sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

של הנצרות הקתולית . שלא כעלילת הדם , שהתגלגלה במקומות רבים עד לעת המודרנית , נעלמה עלילת לחם הקודש לאחר תקופת הרפורמציה . מסורת הספרות הפולמוסית "נגד היהודים" ( Iudaeos Adversus ) התגלגלה מאבות הכנסייה אל אנשי הכנסייה באירופה הביניימית . מיון סוגי הפולמוס הנוצרי נגד היהדות העלה את ההבחנה בין הנוסח הפולמוסי הישן , שהתמקד עד המאה ה12– בפרשנות הטקסט המקראי , לבין צורות ויכוח חדשות שהתבססו מאז גם על התלמוד והספרות העברית הבתר–מקראית ועל שיטות ויכוח רציונליות . אף "הפולמוס החדש" התחלק בין שתי שיטות : הפולמוס נגד התלמוד , שבעיקרו ניסה לעמוד על הבלותם של אגדות התלמוד ושל המאמרים האנטי–נוצריים שמצויים בו ; והפולמוס מתוך התלמוד , שמאז המחצית הראשונה של המאה ה , 12– אך בעיקר מאז ויכוח ברצלונה , ( 1263 ) ניסה להוכיח את הכריסטולוגיה על סמך אגדות התלמוד . מן הצד היהודי עלתה תשובה מסודרת ומאורגנת לכך בספרי פולמוס שהופיעו מאז המאה ה . 12– בחינת ספרי הפולמוס העבריים הראשונים במערב אירופה מלמדת , כי שיטות הוויכוח הדתי נלמדו בעיקר מן הפולמוס היהודי נגד הנצרות , שהתקיים זה זמן רב בארצות האיסלאם , עם קהילות המיעוט הנוצרי שחיו שם . יחד עם זאת , המגע וההיכרות של יהודי מערב אירופה ( בעיקר ספרד , פרובנס ואיטליה ) עם ספרי הברית החדשה וחיבורי התיאולוגיה הנוצרית הובילו לבחינה ביקורתית של מסד התיאולוגיה הנוצרית , ולפיתוח ספרות פולמוסית נוקבת וחדשה , שניסתה להפריך את אמיתות הנצרות . לצד הפולמוס המנדיקנטי התקיף Q ויכוחי הדת הפומביים , נערכו גם ויכוחי דת פרטיים , שהיו בעלי נימה רבה יותר של סובלנות , ושיקפו לעתים את המגעים האינטלקטואליים בין חכמי הנוצרים והיהודים ואת האווירה הבינלאומית הפתוחה של סוחרי הים התיכון . כך לדוגמה נכח המלומד והדרשן יצחק עראמה ( שחי בקסטיליה ואראגון , לערך 1420 עד לערך ( 1494 בדרשה של מלומד נוצרי שדנה בשאלת הגזירה הקדומה מול חופש הבחירה . בתום הדרשה נערכה פגישה פרטית של חכמים נוצריים ויהודיים , ובה התפתח ויכוח דתי–פילוסופי בין עראמה לדרשן הנוצרי . עראמה שיבח את חוכמת הנוצרי , אך חלק על תפיסתו הדטרמיניסטית , שהתבססה על מחשבתו של פאולוס בדבר החסד האלוהי , וניסה להוכיח לו בדרך הפילוסופית הסכולסטית כי אין הגזירה הקדומה כוללת את מעשי הפרטים בעלי הרצון החופשי . ויכוח פרטי זה , כמו רבים אחרים , מלמד על ה \ רבה הרעיונית , הדתית והתרבותית של יהודים ונוצרים בימי הביניים , שלצד חילוקי הדעות הדתיים השכילו לעתים ליצור שיח אינטלקטואלי פורה ומרתק . מה היתה מידת הסובלנות היהודית כלפי העולם הנוצרי ? מקורות אחדים , כגון הכרוניקות של פרעות תתנ"ו וספרי פולמוס מאזור אשכנז , מורים על יחס של איבה ושלילה מוחלטת כלפי הדת הנוצרית וסמליה . ואולם יש לזכור שהמקורות הללו התחברו בחלקם כתשובה ספרותית לפרעות . ההערכה האידיאית של היהודים את תרבות הסביבה התבססה אמנם על השוני הדתי שבין החברה היהודית לנוצרית , אך גם על הקיום הכלכלי המשותף ליהודים ולנוצרים ועל המגע החברתי שביניהם . ההלכה היהודית האשכנזית והמנהג המעשי של יהודי אשכנז בתחום יחסי היהודים והנוצרים נמצאו סותרים דו-שיח נוצרי-יהודי , בין "משה" ל"פטרוס , " רישום בכתב-יד מבלגיה מתחילת המאה ה . 13- לצד הפולמוסים הפומביים החריפים , נערכו גם ויכוחי-דת פרטיים בעלי נימה סובלנית יותר , ששיקפו את המגעים האינטלקטואליים בין חכמי הנוצרים והיהודים . מן הצד האחר , אפילו מלכים שנחשבו לתומכי היהודים , עודדו נזירים נושאי האידיאולוגיה החדשה שביקשה להתערב בעניינים הפנימיים של היהודים ולכפות עליהם את עמדת הכנסייה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help