sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

הללו היו לא רק מגעים ספרותיים , אלא הם שיקפו מגעים חברתיים בין המפרשים הנוצריים והיהודיים . פרשת–דרכים במאה ה12– יש הממקמים בתחילת המאה ה11– את מעברה של החברה הנוצרית לרדיפת יהודים על רקע של תקוות ופחדים אפוקליפטיים . ואולם , למרב הדעות , היתה פרשת הדרכים במאה ה . 12– החברה הנוצרית , ובעיקר האדמיניסטרציה המלומדת , ( literati ) החלה לתייג מחדש את חריגיה ( מצורעים , מינים ויהודים ) ולהדירם לשוליים , באמצעות רדיפות שיטתיות . תהליך זה הונע , על פי אחת ההשקפות , מכוח שאיפת המעמד המלומד לביסוס מעמדו החברתי . אי לכך כל ניסיון לבחינת השינוי שחל ביחס הנצרות ליהודים במאה ה12– חייב להביא בחשבון את התהליך הכללי של דחיקת החריגים לשוליים והפיכתם ל"קבוצות חוץ . " אירופה נפתחה במאה ה12– לעולם הלא–נוצרי שסביבה . ההיכרות המתפתחת עם האיסלאם , שגברה עקב המגע עם המוסלמים במהלך הרקונקיסטה בספרד ומסעי הצלב , הביאה להרחבת שדה השיח עם הלא–מאמינים בד F גמה הנוצרית . עקב כך הפסיק "היהודי ההרמנויטי" ( כלומר , היהודי שדמותו עוצבה בפרשנות התיאולוגית הנוצרית לכתבי הקודש , לעומת היהודי הריאלי היושב בין הנוצרים ) להיות ל"אחר" הבלבדי . שילובו בין "אחרים" נוספים גרם לערעור מעמדו האוגוסטיני ( המועדף בכמה היבטים ) של היהודי ולדחיקתו הגוברת לשולי החברה . בתוך כך הודבקו לו גם סימני ההיכר השליליים ( ריאליים או מדומיינים ) של כל יתר " האחרים" ( מוסלמים , מצורעים ומינים , ( ובהם השאיפה להרס הנצרות מבפנים . שני גורמים חדשים נעשו דומיננטיים מעתה ואילך , ותרמו לערעור סובלנותה של הכנסייה : הרציונליזציה של הפולמוס נגד היהדות , וההיכרות הגוברת עם הספרות היהודית הבתרמקראית . במהלך הרנסאנס של המאה ה12– התפתחו בנצרות גישות פרשניות רציונליות , וכמה מלומדים סברו כי כל מרכיב מן העולם ומן הדת ניתן להסבר רציונלי . הנחת היסוד היתה כי לכל בני האדם יש היגיון – משמע : כל אדם יכול להיות נוצרי . חיפושי המלומדים בני הזמן אחר הסיבה שהרחיקה את היהודים מן ההיגיון – כפי שתפסוהו והגדירוהו – הובילו אותם להתעניינות בספרות היהודית הבתר–מקראית , ולראיית התלמוד כנושא האשמה העיקרי של האי–רציונליות היהודית . באמצע המאה ה12– לערך מסתמן המעבר משנאת היהודים הישנה – שתאמה את דוקטרינת העד Q ת ( Testimonium ) של אב–הכנסייה אוגוסטינוס , ( 430-354 ) שהעניקה לגיטימציה , אם כי מתוך שעבוד , לנוכחות היהודית בחברה הנוצרית – לאנטישמיות חדשה אי רציונלית , שכללה דה–הומניזציה של היהודי והאשמתו ברצח פולחני , עלילות דם ועלילות לחם הקודש . מתוך הלכי הרוח החדשים במאה ה12– החלה להתפתח בכנסייה אידיאולוגיה אנטי–תלמודית , אשר הובילה במהלך המאה ה13– למשפטים ולוויכוחים פומביים נגד התלמוד , לשריפת ספרי התלמוד ולפעולה מיסיונרית תקיפה . לראשונה החלה הכנסייה להתערב התערבות ישירה בענייניהם הדתיים הפנימיים של היהודים ולכפות עליהם את דעתה . נושאי הדגל של האידיאולוגיה החדשה במאה ה13– היו מסדרי המנדיקנטים = ) מקבצי הנדבות , בעיקר הפרנציסקנים והדומיניקנים , ( אשר זכו לעתים קרובות לשיתוף פעולה של אפיפיורים ושליטים חילוניים . בכמה מקרים גונו התלמוד והספרות הרבנית כ"ספרי מינות , " גינוי שהשתלב בתפיסה חדשה של היהודי , שכבר אינו זהה עם היהודי הישן ( המקראי והאוגוסטיני , ( ולפיכך אבדה לו הלגיטימציה בעולם הנוצרי . בקרב המיסיון התוקפני התפתחה גם הגישה הפולמוסית החדשה להוכחת ה U ריסטולוגיה מתוך הספרות התלמודית . נזירים שלמדו עברית תרגמו ללטינית קטעים נרחבים מן התלמוד והספרות הרבנית וניסו בעזרתם להוכיח כי ישו הוא המשיח , ולאשר כמה דוגמות נוצריות כגון " השילוש הקדוש . " והכול במטרה להביא את היהודים להכרה בטבילה הנוצרית , אפילו על פי מושגיהם שלהם ועל סמך האוטוריטות הרבניות . גישה זו לא החליפה את הגישה הקודמת שביקשה להוכיח על סמך התלמוד כי היהדות היא מינות , אלא הקיסר היינריך ה7- מעניק כתב-זכויות ליהודי רומא , . 1312 יסוד חייהם ( ושרידותם ) של היהודים בימי הביניים היה בדוקטרינה הנוצרית האומרת שיש חובה להגן על חייהם ורכושם , אבל יש להחזיקם במצב מושפל , כעדות לטעותם בדחיית ישו ; וגם באוטונומיה הקהילתית והשיפוט העצמי שהוענקו להם , כחלק מסדר החברה הביניימית . עם זאת היו הפריווילגיות שלהם תלויות ברצונם ובגחמתם של שליטים ומדי פעם הופרו ברדיפות ובהתעללויות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help