sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

כפרובוקציה אף גדולה יותר שימשה אפשרות הגירושין הנתונה ליהודים . לגבי הכנסייה , היו הנישואין מוצדקים רק אם סימלו את האיחוד הבלתי–מנותק בין ישו המשיח לבין הכנסייה , ההופכת את הנישואין לטקס נוצרי מקודש . גם היהודים ראו בנישואין יסוד של קדושה ( חיבור יהודי , איגרת הקודש , אף טוען שגם מיניות , שמתעלים אותה בצורה הולמת , עשויה להביא לכך , וכי מין אינו חטא שיש לסובלו רק כדי למנוע עבירה גדולה ממנו , כפי שראתה זאת הכנסייה . ( לעומת הגישה הנוצרית , ראתה היהדות בנישואין תוצר של הסכם שהוא בעיקרו אזרחי , ולכן הם ניתנים לביטול . ומה שאיים אף יותר על הכנסייה היתה האפשרות לערוך את ההסכם מחדש באמצעות נישואין שניים ואף שלישיים אחרי הגירושין . יהודים התגרשו ונישאו מחדש כדבר מובן מאליו , ועובדה זו מתועדת היטב . ניגוד יהודי-נוצרי הבדל ענקי זה בנוגע למוסד חברתי כה בסיסי מדגים בבהירות את העובדה , שהניגוד הקיים בין יהודים לנוצרים לא היה מוגבל לעניינים של אמונה , וליתר דיוק , לענייני אמונה בניתוק מהקשרם החברתי והתרבותי . אצל הנוצרים ניתן לצמצם הקשר זה למילה "גוף . " האיחוד הנוצרי בנישואין שיקף את גופה המאוחד של הכנסייה , אבל הגוף זוהה גם , ובמתכוון , עם גופו של ישו הנוצרי . הכנסייה קראה לעצמה "קורפוס מיסטיקום , " הגוף המיסטי של ישו הנוצרי , והדימוי העצמי של החברה הנוצרית בוטא במונחים גופניים . תושבי הערים בימי–הביניים ראו בעיר , לעתים קרובות , את הגילום הארצי והקיבוצי של ה , Corpus Christi– גופו של המשיח . יהודים הוצאו כמובן אל מחוץ לגוף זה , ושם , אמרו הוגי דעות נוצריים , מוטב שיישארו – פן יזהמו אותו . יהודים מעולם לא הבינו כהלכה את הקונספטואליזציה הזאת של החברה , ובעצם לא הרבו להרהר עליה . אחרי הכול , לקווי המחשבה המדויקים של תוקפיהם היתה חשיבות מעטה בשעת התקיפה עצמה ; מה שנותר לאחר מכן הוא תודעת הרצח המבוצע בשמו של ישו הנוצרי . ומה שחשוב יותר , ליהודים לא היתה שום דמות קדומה כישו , או כל דגם גופני אחר , לעצב על פיו את החברה שלהם . לפגם איקונוגרפי זה ניתן לייחס חלקית את כישלונם של היהודים להתקדם אל מעבר לראיית החברה כבית משפט המוגבל בזמן ובסמכות השיפוט . ליהודים לא היו כלים להבין את טבע "הגוף הפוליטי" בדיוק ככזה . דימוי זה של גוף רחוק מאוד מזה שהגישה הקלאסית השתמשה בו לפתרון החידה קשת הפתרון של יחסיהם של היהודים עם הנוצרים בימי–הביניים . הגישה המקובלת היא של יציאה מן המושגים של שנאה ורדיפות . חיים הלל בן ששון , בספרו תולדות העם היהודי , למשל , מלמד כי השנאה היא שהניעה את הכנסייה הקתולית , וזו דחפה את פשוטי העם לנהוג ביהודים באלימות ואת הממשלות לגרשם . תמונה אחרת , החביבה על כמה מהחוקרים , היא של נצרות סובלנית יותר בראשית ימי–הביניים ( עד קרוב למועדם של מסעי הצלב , ( שנתחלפה בנצרות אלימה יותר . האחריות למתינות הקודמת מיוחסת ל"תורת העדות" האוגוסטינית , שהשפעתה פגה בהדרגה . אבל האם אכן היתה תקופה של "מתינות" והאם זו אכן נתמכה במחשבה האוגוסטינית ? דיבות , האשמות ורדיפות התרבו ככל שחלף הזמן . וכך גם מעשי טבח , גירושים וכנראה גם המרות דת בכפייה ( חידה קשת פתרון היא , האם כל המרות הדת או רובן נתרחשו בכפייה . (? אבל , היו המרות דת בכפייה בתחילת ימי–הביניים , והיו ביטויים של חרדה גדולה מפני מה שהוצג כתככים של יהודים . חוקים מגבילים ביותר הופעלו לא יאוחר משנת , 1000 ואחדים הופעלו גם הרבה לפני כן . חוץ מזה , שנאה אינה הסבר היסטורי . שורשיה וסיבותיה נעוצים במציאות של חרדה מתמדת מפני מה שיהודים עלולים לעשות – כעת ובעתיד . לא היה כאן רק דבר הנובע ממה שכבר עשו בעבר , כלומר , הריגתם לכאורה את ישו הנוצרי . אשר לתורת העדות האוגוסטינית , במידה שהיתה קיימת , איש מעולם לא העלה אותה . יתר על כן , בניגוד למה שנאמר ברגיל , התיאוריה המסובכת שפיתח אוגוסטינוס עצמו על אודות היהודים לא היתה מבוססת בלבדית , אם בכלל , על הפסוק , "אל תהרגם פן ישכחו עמי" ( תהלים נט , יב . ( אוגוסטינוס ציטט את הפסוק הזה כאסמכתא . אבל הוא היה לבדו בציטוט הזה . האפיפיור הראשון שהזכיר את הפסוק הזה , בהקשר כלשהו – הוגה הדעות הנוצרי השני במרוצת שמונה מאות שנים – היה אינוצנטיוס השלישי , במאה ה . 13– אוגוסטינוס היה מוכן לקבל יהודים בחברה הנוצרית כיוון שהיה ממשיך דרכו של פאולוס . עבור פאולוס היתה הנוכחות היהודית עניין בסיסי , כיוון שהיהודים היו אמורים בסופו של דבר להכיר במשיח ולהתאחד עם גוף הנצרות . בינתיים , מכל מקום , הנוכחות היהודית , כפי שציין גם פאולוס , היתה כמו זו של עשו , שעליו נאמר בבראשית כה , כג ( ומצוטט ב"אל הרומיים" ט , ( 12 "ורב יעבוד צעיר , " כלומר האח הבכור ( עשו ) יהיה משועבד לאח הצעיר ( יעקב . ( היהודים ייהפכו לעשו וימלאו את התפקיד שהוא מילא , ואילו הנוצרים יהיו ליעקב , עם ישראל החדש והאמיתי . למצב זה רימז אוגוסטינוס , כאשר דיבר על כך שיהודים מעידים על אמת הנצרות . עדות זו באה מן היהודים הממלאים את תפקיד ה , Capsarius– העבדים המבוגרים הנושאים את ספרי הלימוד בשביל אדוניהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help