sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

יהודים ונוצרים בימי הביניים קנת סטואו ההיסטוריון יוסף הכהן הכתיר את ספרו משנת , 1560 הסוקר את ההיסטוריה היהודית , בשם עמק הבכא . הדעה שחיי היהודים בימי–הביניים היו שורה אינסופית של פורענויות באה לידי ביטוי אצל היסטוריונים שבאו אחריו והוטבעה בזיכרון הקיבוצי המודרני של היהודים . תולדות היהודים בימי–הביניים מזוהות לא אחת עם "ההיסטוריה של האנטישמיות , " מונח שבו עצמו יש משום קצרנות של האמירה , כי העולם מחולק במובהק בין יריבים יהודים ולא–יהודים והאחרונים הוגים תמיד בוז לראשונים . אבל אפילו יוסף הכהן היטיב לדעת שלא כך הדבר . בתארו , מתוך הבחנה דקה , את עלילת הדם על יהודי טרנטו שמצפון לוורונה שבאיטליה , שהואשמו ברצח סימונינו הקטן , מספר הכהן כי האפיפיור , שהיה פ N נציס ] ני , ושליחו , שהיה בישוף ד F מיני ] ני , הגנו על היהודים . לא הכול היה שחור–לבן . עם זאת נטייתו של הכהן לתאר את חיי היהודים כטרגדיה רצופה מאפילה על היצירתיות שבחיי היהודים , ומפשטת את מורכבותו של הקיום היהודי בימי–הביניים . גם אילולא התחוללו הטבח בארץ הריין במסע הצלב הראשון ( 1095 ) והטרגדיות הדומות לו שבאו אחריו , וגם לולא הוטלו כל אותן גזירות מטעם הכנסייה והשלטון האזרחי , שגרמו ליהודים הרבה אי–נוחות ( לאמיתו של דבר אין אנו יודעים עד כמה ) – עדיין היו להיסטוריון המודרני של היהודים בימי–הביניים דברים רבים לכתוב עליהם . היהודים והשליטים בימי–הביניים היהודים פעלו כיחידות קהילתיות , מעין אוטונומיות . הם עסקו במרץ בלימודים , כתבו יצירות ספרות חשובות , הקימו משפחות וגידלו את ילדיהם במופגן באורח חיים יהודי . היהודים עסקו גם בפעילויות כלכליות מורכבות . אלו היו תלויות , משנת 1200 בקירוב , ביחסם של הלא–יהודים לעיסוקם של יהודים בהלוואת כספים , ובמידה פחותה גם בהסכמתם שיהודים ימכרו יינות לנוצרים . ניתן לציין כי באזורי הים התיכון , בעיקר בסיציליה ובספרד , המשיכו היהודים זמן רב להיות בעלי מלאכה . מהמאה ה12– חדלו יהודים למלא תפקיד בסחר הבינלאומי , שבנוגע להיקפו בימי–הביניים המוקדמים קיימות הערכות שונות זו מזו במידה קיצונית . הרוב המכריע של היהודים ישבו בערים , אף בזמן שמספר הערים והעיירות היה קטן , ואילו בכל מה שנוגע לחקלאות ולמעמדם של היהודים בתחום זה , יש מעט מאוד טעם לדון . אנחנו נוטים לראות בקהילות היהודים בימי–הביניים מעין קורפורציות אוטונומיות , המונהגות בידי רבניהן . הדבר הזה אינו מדויק . הרבנים , בעיקר אחרי המאה ה , 13– היו נתונים למרותם הישירה של פרנסי הקהילות , ובמיוחד כך , למעשה , על פי הצו שהוצא בוורמייזא בשנת . 1312 ממשלות ימי–הביניים התירו ליהודים מידה רבה של אוטונומיה . עד ראשית העידן המודרני נהגו השליטים להסדיר בתקנות , רק לעתים רחוקות , עניינים אישיים ומשפחתיים , בעיקר עניינים הכרוכים בנישואין . לבתי דין של יהודים היתה סמכות לטפל בסכסוכים פנימיים , אף שלא היה להם "שיפוט ראשוני , " כלומר , החובה לפנות לבית משפט יהודי על עבירה מסוימת . בימי–הביניים , יהודי שביקש להגיש תלונה היה יכול לעקוף את הסמכות הקהילתית , כפי שעולה ממחאות שהשמיעו היהודית היתה , בתוך דורות אחדים , למסורת רבנית בעיקרה , מעידה על הצלחת פועלם בחברה היהודית בזמנם ולדורות . לקריאה נוספת : אורבך , אפרים אלימלך , ההלכה – כוחה ותפקידה , גבעתיים ( מסדה , ( תשמ"ד . אורבך , אפרים אלימלך , חז"ל – פרקי אמונות ודעות , ירושלים ( מאגנס ) תשכ"ט . אלון , גדליהו , תולדות היהודים בארץ–ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , תל–אביב ( הקיבוץ המאוחד , ( תשל"ו . לוין , ישראל לי , מעמד החכמים בארץ–ישראל בתקופת התלמוד , ירושלים ( יד יצחק בן צבי , ( תשמ"ו . Cambrdige ( Cambridge University Press ) , 1998 , pp . iam Horbury , W . D . Davies , and John Sturdy , Volume Three : The Early Roman Period , eds . Will- ish Society" , in : The Cambridge History of Judaism , Cohen , Shaye J . D ., "The Rabbi in Second-Century Jew- University Press ) , 2001 . B . C . E . to 640 C . E ., Princeton and Oxford ( Princeton Schwartz Seth , Imperialism and Jewish Society 200 Mitchell ) , 2000 . A . D . 132-212 , London and Portland ( Vallentine Goodman , Martin , State and Society in Roman Galilee 922-990 .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help