sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

ככלי יעיל לצבירת כוח פוליטי . על פי אחת ההנחות , במחצית הראשונה של המאה ה14– החל להתפתח פחד אי רציונלי מפני המיעוטים , שהואשמו בקונספירציה להרס החברה הנוצרית . ואולם האלימות היתה גם מרכיב אינטגרלי של הסטטוס קו F החברתי . היא אפשרה פורקן של לחצים , ועזרה בסימון הגבולות בין רוב למיעוט ובין מרכז לשוליים . ניתן אף להגדירה אלימות מרוסנת , מפוקחת ומייצבת . כגון ההתקפה המתונה על היהודים בפסחא " ) השבוע הקדוש , ( " שבגלל אופייה הריטואלי , יש הרואים בה אפילו אירוע דידקטי , שתפקידו היה לאשר את ההיסטוריה המשותפת לשתי הדתות , ולתחום את גבולות השיח היהודי–הנוצרי , וכך גם , בעקיפין , לאפשר אינטגרציה ושילוב חברתי . אחת השאלות שמעלה המחקר היא על מהות הקשר שבין האלימות המרוסנת והיומיומית לבין האלימות המשברית שבאה לידי ביטוי בפרעות האלימות . ואכן בשנים שלאחר המגפה השחורה הביעו קהילות יהודיות רבות את חששן שהאלימות הריטואלית של "השבוע הקדוש" תאבד את צורתה הקבועה ואת אופייה המתון ותיהפך לטבח המוני . פרעות 1391 בקסטיליה ובאראגון היו אכן אירוע בולט וחריג בתוצאותיו , שבו שינתה האלימות הריטואלית את צורתה . לאחר פרעות 1391 התבססה בקסטיליה ואראגון , לצד הקהילות היהודיות , חברת האנוסים ( הקונברסוס . ( במשך הזמן הצטרפו לרבבות אנוסי הפרעות מומרים חדשים בלחץ גזירות וליאדוליד , ( 1412 ) ויכוח טורטוסה ( 1414-1412 ) והטפות הנזיר הדומיניקני ויסנטה פרר . ( 1415-1412 ) המרות הדת המאוחרות בשנים 1415-1412 הן אשר השפיעו על עיצוב התפיסה ההיסטוריוגרפית המוטעית על יהדות ספרד , שבניגוד ליהדות אשכנז , לא היתה מושרשת דיה בדתה , ולכן לא החזיקה מעמד בפרעות והעדיפה להמיר את דתה במקום לבחור באקט של קידוש השם , כפי שנהגה יהדות אשכנז בפרעות 1096 ( תתנ"ו . ( לאחרונה הוברר כי בדומה להתנהגות יהודי אשכנז , כך גם בפרעות , 1391 רבים מיהודי ספרד בחרו למות בידי מתקיפיהם או להתאבד ולא להמיר את דתם . כמו כן התברר כי גם בפרעות תתנ"ו היתה המרת דת המונית , אלא שבניגוד לספרד במאה ה , 15– יכלו מומרים באשכנז , במהלך המאה ה , 12– לחזור לחיות חיים יהודיים . יהדות אשכנז , שלא כיהדות ספרד , טיפחה את אידיאל קידוש השם כערך רוחני עליון , כיוון שנאלצה לעמוד שוב ושוב מול גלי פרעות במהלך המאות ה12– עד ה . 14– בדומה ליצירה האשכנזית , גם היצירה הרוחנית של יהודי ספרד עסקה בקידוש השם כערך נאצל , אלא שבספרד לא נאלצו היהודים לאחר שנת 1391 לעמוד שוב מול גלי פרעות ולכן ת Q עלה היצירה הספרותית והרוחנית בעיקר לפיתוח תשובה למיסיון הנוצרי ולא לפיתוח הרעיון המרטירולוגי . גירוש ספרד ( 1492 ) היה שיאו של תהליך של כמאתיים שנה , שבו גורשו היהודים מן המדינות המתגבשות במערב אירופה , עד כי לקראת אמצע המאה ה16– נותרו שם מעט מאוד יהודים שגרו בכמה מערי גרמניה ואיטליה . בשנת 1290 גורשו יהודי אנגליה , בשנת 1306 נערך גירוש מצרפת , שלווה בגירושים נוספים במהלך המאה ה14– עד לגירוש הסופי בשנת . 1394 בשנים 1501-1500 גורשו יהודי רוזנות פרובנס , שסופחה לכתר הצרפתי . בגרמניה נכפה על היהודים במהלך המאה ה15– לעזוב את הערים שבהן התגוררו . לאחרונה נקבע כי הגירוש היה אחד ממאפייני התרבות המערב אירופית . הוא אמנם כוון בעיקר כלפי יהודים , אך לא באופן בלעדי . צרפת גירשה את המלווים בריבית נושכי הנשך , הלומברדים והקאהורסינים ;( 1311 , 1268 ) ספרד גירשה בשנת 1609 את המוריסקוס ( האנוסים המוסלמיים . ( בכל המקרים הללו הסמכות המגרשת היתה הרשות החילונית , ואולם הנימוקים של צווי הגירוש היו קשורים בהשפעות השליליות של האמונה הנוצרית והמוסר החברתי . יש הרואים בתופעת הגירוש מעבר של החברה האירופית מצורות רדיפה קיצוניות , כפרעות וטבח , לאמצעים מתונים יותר . קשה לעמוד על סיבה מרכזית לגירוש בכל מקום ומקום . באנגליה גורשו היהודים כחלק ממשבר חוקתי ממושך ומאבק על זכויות בין המלך , הכנסייה והאצולה . בצרפת ניתן לחשוב על מניעים אחדים : תאוות בצע ושאיפה להשתלטות על רכוש היהודים ולייצוב המטבע , עיסוקם בהלוואה בריבית שפגע במעמדות הנמוכים , גיוס העם לתמיכה במטרות פוליטיות של המלוכה , ומחויבות מלכותית ללכידות הלאומית ולביעור הסטייה הדתית . ואולם נראה כי ברקע לכך נמצאו שתי התפתחויות מרכזיות : חזון החברה הנוצרית המתוקנת , שתחם את הגבולות הרוחניים , והציב מחוץ להם כוחות רשע מדומיינים ; ונטייתם הגוברת של השליטים החילוניים לתפוס כחובה את אחריותם לשלמותו של תחום שלטונם . לקריאה נוספת : א' לימור , בין יהודים לנוצרים : יהודים ונוצרים במערב אירופה עד ראשית העת החדשה , א-ה , האוניברסיטה הפתוחה , תל אביב , תשנ"ג-תשנ"ח . ג . ' כהן , כעיוור במראה : היהודי בתפיסה הנוצרית בימי הביניים , מרכז זלמן שזר , ירושלים , תשס"ב . י"י יובל , שני גויים בבטנך : יהודים ונוצרים – דימויים הדדיים , עלמא , תל אביב , תש"ס . ר' בן–שלום , יהודי ספרד ופרובנס מול התרבות הנוצרית : תודעה היסטורית ודימויי עבר בימי הביניים , מכון בן צבי , ירושלים , תשס"ו . מ' כהן , בצל הסהר והצלב : היהודים בימי הביניים , תרגמה מ' סלע , אוניברסיטת חיפה וזמורה–ביתן , חיפה , תשס"א .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help