sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

וכן לקבוצות מדוכאות אחרות בחברה הנוצרית , כגון האיכרים . המחקר מנסה לעמוד גם על האופן שבו התגבשה הזהות היהודית בימי הביניים מתוך הסתכלות על "האחר" ומתוך עיצוב דינמי ומשתנה של הגבולות הדתיים–התרבותיים , ולבחון את מידת ההפנמה שהפנימו יהודים ערכי תרבות נוצריים , בצד דחיית עיקרי התיאולוגיה והפולחן הנוצריים . יהודים התחילו להשתקע במערב אירופה כבר בימי הרומאים , אבל עד לימי הביניים לוקות הידיעות על היהודים המתגוררים שם בחסר רב , ולא ברור אם אכן נשמר שם רצף , כפי שנשמר למשל בדרום איטליה , שהיתה תחת שלטון רומיביזאנטי עד המאה ה . 11– לפי השקפה אחת , התפתחו ושגשגו המרכזים היהודיים בגרמניה ובצרפת בימי הביניים המוקדמים , בעיקר לאחר שהקיסר קארל הגדול ( 814-768 ) ויורשיו החלו לעודד את ההגירה היהודית מאיטליה ומספרד אל הממלכה הפרנקית בהענקת פריווילגיות המאשרות את זכות ישיבתם , ביטחון חייהם ורכושם וזכותם לארגון עצמי ולניהול אוטונומי של חיי הדת . ליהודים הוענקו אף פטורים מתשלומי מכס וזכות לנוע בחופשיות ממקום למקום כדי שיוכלו לקדם את הסחר המקומי והבינלאומי ואת הכלכלה הפיאודלית . השקפה אחרת מדגישה כי לא היתה כלל התיישבות יהודית קבועה בגרמניה בתקופה הקארולינגית , ולכל היותר נמצא שם מספר זעום של סוחרים יהודיים , שאין ידיעה על מקומות מושבם ומשך ישיבתם . השתקעות של קבע התחילה רק בראשית המאה ה , 10– וביתר ודאות לקראת אמצעה . רבים הורו בעבר על שליטת היהודים במסחר הבינלאומי ועל המונופולין שהיה להם על המסחר ועל עסקי הכספים מאז התקופה הקארולינגית ועד סוף המאה ה . 11– היום יש הממעיטים מאוד בממדי הסחר היהודי , ומדגישים שהם לא היו יחידים בעיסוק זה . לפיכך אין לייחס את מעברם של יהודי צפון גרמניה וצפון צרפת לעסקי ההלוואה בריבית לדחיקתם מן הסחר בים התיכון , אלא לתהליכי האורבניזציה במקומות מושבם , מהמאה ה12– ועד לראשית המאה ה . 14– חוץ מסוחרים , ידוע על יהודים בעלי אחוזות גדולות , שהעסיקו נוצרים בשירותם . בעבר רווחה ההנחה שהיהודים נהנו בימי הביניים המוקדמים מכוח פוליטי ממשי , ומיכולת השפעה לא מבוטלת על המלכים והאצולה . ואולם נראה שאין להשקפות אלו יסוד ממשי . מעמדם המשפטי והחברתי של היהודים אכן היה מוגדר ומבוסס , אבל כוחם הפוליטי לא היה ממשי . התקפות אנשי הכנסייה במערב אירופה על היהודים במאה ה9– נבעו בדרך כלל מהמגע החברתי ההדוק בין יהודים לנוצרים ( למשל , עריכת סעודות משותפות , ( ולא מכוחם הפוליטי של היהודים . הבדלים גדולים שררו בימי הביניים בין אזורי הקיסרות הביזאנטית לבין המדינות החדשות שהתפתחו במערב אירופה לאחר התפרקותה של הקיסרות הקארולינגית . המשפט הרומי , שכלל גם חוקים בענייני היהודים , המשיך להיות תקף בקיסרות הביזאנטית . ברם מעמדו של החוק הרומי לא נשלל לחלוטין גם במערב אירופה . תהליך התנצרותה של האימפריה הרומית יצר במידה רבה גם נצרות רומית , וחלקים שונים מן המשפט הרומי חדרו לחקיקה החדשה במערב אירופה . הכנסייה הקתולית אימצה רבות ממסורות המשפט הרומי , והחוקים שנחקקו באימפריה הרומית מאז תחילת המאה ה4– היו לגורם מעצב ביחסה של הכנסייה אל היהודים בימי הביניים . במאה ה4– אימצה הקיסרות הרומית הנוצרית גישה סובלנית כלפי הדת היהודית , כפי שהיה נהוג קודם לכן בתקופה הפגאנית . אין מקום לדעה המקובלת כי התנצרותו של הקיסר הרומי קונסטנטינוס ומדיניותם של הקיסרים שבאו מיד אחריו הביאו לשינוי דרמתי במעמדם של היהודים . לצד החרפה מסוימת במדיניות קונסטנטינוס כלפי היהודים , בעקבות השפעה נוצרית חזקה , נמצאו בחוקיו גם כמה וכמה אספקטים חיוביים מנקודת מבטם של היהודים . התפתחות הערים בצפון אירופה , למן המאה ה , 11– האיצה את גידול הקהילות היהודיות . בעמק הריין בגרמניה ( אשכנז ) התפתח מרכז עצמאי וחשוב ללימוד תורה וליצירה פייטנית , שחכמיו העזו לפסוק הלכה בניגוד לדעת גאוני בבל והמסורת ההלכתית הארצישראלית . המרכז האשכנזי משך אליו תלמידים מצפון צרפת וממקומות רחוקים כפרובנס וספרד . מרכז התורה הצרפתי , שהיה תלוי זמן רב בחכמי גרמניה ופרובנס , היה למקום הוראה ולימוד עצמאי עם בואו של שלמה בר יצחק ( רש"י , , ( 1105-1040 שלמד בישיבות מגנצא Q ורמייזא , לטרויש ( טרואה . ( בסוף המאה ה11– נעשו הקהילות היהודיות בצפון צרפת למרכז הרוחני היהודי החשוב ביותר באירופה הנוצרית . בניגוד לדעה מקובלת לא היה זה סניף של המרכז היהודי באשכנז . רש"י ותלמידיו פיתחו את פרשנות המקרא על דרך הפשט , בניגוד למסורת הדרשנית–החינוכית הקודמת שהתרחקה מן המשמעות המיידית של פסוקי המקרא . למרכז הצרפתי היתה אופיינית הפתיחות לחברה הסובבת והזיקה החברתית–הרעיונית ל"רנסאנס של המאה ה " 12– שעבר על החברה האירופית באזור זה , וכלל שיבה אל הישגי העבר הקלאסי הלטיני ופריחת הספרות והאמנויות . הרנסאנס היהודי התבטא גם במגעים אינטלקטואליים סדירים עם תיאולוגים נוצריים , כגון נזירי מנזר סן ויקטור שבפריז , ובקיומו של שיח פרשני יהודי–נוצרי על המקרא . בכתבי פרשנות המקרא של נזירי סן ויקטור נמצא ניסיון להינתק מפרשנות המקרא האלגורית המקובלת בעולם הנוצרי ולשוב לפרשנות הפשט , החותרת להבנה בסיסית של פירוש המילים והיצמדות למשמעות המיידית של הכתוב . המגעים האינטלקטואליים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help