sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

השיתוף בשולחן האוכל . אכול עם יהודי , אמר אגובארד , ובשרו ודמו של המשיח שתאכל יהיו לא טהורים . אם יסעד כומר עם יהודים , הוא עלול להעביר את הזיהום לכל אלה שיקבלו ממנו את האויכריסטיה – תוצאה דומה לזו שיביא מגע בלתי–ראוי על פי חוקי הטוהרה של היהודים . בפחד שהיה מפני המגע המזהם יש כדי להסביר כמעט בוודאות את החלטתו של האפיפיור אינוצנטיוס השלישי לכפות על היהודים לבישת מלבושים מיוחדים . היהודים , ידע אינוצנטיוס , הם רומאים כמוהו , והם נראים , מדברים , לבושים ואפילו אוכלים כמוהו . סעודה בחברתם נראתה דבר טבעי , כפי שהיה אפילו , בהזדמנויות מסוימות , מגע מיני עמם . ועם זאת , אכילה וקיום יחסי מין מעורבים גורמים לכך שנוצרים יהיו בלתי–טהורים לקבלת האויכריסטיה בחג הפסחא בכל שנה . כדי למנוע ניגוד זה ציווה על היהודים להיעשות בולטים למראה . ואולם אינוצנטיוס עצמו לא הקצין עד סופו את רעיון הזיהום על ידי יהודים . היו שהאשימו את היהודים בזיהום גופו של המשיח באמצעות רצח , בין שבהתקפה על האויכריסטיה עצמה , שנקראה " עלילת הלחם " ובין שבתקיפת גופם של בני תמותה , ילדים נוצריים . רציחות כאלה , כפי שהציג זאת אחד הכותבים בשנת 1400 בקירוב בדברו על הקרוי " ורנר הטוב מאובזרווסל , " מבוצעות מתוך כוונה בו–זמנית להשמיד את ה ) Corpus verum– הגוף האמיתי , האויכריסטיה , ( את הקורפוס מיסטיקום ( הכנסייה ) וגם את " הגוף הממשי , הפיזי " של המשיח , המגולם בגופו של הילד הנרצח . אלא שמה שנרצח הוא הגוף בלבד . רוחנית , קורבן הרצח מתגבר על אויביו , ולעתים קרובות הודות להתערבותה הישירה של הבתולה מרים . באספקלריה זאת נראה שהרציחות המיוחסות ליהודים אמורות " להוכיח " יותר מן האמת של האויכריסטיה , כפי שאומרים חוקרים מספר . יחד עם העלילות על חילול הלחם הקדוש , בהן האויכריסטיה תמיד מתגברת על מתקיפיה היהודים , סיפורי הרציחות של ילדים " טהורים " מצביעים על יכולתה של הנצרות לעמוד בפני כל איום – מה גם שניצחון האויכריסטיה , אם בדמות לחם הקודש ואם בדמות המרטיר , מצדיק את הטענה הנוצרית שנולדה בפיו של פאולוס הקדוש עצמו , שהנצרות ירשה את היהדות כעם שבחר האלוהים . תפיסה כזאת היתה מסוכנת למדי . בין היתר היא הולידה את החשד שהיהודים קושרים קשר לרצוח כל נוצרי ונוצרי , או כפי שאמר הבישוף אנטוניו דה פול בשלהי המאה ה19– ( תחת שייפסקו עם המודרנה , נעשו העלילות חריפות יותר , ( היא הולידה את החשד " שהיהודים מבקשים להרוג את הנצרות עצמה . " היהודי שטוף הרציחות תואר גם ככלב . בספרו את סיפור ענותו כאילו של סימון מטרנטו בשנת , 1475 ד"ר טיברינו – שנחשב להומניסט – אמר , כי היהודים "נבחו" ( ululare ) כאשר הביאו את סימון החטוף אל החדר כדי להורגו . בביטוי איטלקי חלופי , latrare , השתמש האפיפיור פיוס התשיעי בשנת , 1870 כאשר ביקש לתאר את תחושתו בנוגע ליהודים . עכשיו , כאשר שוחררו מן הגטו שבו חיו במשך 300 שנה – למעשה , ממלונת הכלבים שלהם – "הכלבים היהודים" "נובחים" בכל העיר ומזהמים אותה . בהמשך לקו האפיפיורי הזה וגם לדעותיו של אגובארד מליון , הזהיר הישועי ג'ובאני אורליה , כי יהודים ונוצרים החובשים יחד ספסלים בבית–ספר אחד מייצרים " pericolosa familiarit " ( קרבה מסוכנת . ( וההמשכיות לא נעצרה כאן . חוקי "טוהר הגזע" האיטלקיים השתמשו בשנת 1938 באותו רעיון כדי להצדיק את סילוקם של התלמידים היהודיים מבתי–הספר האיטלקיים . באורח אירוני גינו באותו זמן מלומדים ישועיים בבלגיה את עלילת הדם וכינו אותה " מטופשת . " בחפשם אמות מידה צודקות להענקת מעמד של קדושה , לא הגו מלומדים אלה סבלנות לחזיונות שווא ולדעות קדומות . למרות חמתם השוצפת של עמיתיהם ברומא , שהיו עסוקים אותה שעה בהפצת סיפורים על רציחות פולחניות , שמרו מלומדים אלה על קשריהם עם למדנים יהודיים בפריז . מרטין לותר אין זה מן הראוי להשמיט מקבילות פרוטסטנטיות , אף כי לא קל לזהותן . מרטין לותר ראה ביהודים מקור למבוכה נוצרית , והוא האשימם בנטיות ל"ייהוד , " בעיקר על ידי שמירת השבת , המצויות בין כתות פרוטסטנטיות רדיקליות מסוימות . כאן היה נעוץ המקור האמיתי ליריבותו עם היהודים . לותר מעולם לא קיווה ברצינות להעביר לנצרות המוני יהודים . חיבורו על ישו שנולד כיהודי היה לאמיתו של דבר התקפה על פרשנות המקרא הקתולית – שבה , אכן , כינה לותר את האפיפיור בכינוי "כלב . " הנוכחות היהודית התמידית החידה קשת הפתרון שבפניה עמדו מנהיגי הנוצרים , בין שהיו קתולים ובין שהיו פרוטסטנטים , ביחסם ליהודים , קשורה בהוראתו של פאולוס כי אין לדחות בבוז את היהודים . הפרוטסטנטים הסתמכו בסופו של דבר בעניין זה על חוקי המדינה , ממש כשם שלותר העביר את הנישואין לשיפוט האזרחי . מבחינת הקתולים , נכללו הוראותיו של פאולוס בחוק הקאנוני . אבל עם זאת סיפורן של הזכויות החוקיות של היהודים הנתונים למרות החוק הקאנוני אינו פשוט כל כך . זכויות והגבלות פסעו יד ביד . התעוררו שאלות כמו , למשל , האם התלמוד אינו טקסט חתרני שיש בו אפילו מן הכפירה ? בזמן מסוים אמר במפורש המלומד ניקולאס איימריך , אינקוויזיטור אפיפיורי ( לא מן האינקוויזיציה הספרדית ) בן שלהי המאה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help