sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

היתה שינוי טקטי שהוביל לאותה המטרה . פעולת המיסיון בין היהודים זכתה לעתים קרובות לתמיכת המלוכה . אפילו מלכים שנחשבו למגיני היהודים עודדו את ההטפות המנדיקנטיות , פעלו לשיפור מעמדם של המומרים , ואף תמכו בפעילות אינקוויזיטורית ( אמנם מרוסנת ) נגד יהודים שנאשמו ב"חילול הקודש" ומומרים שחזרו ליהדות . בעבר טענו חוקרים כי התחזקות הלאומיות במדינות מערב אירופה היא שדחקה את רגלי היהודים . אחרים ראו במגמות של כפיית האחדות הדתית הכנסייתית גורם מכריע בהידרדרות מצב היהודים . יש שראו בהתחזקות המלוכה במערב אירופה אל מול הירידה בכוחה של הכנסייה את הגורם המרכזי , ויש שטענו להפך . ואולם חדירתם של הלכי רוח מנדיקנטיים אנטייהודיים אל ארמון המלכות אינה מעידה בהכרח על חולשתו של מוסד המלוכה , אלא על קליטה אותנטית של האידיאולוגיה החדשה , ועל שילובה עם המגמה הישנה של ההגנה הלגלית על היהודים . קו שבר ביחסי יהודים–נוצרים המאה ה12– ואחריה המאה ה13– סימנו אפוא קו פרשת מים בתולדות היהודים במערב אירופה . בתקופה זו אף החריף העימות בין הנצרות לאיסלאם , שבא לידי ביטוי במסעי הצלב וברקונקיסטה הספרדית . בעבר סברו כי מסע הצלב הראשון ( 1099-1096 ) היה קו שבר טראומתי ביחסי יהודים–נוצרים במערב אירופה , שהתבטא בהרג יהודים והרס קהילות יהודיות בידי הצלבנים ( והאספסוף הנלווה אליהם . ( רבים מיהודי אשכנז בחרו למות , ואף לשחוט את משפחותיהם , ובלבד שלא להמיר את דתם לנצרות . מעשי " קידוש השם " נרשמו בפירוט רב בכרוניקות העבריות על שנת תתנ " ו , ( 1096 ) ותפסו מקום חשוב בהיסטוריוגרפיה היהודית של " חוכמת ישראל " במאה ה19– וכמו כן בהיסטוריוגרפיה הציונית של המאה ה . 20– על פי היסטוריוגרפיות אלו היתה תחושת היהודים מאז ואילך כי זכות קיומם בעולם הנוצרי תלויה על חבל דק ובעקבות הפרעות התחוללה תמורה עצומה בחיי הכלכלה ובמעמד המשפטי שלהם . הנחות אלו התבררו לאחרונה כשגויות . כמה מהקהילות המרכזיות של יהודי אשכנז אמנם נהרסו בפרעות תתנ " ו , אבל רוב הקהילות באשכנז לא נפגעו . ההתפתחות הדמוגרפית והכלכלית נמשכה ללא הפרעה גם לאחר מכן . ירידה תרבותית שהתרחשה בין יהודי גרמניה ל Q ותה בפריחה תרבותית של המרכז השכן של יהודי צרפת . זה היה חלק מתהליך תרבותי כולל של מעבר המרכז מגרמניה לצרפת . הרס הקהילות בפרעות תתנ " ו היה אפוא אירוע מקומי שלא שינה באופן מהותי את מצבם של יהודי אירופה , והתודעה ההיסטורית היהודית בימי הביניים לא שימרה את פרטי מאורעות תתנ " ו , ולא ראתה בהם שינוי מרחיק לכת . הכרוניקות שתיארו בפירוט את הפרעות @ רדו בכתבי יד נדירים , ובולטת ביותר שתיקת הספרות העממית של חסידי אשכנז ובייחוד " ספר חסידים , " שאינו מעיד על בקיאות באירועים הריאליים של שנת תתנ " ו . יש היום הרואים בסיפורי קידוש השם שבכרוניקות שיקוף של המצב התרבותי המורכב של יהודי אשכנז במאה ה12– ( ובדורות שלאחר תתנ " ו , ( ולאו דווקא של מעשיהם או כוונותיהם של הרוגי תתנ " ו . ניתוח הכרוניקות מלמד כי יהדות אשכנז היתה מושרשת בעולם הנוצרי הרבה יותר ממה שהיה מקובל לחשוב , וכי ערוצי הקשר בין יהודים לנוצרים היו פתוחים אפילו בשעת התנגשות ומשבר . הכרוניקות העבריות של פרעות תתנ"ו , על תיאוריהן המרטירולוגיים מסמרי השיער את השחיטה האכזרית של הילדים , המלווים בציפייה לנקמה משיחית בגויים , היו גם הבסיס הטקסטואלי העיקרי להשקפה על הקשר שבין קידוש השם היהודי לעלילת הדם הנוצרית . הסברים קודמים לעלילת הדם קישרו את הופעתה במאה ה12– ( נוריץ , ( 1144 , ' ותפוצתה המהירה , לגלגול של העלילה מהזמן העתיק . ואולם המקורות שנגעו לעלילת הדם במאה ה12– ולחוגים שהאמינו בה אינם מזכירים את ההאשמות העתיקות של הסופרים הפגאניים שהיהודים עסקו בקניבליזם פולחני בבית המקדש . הסברים אחרים תלו את עלילת הדם במנהג היהודים לתלות בפורים את דמותו של המן ; ובתופעת הזנחת הילדים בקרב החברה הנוצרית , והשלכת רגשי האשמה שנבעו מכך על המיעוט היהודי , שהיטיב לשמור על ילדיו שלו . ההשקפה הרואה זיקה בין בדיית עלילת הדם למרטירולוגיה היהודית ולריטואל הנקמה של יהודי אשכנז מתמקדת בסמיכות הכרונולוגית שבין התופעות . היא מדגישה בעיקר את הפרשנות המעוותת של הנוצרים לפולחן הדם היהודי בשעת הפרעות , ואת הפרשנות היהודית לפולחן הדם , כפי שנקבעה בתודעת הדורות שלאחר תתנ"ו . בשני המקרים מתוארים היהודים כעוסקים בפולחן של הקרבת קורבנות אדם . באחד ( קידוש השם ) הם מקריבים את ילדיהם והדבר נחשב להם כמעשה נאצל ומופתי , בשני ( עלילת הדם ) הם הורגים ילד נוצרי והדבר נחשב למעשה מאוס המדגים את אופיים הרצחני השטני . עלילת הדם , לפי הסבר זה , היא הד מעוות של הפרשנות הנוצרית לפולחן הדם היהודי הקשור לרעיון הנקמה האסכט F ל F גית בנוצרים . לצד עלילת הדם החלה להתפתח במאה ה13– גם עלילת לחם הקודש , שבה הואשמו יהודים בגנבה ובהתעללות בלחם הקודש , המהווה , לאחר הסקרמנט , גילוי ממשי של האל הנוצרי . המקרה המתועד הראשון של העלילה היה בפריז ( 1290 ) והוברר שהיא החלה להופיע בזמן ניסוחה וגיבושה של דוקטרינת הטרנסובסטנטיאציו ( טקס הקורבן ) שהיתה לסקרמנט המרכזי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help