sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

זה את זה , ונראה כי יהודי אשכנז התעלמו מרוב רובן של ההלכות , שמגמתן היתה להרחיק את היהודי ממגעו עם הנוצרי בימי החג והפולחן הנוצריים . לאור זאת נקטו בעלי התוספות – סמכויות ההלכה החשובים בגרמניה ובצרפת – שיטת פרשנות שבמקרים מסוימים הפקיעה את הנוצרים מכללי עבודה זרה שבתלמוד . תפיסותיהם הכילו גרעינים לפיתוחה של תיאוריית סובלנות כלפי הנוצרים . תפיסה זו באה לידי ביטוי מלא בשיטתו הפרשנית ההלכתית של מנחם המאירי ( פרפיניאן , מת בשנת , ( 1316 שהעניק לנצרות מעיקרה מעמד דתי חיובי , והפך זאת לעיקרון הלכתי לכל דבר . המאירי נמנה עם קבוצת המשכילים הרציונליסטים , שהחזיקו במסורת הפילוסופית היוונית–ערבית , שהגיעה מספרד , והיה גם בעל הלכה מן האסכולה האשכנזית . המושג "האומות הגדורות בדרכי הדת" – משמע בני הנצרות והאיסלאם , שדינם איננו זהה לדין עובדי עבודה זרה שבתלמוד – בא להמאירי מתחום שמעבר להלכה , היינו , מן המחשבה הפילוסופית והתיאולוגית . שיטתו המקורית של המאירי היתה אופיינית לקבוצה גדולה של הוגים בפרובנס ובספרד , שבמחשבתם נמצאה \ רבה לחוגים נוצריים מקבילים , ובהשקפתם נבטו ניצני הסובלנות הדתית . הפנמת רבדים מהתרבות הנוצרית המגעים החברתיים בין המיעוט היהודי לחברת הרוב הנוצרי אמנם יצרו מתחים וחיכוכים רבים , ואולם , עם זאת , אימצו היהודים והפנימו רבדים רבים ומגוונים מן התרבות הנוצרית . בתודעה היהודית נמצאות , אלה לצד אלה , מגמות משיכה ודחייה כלפי יסודות התרבות הנוצרית , שפתה החיצונית והסימבוליקה הנוצרית . נמצאה זיקה בין שפת הדימויים הנוצרית לשפת הטקסים של יהודי אשכנז ולטיפולוגיה של הנרטיבים הטקסטואליים . כך , לדוגמה , התשוקה היהודית אל הצלב התבטאה גם במעשים של חילול הצלב וביזויו . טקס החניכה של ילדים יהודיים ביום הלימודים הראשון , שכלל ליקוק אותיות ופסוקים המרוחים בדבש וקבלת חסותו הגופנית של המורה , התחרה ( מתוך הפנמה מושגית ) בטקס המיסה ובייצוגי הקרבה הגופנית שבין המדונה לילדים נוצריים . גם חג הפסח נחוג בהשפעת מנהגי הסביבה הנוצרית . יהודי אשכנז קיבלו את השם "שבת הגדול" ככינוי לשבת הפותחת את השבוע שלפני הפסח , והוקצה לה מעמד ליטורגי כמשקל נגד ליום א' של הדקלים ; טקס אכילת האפיקומן , שהתקדש בעיניהם , קיבל משמעות משיחית ועוצב לאור טקס הקומוניון ( סקרמנט לחם הקודש . ( הפנמה סימבולית–תרבותית דומה נמצא גם בין יהודי ספרד הנוצרית , למשל בקליטת רעיונות נוצריים בספר הזוהר ובהערצה הלא–מסויגת של יהודי ספרד כלפי המלוכה הספרדית . יהודי ספרד ופרובנס תפסו מקום מרכזי בתהליך הקליטה של הספרות המדעית המוסלמית בחציהאי האי 7 רי ובמערב אירופה . הם שימשו מתרגמים מערבית ללטינית , קסטיליאנית ושפות רומנס נוספות . ויחד עם כך הם תרגמו לעברית מלטינית את היצירות הפילוסופיות והמדעיות שנוצרו בארצות הנוצרים . רבים מהיהודים השתלבו כרופאים , משרטטי מפות ואסטרונומים בגילויים המדעיים של ימי הביניים המאוחרים . עוצמתה הרבה של הכנסייה הופגנה במפגשה עם היהודים לא רק בכוח הפוליטי של העומדים בראשה ושל משרתיה בקודש . יהודים פגשו בדת הנוצרית , במסורתה ובתרבותה כחלק אינטגרלי מחיי היומיום שלהם . מקצתם שירתו ישירות את מוסדות הכנסייה וסחרו עמם , ואף ידועים כמה וכמה יהודים ( לדוגמה , באוויניון וברוזנות ונסן ) אשר שימשו אישית את האפיפיורים כרופאים או כחייטים . המפגש התרבותי והחברתי עם סוכני הכנסייה וסמליה הותיר בקרב היהודים רושם עז , שבא לידי ביטוי בצורות שונות ומגוונות . האוניברסיטאות ומוסדות ההשכלה האחרים של הנוצרים היו בעיני רבים מהיהודים היכלות ידע ומבצרי מדע , הראויים לכל שבח , וכמה יהודים אף ניסו לחדור לתוכם ולהשתלם בהם , אם באופן ישיר ואם בעקיפין , באמצעות לימוד פרטי אצל מורים נוצריים שלימדו שם . גם התיאולוגים הנוצריים החשובים , שהיו אמונים על דרכי הפילוסופיה ועל שיטות הלוגיקה והסכולסטיקה , זכו להערצה ויצירותיהם תורגמו מלטינית לעברית בידי יהודים . כדי להכיר את הסימבוליקה התרבותית והדתית של הנצרות לא נדרשו היהודים להתעמק בהכרח בספרים כתובים לטינית ( או רומנס . ( סמלים נוצריים רבים הוצגו בעיר הביניימית באופן בולט באמצעות הארכיטקטורה האורבנית והאמנות החזותית . בעצם נוכחותה המודגשת בעיר חייבה הסימבוליקה הנוצרית את היהודים לעימות ושיח . לא ניתן להתעלם מהמבנה הרם והנישא של הקתדרלה ומפסליה המרהיבים , שהקרינו בנחישות ובהתמדה מסר חזותי ואידיאולוגי בדבר גודלה וחוסנה הרב של הכנסייה . גם לא היה אפשר להתכחש למסר הדתי העמוק של בתי המנזר , שחומותיהם אמנם לא הסגירו בדרך כלל את הנעשה בתוכם פנימה , ואולם קול תפילות הנזירים שבקע החוצה מבעד לכותליהם באשמורות הלילה , הקרין על הסביבה יראת אלוהים , הוד ורליגיוזיות . מנחם המאירי , למשל , העריך מאוד את דרכי התשובה של הנוצרים ואת הספרות הנוצרית העוסקת בכך , ובשל העדר ספרות כזאת אצל היהודים חיבר את ספרו חיבור התשובה . יצחק נתן , מנהיגה של יהדות פרובנס במאה ה , 15– מספר כי מאז בחרותו היה נפגש עם הנזירים הדומיניקניים והפרנציסקניים וחכמי הסכולסטיקה הנוצרית , מתפלמס עמם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help