sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:221

בענייני הדת , אך גם מעיין בספריותיהם ולומד להכיר מקרוב את הישגי התיאולוגיה והמדע הנוצריים . החלטתו ליצור ולממן את מפעל הקונקורדנציה העברית הראשונה למקרא נבעה מהכרתו בשימוש היעיל שעשו דרשנים נוצריים בקונקורדנציה הלטינית בשעת הוויכוחים עם היהודים ובערכה המדעי ללימוד המקרא . הוא אף הושפע מאוד מן התיאולוגיה הנוצרית של שבעת "חטאי המוות , " ולאורה בחר לחבר חיבור מוסרי עברי המושתת על התפיסה הנוצרית הזאת . בעבר הניחו כי היהודים בימי הביניים הפנו את גבם לכתיבת היסטוריה יהודית , והעבירו את מורשתם באמצעות הזיכרון הקולקטיבי שכלל בעיקר ריטואלים ופיוטים . כפועל יוצא מכך אף נטען כי יהודים לא התעניינו בהיסטוריה של הנוצרים . ברם לאחרונה הוברר כי יהודי ספרד ופרובנס , בין המאה ה12– לתחילת המאה ה , 16– הכירו פרקי יסוד רבים מן ההיסטוריה של הכנסייה ושל המדינות שבתוכן ישבו . הם השתמשו בידע ההיסטורי שלהם בז'אנרים ספרותיים מגוונים ( ולא רק בכרוניקות ) לפולמוס עם הנוצרים או לצרכים אינטלקטואלייםמדעיים וענייני מוסר . נראה כי למרות הבידול החברתי–הדתי היו היהודים חלק בלתי נפרד מן התרבות הכללית שבתוכה חיו , והכרת ההיסטוריה של התרבות הנוצרית היתה מרכיב חשוב בעולמם התרבותי . לעומת זאת , בצד הדימויים השטניים הטיפולוגיים של היהודים והיהדות , גברה המודעות הנוצרית למנהגים יהודיים , לדמויות יהודיות בעלות שיעור קומה , לספרים ולערכים תרבותיים עבריים . תופעה זו משתקפת , למשל , בספרות הוורנקולרית ( בשפות הלעז ) בספרד במאה ה , 15– ובתורת הקבלה הנוצרית שנוצרה בחוגי ההומניסטים האיטלקיים באותו הזמן . שתי המגמות , של השתלבות בחברה הסובבת לצד התבדלות מסוימת מן החברה הנוצרית , באו לידי ביטוי גם באופנת הלבוש היהודית . מסגנון הלבוש עולה כי אין אופנה ואסתטיקה נוצרית ויהודית נפרדות . יהודים ונוצרים השתייכו לאותה סביבה חברתית ותרבותית , ולכן היו בעלי טעם זהה . ואולם הבגד נעשה גם , למן המאה ה , 13– אמצעי לבידול ולהרחקה ( האות היהודי , או , בגרמניה , הכובע המחודד . ( מגמה דומה נמצאת גם בספרות הביניימית , כגון בחיבורים הנפוצים רומן אלכסנדר ואגדות המלך ארתור , שהיו רבי מכר בחברה הנוצרית והיהודית , וגיבוריהם זכו להערכה רבה גם בין נוצרים וגם בין יהודים . מתוך השיח היהודי–נוצרי אף התפתחה רטוריקה הדדית מוסרית–אקז 1 לרית ( דהיינו , של שימוש בסיפורים מדגימים דידקטית ) על מידותיו התר Q מי F ת של "האחר , " כגון הערצת " הלמדנות היהודית" בקרב הנוצרים ומנגד – תפיסה חיובית של דבקות נוצרית בפולחן הכנסייה . יש בין יהודי ספרד , כשלמה אלעמי ( לאחר שנת , ( 1415 שהיללו בהתלהבות את הצלחת הכנסייה בגביית המעשרות מקהל מאמיניה . לדבריו , שלא כבחברה היהודית , מעשרות הנוצרים ניתנים בחפץ לב , בעיקר בידי העשירים , התורמים בכך להאדרת שמה של הכנסייה . חכמים אחרים , כיואל אבן שועיב ( טודלה , סוף המאה ה , ( 15– שיבחו את שיטות הכפרה ומחילת העוונות של הנוצרים . אמנם לעתים נועדה רטוריקה זו לצורכי ביקורת מוסריתחברתית פנימית , ואולם היה בה כדי לתרום לשיפור תדמיתו של הנוצרי בעיני היהודי , ולהפך . במאה ה14– החלו יסודות קיום הקהילות במערב אירופה להזדעזע . רבות מקהילות היהודים באשכנז נפגעו וחוסלו בפרעות רינדפלייש ( 1298 ) ובזמן המגפה השחורה . ( 1348 ) גם בספרד נערכו פרעות אלימות ראשונות ביהודים : גזירות הרועים והמצורעים , ( 1321-1320 ) המגפה השחורה , מלחמת האזרחים בקסטיליה ( 1369-1366 ) ופרעות קנ"א . ( 1391 ) ואולם אלימות כלפי מיעוטים וקבוצות שוליים כמו מינים , מצורעים , נשים , יהודים ומוסלמים היתה מרכיב קבוע ויומיומי בימי הביניים . במקרים רבים היתה האלימות מכוונת מצד מוסדות מסוימים להשגת מטרות כלכליות וחברתיות , או להטלת אימה ופחד , גירוש יהודי פרנקפורט , , 1614 תחריט נחושת בן התקופה – יסודות קיום הקהילות היהודיות במערב אירופה החלו להתערער במאה ה . 14- במקום הסובלנות היחסית והגנת השלטון המרכזי של ימי הביניים המוקדמים בא עידן של גירושים , בין היתר מאנגליה , ( 1290 ) צרפת ( 1306 ) ומעל לכול – ספרד . ( 1492 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help