sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

המיעוט היהודי כחלק של החברה האירופית בימי הביניים רם בן–שלום תפיסות חדשות במחקר השיח היהודי–הנוצרי בימי הביניים מנסות לבחון את המיעוט היהודי כחלק אינטגרלי מחברת הרוב הנוצרי , שהתגבשה בתקופה זו במדינות השונות במערב אירופה . בניגוד לתפיסות היסטוריוגרפיות ישנות , שהדגישו במידה מוגזמת את הרדיפות כלפי היהודים ואת הסבל היהודי , מנסה המחקר העדכני לשרטט תמונה מאוזנת יותר של מצב היהודים . מצד אחד , אין להתכחש לגזירות דת , פרעות , עלילות וגירוש , אך מן הצד האחר , אין לסכם בכך תקופה של מאות שנים שבהן חיו יהודים ונוצרים זה לצד זה , והיו שותפים לפעילות כלכלית בערים ובכפרים , לבניית מוסדות חברתיים חדשים בערים המתחדשות ובקהילות , ולקיום שיח אינטלקטואלי פורה לצד ויכוחי דת עזים . מבחינה זו יש מקום להשוות את מצבו של המיעוט היהודי בימי הביניים דווקא לקבוצות מיעוט אחרות , למשל לפגאנים ולתנועות המינות , ה , 14– כי ניתן להגיש תביעה נגד יהודי על כפירה , רק אם התכחש לאלוהים . הסימן המובהק ביותר לזכויות היהודים נמצא במכתב האפיפיור " Vineam sorec" משנת , 1278 שנאמר בו כי האפיפיור היה רוצה לכפות על כל היהודים להשתתף בדרשות המיועדות לשכנעם להמיר את דתם , אבל חוקי הכנסייה מונעים ממנו להעניש את המסרבים להיות נוכחים בהן . הכנסייה התירה למעשה ליהודים להלוות כספים בריבית , אם כי בדרך עקיפה , בכך שלא אסרה זאת עליהם לחלוטין , כפי שאסרה על הנוצרים . האפיפיורים שנהגו ביהודים בדרך הדרקונית ביותר וניסו נואשות לנצרם ולהגביל את כל פעולותיהם , בנדיקטוס השלושה–עשר , פאולוס החמישי ופיוס החמישי , שילמו לפחות מס שפתיים לשמירתם של חוקי ההגנה על היהודים , אם כי לא הרבה יותר מכך . בטווח הרחוק שרר אפוא מתח בין שתי השקפות , המתחרות זו בזו , על היהודים , שמקור שתיהן בתורתו של פאולוס : מצד אחד , ההשקפה שראתה ביהודים יצורים העומדים מחוץ לגופו של המשיח ומאיימים על טוהרו ועל שלומו , ומן הצד האחר ניצבה ההשקפה שראתה את היהודים כמי שעשויים , בסופו של דבר , להתאחד עם הגוף הזה , ולפיכך יש להטיל עליהם הגבלות קשות , אבל גם לשמור על זכויותיהם היסודיות . התגובה היהודית היהודים הבינו רבים מהדברים האלה , שנאמרו ונכתבו . הם ידעו שהנוצרים מכנים אותם כלבים , וטקסט פולמוסני אחד , " ניצחון ישן , " הגיב כך : "הם [ הנוצרים ] נובחים " , ואף דימה את האויכריסטיה לקורבנות שמקריבים למולך . מכאן שהמזהמים הם הנוצרים , והם בהחלט אינם תופסים את מקומם של היהודים כעם הבחירה . לעומת זאת , ידעו כותבי רשומות יהודיים , כי הסכנה האמיתית העומדת בפניהם היא שרירות לבם של השליטים החילוניים , שניסו לכפות עליהם המרת דת , וכן אצילים פחותים בדרגתם , כדוגמת אלה שטבחו בהם בזמן מסע הצלב הראשון . דיווחים על טרגדיות קודמות לאלו באים כולם מן הספרות הבדיונית ואין להם יסוד במציאות , עד שבשנת , 1171 כאשר תיבו , רוזן בלואה , לא הרחק מפריז , העלה על המוקד יותר משלושים יהודים באשמת רצח למטרות פולחן . נראה כי המלך פיליפ אוגוסטוס מצרפת , שחי זמן קצר לאחר מכן , האמין כי יהודים מעלים לקורבן , מדי שנה בשנה , ילד נוצרי ואוכלים את לבו כתחליף לאויכריסטיה . אין פלא שמאיר בן שמשון ביקש מהארכיבישוף של נארבון שבדרום צרפת ( במכתב שברור כי לא נשלח מעולם ) להסתמך בשאלת ההלוואות בריבית על האפיפיור ולא על המלך לואי התשיעי . המלך , ולא האפיפיור , הוא שאסר על היהודים לעסוק בהלוואה בריבית , וייתכן כי אותו לואי היה המניע העיקרי לשריפת התלמוד בשנת 1240 בקירוב . ראוי לציין כי סיפור על טבח ( דמיוני ) שנערך בשנת 1007 מגנה את המלך ורואה בו התגלמות חדשה של המן הרשע , שעה שהאפיפיור , כך טוען המחבר , נשמע לחוק , כפי שניתן להיווכח מכתב ההגנה ( הבולה , ( שנעשה לאחר מכן לחוק . " Sicut iudaeis non" היהודים אכן היו נתונים לסמכותו הצודקת " ) ממשלת רשותך ( " של האפיפיור . עם זאת , הודה הכותב , כי עובדה זו גם חושפת אותם לתביעתו של האפיפיור לשיפוט ישיר עליהם אם , למשל , יכילו ספריהם דברים שיש בהם משום חילול השם . הגנת האפיפיורים היתה תלויה אפוא בכך שיהודים ייכנעו להגבלות חוקיות רציניות , שהפכו את חייהם לחסרי ביטחון . יעידו על כך הגירושים מאנגליה ומצרפת , שנעשו בפקודת מלכיהן , וגם מעשי הטבח החוזרים ונשנים בגרמניה , בעיקר באשמת חילול הלחם הקדוש של האויכריסטיה . האשמות אלו , כאמור , לא חדלו מעולם . בכמה חוגים , החרדה שנוצרה מן המחשבה שהיהודים הם "כלבים" המבקשים לחלל את מנחת הקודש , את ה , Corpus verum– את "הגוף האמיתי , " עדיין מעוגנת עמוק בין רבים מהנוצרים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help