sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

קהילות . נשמעו גם מחאותיהן של קהילות על כך שאנשים לא מוסמכים מייצגים אותן מול השלטונות החילוניים . קהילות יהודיות בימי–הביניים לא היו "קורפורציה בין קורפורציות , " דהיינו , גופים בעלי סמכויות שיפוט מוקנות . העולם של ימי–הביניים היה מודע לקיומן של קורפורציות אמיתיות רק מאז המאה ה . 13– קהילות יהודיות התארגנו בארץ הריין ובמקומות אחרים מאות שנים קודם לכן . יתר על כן , החוק הרומי , כבר בעת העתיקה המאוחרת , מנע מקהילות יהודיות הן את הזכויות והן את סמכויות השיפוט שניתנו לקורפורציות . רוח החוק , ולעתים קרובות גם אופן יישומו , המשיכו להתקיים . פירוש הדבר היה שליהודים לא היו זכויות קבוצתיות קבועות . במקום זאת הם היו תלויים תדיר בגחמותיהם השרירותיות של שליטיהם , דבר הניכר מכתבי ה"הגנה" ( protectio ) שהשליטים העניקו להם . במקורם , בשנת 800 לערך , ניתנו צ'ארטרים אלה ל"תושבי קבע , " ויהודים בכללם , כזכות יתר . עם היווצרותו של המשטר הפיאודלי , וכעבור זמן , עם קבלתם של החוקים הטריטוריאליים ( שהיו תקפים בעיקרם לנוצרים , ( הודרו היהודים מהם . המסמך המקנה זכויות מיוחדות הופנה כעת ליהודים בלבד , ובלא ספק היתה בו רק ערובה חוקית חלושה ביותר , ולעתים קרובות אפילו בנוגע לזכות הישיבה שלהם . איש לא היה יכול להסביר לאשורו מדוע הוכפפו היהודים לשלטונו של "חוק מיוחד . " הסבר חלקי אפשר למצוא בכך שהיהודים היו "מסופחים" ללשכה המלכותית ( האוצר והחלק הקבוע של הממלכה , ( ואחר כך , משנת , 1234 הם היו ל"צמיתי הלשכה , " לא צמיתים או עבדים ממש , כי אם בני אדם התלויים לגמרי במלך . לחלופין נאמר , כי היהודים הם "כמו עבדים ( מבחינת החוק , " ( או "עבדי המלך , " או "כמו רכוש ( מלכותי . " ( המעמד החוקי של היהודים היה אפוא מלאכותי , וכאשר הוא חדל לפעול , יכלו המלכים , כפי שעשו לעתים קרובות , לגרשם באין מפריע , ולא היתה זו תשובה לבקשה שהגישה הכנסייה . באנגליה ( 1290 ) ניצל המלך אדוארד הראשון את פחדם של האצילים , ואפילו של פשוטי העם , שמא הצורה שבה משתמש בית המלוכה ביהודים תביא אותם לידי פשיטת רגל . בצרפת ( 1306 ) הגיעו המלכים לידי החלטה האוסרת על יהודים לעסוק במתן הלוואות , כופה עליהם להתנצר ומונעת מהם רציחות פולחניות , שלדעתם אכן היו מתקיימות . משנכשלו בהשגת המטרות האלה , נפטרו המלכים מן היהודים . בספרד נאמר בצו הגירוש המלכותי , כי יהודים "מפתים" מומרים לשוב ליהדות והם מזיקים ל"רספובליקה . " בגרמניה , על חוקיה המקומיים , התקיימה מסכת טלאים של גירושים קטנים , המעורבת בתקיפות גופניות , אף שכמה מקומות עדיין המשיכו להחזיק ביהודיהם . נהוג לחשוב כי היהודים חיו תמיד במזרח . אבל בפולין , שיהודים החלו להשתקע בה במאה ה , 13– התחולל הגידול במספרם רק במאה ה . 16– הקהילה היהודית תנאים בלתי–יציבים אלה עשויים להסביר מדוע בחרו היהודים לנהל את ענייניהם מתוך ראיית הקהילה , בפשטנות מסוימת , כבית דין . גישה זו הקנתה את הסמכות לדיינים , ללמדנים , לרבנים ולפרנסים כפרטים ולא כסוכנים של גופי ייצוג בניקיימא . אמירה רבנית ידועה קבעה , שידוע לנו כי לבית דין יש סמכות במקום פלוני כיוון שלמדן חשוב התגורר כאן פעם . בניגוד לכך , היו הנוצרים אומרים כי "כושרו" ( האפלטוני ) של בית המשפט , או הגוף הדן בעניין , הוא "נצחי . " מלווה כספים יהודי – חיתוך עץ : "היזהרו ממלווי כספים יהודים" ( נירנברג – ( 1491 יהודים עסקו בפעולות כלכליות מורכבות , כולל הלוואה בריבית ( שהיתה אסורה עקרונית על הנוצרים , ( מה שחיזק גם את הצורך והתלות ביהודים , וגם את הבוז והעוינות כלפיהם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help