sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

בשנת 1000 לערך ביקש רבנו גרשום , הידוע בכינויו "מאור הגולה , " להוסיף ממד מתוחכם יותר להסדר הזה . הוא קבע , כי קהילה יכולה להגיע לידי הסכמה להסדרת התנהגותו של הציבור בהשבעת כל חבריה . הסכמות אלו , שנקראו "חרמות , " יצרו מרחב ציבורי "ייעודי , " תחום פעולה השייך אך ורק לקהילה . אסור לאדם , במקום שקיים "חרם" ( המילה חרם בהקשר הזה אין פירושה נידוי , כלומר הוצאה מן "הקהל , ( " לפנות לבית משפט כאילו אין כללים וצווים מחייבים . החרמות ( אם נתרגם זאת למונחים המובנים היום ) כוננו למעשה "מועצות קהילה" שלידן נמסר כוח דומה לזה של ממשלה ייצוגית . במונחים המקובלים בימי–הביניים , לנציגים היו סמכויות מלאות ( plena potestas ) לחייב בהצבעתם את חברי הקהילה , ול"מועצת הקהילה" ככזו יש סמכות מלאה ( potestatis plenitudo ) לכפות את ביצוע הצווים שהוציאה . מה שהקנה תוקף בן–קיימא ל"מועצת קהילה" כזו נבע מהעובדה שהיא הוקמה "בהסכמת כולם . " כך אמר רבנו תם , שהבין עקרונות אלה . כוונתו היתה שיש להיוועץ ב"כולם" ולשאול לדעתם . רבנו תם הושפע בבירור מהכלל של החוק הרומי , שהיה מקובל אז , שבו נאמר , שכדי לחוקק חוקים יש להיוועץ ולשמוע את דעתם של כל חברי הקהילה ( או נציגיהם . quod omnes tanget ab omnibus approbetur : ( אחרי שנקבעו כללי היסוד , ניתן לקבל החלטות מיוחדות ברוב דעות . זו גם היתה כוונתו של רבנו גרשום . לא הוא ולא רבנו תם לא הבינו "התייעצות משותפת" כהחלטה פה אחד , כפי שנאמר לעתים קרובות . אבל אפילו בני הזמן ההוא לא הבינו כהלכה את דבריהם של רבנו תם ורבי גרשום – או בחרו שלא להבינם . ר' מאיר מרוטנבורג , שנאבק בשלהי המאה ה13– על עליונות מעמדם של רבנים , אמר , כי במקום שאין ועד קהילה או שמנהיגה לא נבחר בדעת כולם , תהיה סמכות ההנהגה נתונה בידי תלמיד חכם . ייתכן שאמירות אלו , ואחרות משל ר' מאיר , הביאו לידי כך שהיסטוריונים סוברים בטעות , כי הוויכוח נסב על שאלת הרוב הרגיל לעומת ההחלטה פה אחד . יחד עם כך , ייתכן שהיסטוריונים אלה משקפים את העובדה המכרעת שיהודים אכן לא הצליחו לפתח מוסדות שלטון קהילתיים , שיתקיימו מעבר למשמעותם של רוב לא פורמלי או של בתי דין חולפים . אקולטורציה חוקרים לומדים יותר ויותר להעריך כיצד השפיעה התרבות הסובבת על יהודי ימי–הביניים ועיצבה את חיי היומיום שלהם . ליהודים היו אף שותפים נוצריים בעסקיהם . הדבר מתגלה במילה "מ U ר , " שמתרגמים אותה במילה הלטינית "סודאליס , " שפירושה "שותף לעסקים . " ב"כרוניקות עבריות של מסעי הצלב" מצוין כי ליהודים היו "מכרים" נוצריים . פירושה של מילה זו לא היה "חברים" או "מודעים . " ייתכן שבין הדברים שנמכרו בשותפויות אלו היו מוצרי קוסמטיקה ותרופות . הצ'ארטר משנת 1084 של רודיגר משפייר קובע במפורש , כי יהודים היו ידועים בהכנה ובסחר של פריטים אלה . יהודי ימי–הביניים ידעו לטינית על בורייה . המתוחכמים ילדים יהודים מתחילים בלימוד תורה , מיניאטורה מתוך מחזור לייפציג בכתב-יד , – 1320 תרבות הלימוד ( וידיעת קרוא וכתוב ) היתה אחד מיסודות קיומם של היהודים בימי הביניים . אף שעיקר הלימוד היה תורני , לא מעט יהודים ידעו גם לטינית , למדו רפואה , והמתוחכמים שבהם יכלו לצטט את התיאוריה האפיפיורית והיו בקיאים במשפט של ימי הביניים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help