של חשיפת כתבי–יד גנוזים , בייחוד שירי ספרד וחיבורי הגות . המהדורות החדשות הללו התווספו לתמונה הקיימת על יהודי ספרד , חידדו את קווי הפתיחות והנאורות שלה והקרינו על תפיסתה כ"תור זהב , " שנמשך מן הספרות והיצירה הרוחנית אל כל תחום מחיי אותה יהדות מאושרת , ובכללם הישגיהם הכלכליים והפוליטיים . אמנם החצרנים היהודים הבולטים תוארו כרבי הישגים גם בספרות היהודית הספרדית של ימי הביניים , אבל השוני הבולט בין כותבי ימי הביניים לבין הכותבים הביקורתיים אינו במוקד – ספרד , ואף אינו במודל – הניסיון לראות בספרד תמונת ראי של מציאות נחשקת , או בהישגים – היצירה הרוחנית והמעמד הנכסף של החצרנות . השוני העיקרי ביניהם הוא בשאלת–העל : האם מהלכי אנוש במרכז היהודי בחצי–האי האיברי בימי הביניים כוונו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help