sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

שבהם יכלו לצטט את התיאוריה האפיפיורית . אחדים היו בקיאים במשפט של ימי–הביניים . ולא פחות מזה יכלו יהודים לשוחח בשפת הדיבור ולקרוא בספרות של ימי–הביניים . טקסט המתאר את הטבח ואת המרת הדת בכפייה , שאירעו לכאורה בראשית המאה ה11– בנורמנדיה , משתמש לצרכיו בדימוי של החרב , שכאשר מניפים אותה בלי רשות ניתק פתיל הזהב שעל נדנה . דימוי זה נלקח במישרין מכתביו של קרטיין דה טרואה משלהי המאה ה . 12– תהליך האקולטורציה של תרבות אירופה הנוצרית חדר גם לתחום לימודי היהדות . "בעלי התוספות" שפירשו את התלמוד לא היו , כפי שנוהגים לחשוב , בני אדם שפשוט העדיפו את החשיבה המעשית על פני החשיבה התיאורטית , הפילוסופית ( מן הסוג שהיה נפוץ באנדלוסיה , יחד עם הזרמים המיסטיים , שנעשו במרוצת הזמן לקבליים . ( הם היו משפטנים שדנו בחוק ובמשפט ממש כפי שעשו זאת בבתי–הספר הנוצריים למשפטים באירופה . קל מאוד להבחין בשורה אינסופית של הקבלות מתודולוגיות בין לימודי המשפט היהודי והנוצרי . האקולטורציה התרחשה גם במה שההיסטוריונים מכנים " החיים הפרטיים , " בייחוד בתחום המשפחה . באיטליה , בעיקר ברומא , התנהל התהליך הקודם לטקס הנישואין בדיוק כדוגמת זה שהיה נוהג בין הנוצרים הקתוליים בימי–הביניים . ה"קידושים" ( matrimonium ) באו לא יותר מכמה שבועות אחרי ה"אירוסין" ;( impalmamento ) החופה ( nozze ) עצמה נדחתה עד כדי שנה שלמה לאחר מכן . באשכנז היו הקידושים והחופה נערכים , כנהוג בימינו , כמעט זה אחרי זה . נישואין , משפחה , נשים השוואה בין משפחות של יהודים לבין משפחות של נוצרים , בעיקר באשכנז , פותחת בהיקפה הקטן של המשפחה היהודית , שהיו לה בממוצע שני ילדים ( שנותרו בחיים . ( הגורם הקובע קשור קרוב לוודאי בטכנולוגיה הרפואית , וניתן לשער כי משפחות עירוניות , גם של יהודים וגם של נוצרים , היו דומות בגודלן . בדומה לכמה מהנשים הנוצריות , שהתגוררו בסביבה של המעמד הבינוני העירוני הקדם–בורגני , היו גם נשים יהודיות מעורבות בעסקים . מסופר על נשים יהודיות רבות שהלוו לנשים נוצריות סכומים קטנים , אפילו בשביל מזון , ולעתים קרובות גם בנוכחות ילדיהן , שחשו מושפלים בראותם את אמהותיהן נזקקות לכך . רגשי השפלה כאלה עשויים להיות הגורם שהגביר את חרדותיהם מפני היהודים . דוגמה בולטת לאישה שעסקה בהלוואת כספים היא דולצ'יה , אשתו של אלעזר רוקח , אלא שקרוב לוודאי שהיא היתה מלווה סכומים גדולים יותר , שכן נראה כי קיימה את בעלה ואת משפחתה מעיסוקה זה . אבל שלא כמו הנוצריות בנות מעמדה , היתה דולצ'יה מסוגלת להתמודד בהצלחה בוויכוח על סוגיות תורניות . בתה הבכורה ידעה קרוא וכתוב , ואכן אמירה ידועה של הנוצרים על היהודים היתה , שהם שולחים אפילו את בנותיהם ללמוד בבית–ספר . נשים יהודיות בתקופה מאוחרת יותר נהנו מזכויות , שאכן היו כנראה שלהן בלבד . באיטליה היתה לבת יהודייה זכות לסרב לשידוך . אחים היו נשבעים לקבל ללא תנאי את חובת החליצה . נאמר בקשר לבנים יהודיים באיטליה במאה ה , 16– כי הם רשאים לבחור את בת–זוגם על פי נטיות לבם ואינם חייבים לציית לרצון ההורים . הרגש היה חלק בלתי–נפרד מהנישואין בין יהודים . אפילו רש"י הבהיר , כי הפסוק בתורה ... " יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו " ... ( בראשית ב , כד ) פירושו , כי עליו לכבדה , בעיקר בזמן משגל . הורים יהודיים מוקירים את ילדיהם – דבר זה מתברר לא רק מקינות כגון זו שיצאה מעטו של אלעזר הרוקח אחרי שאשתו דולצ'יה ושתי בנותיהם הצעירות נרצחו בידי פורעים . אהבת ילדים היא גם הנושא במגילת אחימעץ , המוקדמת יותר , שנכתבה בשנת 1044 לערך , ובה מסופר על "חיבתו" הרבה של גיבורה הראשי שפטיה לבתו קסיה . מסופר שם גם , כי שפטיה נתכעס מאוד על שאשתו עשתה כל מה שביכולתה לעכב את כלולותיה של קסיה . ללא כל קשר לזהותו של בן–הזוג העתידי , נישאה לבסוף קסיה לבןדודה , אף כי נישואין בתוך המשפחה לא היו הכלל – רצון האם היה שבתה תתחתן רק כאשר תהיה מבוגרת יותר . אחימעץ כתב סיפור זה כדי לשעשע , לא פחות משביקש לספר את סיפורם של אבותיו מן העיירה אוריה ( הקרובה לקצה העקב של המגף האיטלקי , שבה עדיין קרויה אחת משכונותיה בשם , Rione Giudea הרובע היהודי . ( ועם זאת אחימעץ היטיב להבין את דרכי האמהות בנות–זמנו . בחיים האמיתיים היתה האם מהססת בשל סיבות רבות , שאחת מהן היא חשיפתה של בתה ללידת ילד בגיל רך מדי . גם רבנים היו מודעים לבעיות כמו זאת , ואף דנו בשאלה האם מותר השימוש באמצעי מניעה , בייחוד החדרת מוך , שאופיו כספוג , לצוואר הרחם . הנושא העיקרי שבו נחלקו ביניהם הן יהודים והן נוצרים , בכל הקשור לחיי המשפחה , היה התפיסה היהודית של התפקיד המרכזי שממלאים הנישואין והמשפחה בעיגונה של החברה ובקביעת הנורמות שלה . מרכזיות זו היתה המשכה של הפרדיגמה העתיקה , הן היהודית והן הפגאנית . הנצרות , הכנסייה , העדיפה , כבר מימיה הראשונים , את אידיאל הפרישות על זה של הנישואין . היא השלימה עם הנישואין רק בתקופת הרנסאנס , כאשר החליטה שהפיקוח על חיי המשפחה עדיף מהשמצתם . הדופי שהטילה הכנסייה במיניות הביא פולמוסנים יהודיים , כגון מחברו של ניצחון ישן מראשית המאה ה , 14– לתהות אם נזירים ונזירות " מתכלים " באש תשוקתם המינית הבלתי–ממומשת .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help