sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:213

( הנוצרים ) הצעירים . דימוי זה מופיע בכל מקום שבו דן אוגוסטינוס בעדות יהודית – וכאן נמצא המפתח להבנת מחשבתו . האם אין הקפסאריוס מגלם בדמותו את "הרב העובד צעיר" מספר בראשית , דימוי שגם אוגוסטינוס מצטט בחיבורו , Adversus Iudaeos שהוא בעיקרו דרשה על הטוב מול הרע ? כאשר מבינים את הדבר במונחים אלה , שפרשנים נוצריים בדורות הבאים אימצום כולם , ברור שהתפיסה של "עדות היהודים" לא בישרה על יחס מתון . הגוף הנוצרי כדי לחשוף את שורשיהם של יחסי היהודים והנוצרים בימיהביניים , ובעיקר של המתח שנוצר בין שתי הקבוצות , עדיף , כאמור , לפנות למושג הגוף : גופו של המשיח , שהנוצרים ראו בו מושג החופף את החברה הנוצרית . תפיסה זו מקורה בברית החדשה , באיגרת הראשונה של פאולוס אל הקורינתיים ( י , , ( 18-16 שבה אומר פאולוס , כי כל מי שמקבל את כוס הברכה , " המחברת אותנו אל דם המשיח" והלחם , "המחבר אותנו אל בשר המשיח" ( מה שיכונה לאחר מכן בשם ה"אויכריסטיה , " שהיא בשרו ודמו של המשיח , ( יימנה עם "אנחנו הרבים ( ש ) היינו לבשר אחד" עם אדוננו . האויכריסטיה , הכלל הנוצרי , יחד עם הפרט הנוצרי , הם אחדות גופנית אחת וניתן להחליפם זה בזה . גוף זה חייב להישמר בטוהרתו . על כף המאזניים מוטל כאן לא טוהר הפולחן בלבד , כי אם טובתה של האחדות הנוצרת , שהיא זהה עם החברה הנוצרית בכללותה וכל אחד ואחד מחבריה . כפי שהגדיר פאולוס באיגרת הראשונה אל הקורינתיים ( י , , ( 19 ליהודים לא היה מקום במבנה הזה . את הנוצרים , בכל אופן , לא העסיקה השאלה של חברותם של היהודים בגוף הזה . הם פחדו יותר מתוצאות ההתחברות עם יהודים , למשל באמצעות סעודה משותפת ויחסי מין . במונחי פרשנותו של פאולוס בדבר היפוך התפקידים בין יעקב לעשו , שררה בקרבם דאגה , כי קרבתם של יהודים אמיתיים עלולה לאיים על שלמותו הרוחנית של ה"יעקב . " גירוש היה אחת התרופות למניעת התרחשות כזו . באיגרת אל הגלטיים ( ד , , ( 30 אומר פאולוס ( על בסיס הכתוב בספר בראשית כא , י '" : ( גרש האמה הזאת ואת בנה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בנ ] ' ה ] של הגבירה . " משמע , כל בני האמונה היהודית יגורשו , כדרך שגורש בנה של הגר ( התפקידים של יצחק וישמעאל גם הם מהופכים כאן . ( פאולוס עצמו התכוון כאן מן הסתם לנוצרים המפגינים את אמונתם הבלתי–שלמה , בכך שהם נימולים כיהודים . פרשנים נוצריים מאוחרים ייחסו את איומו של פאולוס במישרין ליהודים . חוקר המשפט הנוצרי מן המאה ה , 14– אולדראדוס דה פונטה , הביא את הציטטה מהאיגרת אל הגלטיים כדי להסביר מדוע ניתן חוקית לגרש יהודים שהפרו את הכללים המסדירים את התנהגותם . פרשנים נוצריים לא עצרו שם . יהודים לא היו רק קרנאלים ( מלשון בשר ) לעומת הנוצרי הרוחני , כניסוחו של אוגוסטינוס ( שחזר ואימץ לו את המינוח של פאולוס , ( הם לא היו רק " משרתים . " בפרשו את הפסוק , "לא נכון לקחת את לחם הבנים ולהשליכו לפני הכלבים" ( מתי טו , , ( 26 אמר יוהאנס כריסוסטומוס מאנטיוכיה , בן–זמנו של אוגוסטינוס לערך , כי היהודים הם הכלבים , והבנים הם הנוצרים הראויים לקבל את האויכריסטיה . פרשנים נוצריים מאוחרים יותר הלכו בעקבותיו . השוואתם של יהודים לכלבים נעשתה דבר מקובל . היא תאמה גם את האידיאל של שמירת טוהר הגוף , כיוון שמאז ימי קדם נאסר על כלבים להיכנס למקדשים מחשש שיזהמו אותם . במסורת התיאולוגית והמשפטית הנוצרית נקבע שעל היהודים אסור כל מגע עם הגוף האויכריסטי של המושיע . המפיץ העיקרי של רעיונות אלה היה אגובארד , בישוף העיר ליון בראשית המאה ה . 9– לדידו של אגובארד – כל מגע עם יהודים יש בו כדי לזהם . הוא היה מוטרד בעיקר משאלת יהודים בסעודה , טרנטו , . 1575 הוגי דעות נוצריים היו מוטרדים משאלת שיתוף עם יהודים בשולחן האוכל שלדעתם יזהם אותם . היו שהקצינו והאשימו את היהודים ברציחת ילדים נוצרים למטרות פולחניות במה שנודע כ"עלילת הדם"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help