sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

רק כעבור דורות אחדים , במהלך המאה ה3– לספירה , דבר שיכול לערער את הביטחון בדבר אמינותם ההיסטורית של ה " דיווחים " המצויים בספרות זו על ההתפתחויות ההיסטוריות שאירעו בשלהי המאה ה1– לספירה ובמהלכה של המאה ה . 2– אכן , יש חוקרים המפקפקים באמינותו ההיסטורית של המידע המצוי בספרות התלמודית , ודוחים בשל כך את התמונה ההיסטורית העולה מן המקורות הרבניים . החוקרים האלה טוענים כי אין לסמוך על טענותיהם של חז"ל בדבר מעמדם החברתי כמנהיגי הציבור , מפני שטענות אלו נועדו בעיקר לבסס את מעמדם , ואין לראותן אפוא כמשקפות את מצב העניינים במציאות . ואולם עובדה היא שאין בידינו כל תמונה אחרת , ולא נשמר שום מקור מבית מדרשם של זרמים אחרים בקרב יהודי ארץ–ישראל – אם היו קיימים באותה העת – שניתן היה להציבו כנגד התמונה העולה מן המקורות התלמודיים . נתון זה ראוי לבוא בחשבוננו : אם אמנם היו קיימות קבוצות הנהגה מאורגנות אחרות בחברה היהודית בדורות שאחרי חורבן בית המקדש השני , היאך לא שמענו את שמען ולא הגיעו עדינו כתביהן !? דומה כי במצב ידיעותינו כיום יש בסיס לטענה כי החכמים אכן היו הקבוצה היחידה המאורגנת בשנים שאחרי החורבן , וזו הסיבה שהם היו לכוח הדומיננטי בחברה היהודית של זמנם . אכן , מקורות רבים בספרות התלמודית מדווחים על פניות של יחידים , ולעתים של קהילות , אל חכמים ומנהיגיהם בשאלות הלכתיות שונות ומגוונות . אף כי אין להסיק מכך שלחכמים היה כוח לכפות את דעתם על הציבור , עצם הדבר שאנשים שאינם מחוגי החכמים מצאו לנכון לפנות אל החכמים בענייני הלכה מעיד כי אלה נתפסו בעיני הציבור כבעלי סמכות בעניינים האלה ; כאנשים שאת עצתם יש לבקש . כוחם לא היה פוליטי , אלא נבע מן הכריזמה שלהם ומן ההכרה הלא מסויגת של הרבים בשליטתם היוצאת דופן בכתבי הקודש , ביכולת פרשנותם ובידיעתם את המסורת הדתית . גם אם נורמות ההתנהגות שלהן הטיפו החכמים לא התקבלו , הלכה למעשה , בידי כל יהודי ארץ–ישראל באותן השנים , רבים ראו בנורמות האלה את האידיאל שאליו יש לשאוף ואת דפוס ההתנהגות הראוי גם אם איננו תמיד נשמר . דבר שאינו צריך להיאמר הוא שלא כל הציבור היהודי היה " רבני" באופיו . ממצאים ארכיאולוגיים מגוונים , שנתגלו בארץ–ישראל , חושפים לפנינו תמונה מורכבת בהרבה של החברה היהודית באותה העת . מצד אחד , ברור כי היו קהילות ששמירת ההלכה וחיים על פי המסורת הרבנית נתפסו בהן כערך המרכזי של חייהן הציבוריים . דוגמה מובהקת לקהילה כזאת היא זו ששרידי בית הכנסת שלה נתגלו בשדות קיבוץ עין–הנצי"ב שבעמק בית–שאן . מתוך הכתובת המצויה ברצפת הפסיפס של בית הכנסת , שבה הועתקו קטעי הלכה מן התלמוד הירושלמי , עולה בבירור כי הקהילה שפעלה בבית הכנסת הזה היתה "רבנית . " ומן הצד האחר ניצבות רצפות הפסיפס של בית הכנסת בחמת טבריה וזו של בית הכנסת העתיק שנחשף בקיבוץ בית–אלפא שבעמק יזרעאל . על רצפות אלו מצויר גלגל מזלות ובמרכזו דמותו של הליוס , אל השמש במיתולוגיה היוונית , המחזיק כדור ומקל . שילוב זה הוא בדיוק השילוב שאליו מתייחסת המשנה במסכת עבודה זרה כדוגמה המובהקת של עבודה זרה . עובדה זו מורה שהקהילות היהודיות שפעלו בבתי הכנסת האלה לא היו "רבניות" בזהותן הבסיסית . יחד עם זאת , אכן , הממצאים האלה מורים כי הזהות היהודית בשלהי העת העתיקה היתה מגוונת יותר מכפי שנוטים להניח לעתים , וכי היעשותה של היהדות הרבנית לדגם הבלעדי במסורת היהודית לא אירעה בן לילה אלא מדובר בתהליך היסטורי שנמשך דורות רבים מאוד . כאמור , הערך שאותו הציבו החכמים בחזית פעילותם הדתית היה לימוד התורה . הם אמנם תלו ערך רב גם במעשי צדקה וחסד חברתיים , אך במתח שבין הצדקה לבין לימוד התורה הכריעו שיש להעדיף את הלימוד . בשל רצונם ותפיסתם העצמית כמנהיגיו של הציבור הם לא היו יכולים להגביל את העיסוק בתורה לשכבות מסוימות בלבד מקרב האוכלוסייה , ולכן קבעו ש'עמלה של תורה כל הרוצה ליטול יבוא ויטול . ' בד בבד הם דחו את העמדה האליטיסטית , שבה דגלו אחדים מן החכמים , ולפיה העיסוק בתלמוד תורה הוא ערך בלעדי ויש לנטוש כל עיסוק אחר ולהתפנות לתלמוד תורה בלבד , וקבעו שחובתו של אדם לעסוק בתלמוד תורה איננה דוחה את חובתו לעסוק גם בפרנסה . בכך נעשה בית המדרש למוסד פתוח ומזמין , המצפה לכל אדם שיבוא ויצטרף אליו . חזון זה בוודאי לא התממש במציאות , אך היה בו כדי להבהיר שהחכמים לא ראו בעצמם עילית מתבדלת ומסתגרת , אלא , אדרבה , קבוצת הנהגה המבקשת להחדיר את ערכיה לכלל הציבור . דבר זה נעשה בדרכים מגוונות , בין היתר על ידי שליחתם של תלמידי חכמים לשמש כלי קודש בקהילות יהודיות שונות , כפי שמסופר בתלמוד הירושלמי , ובאמצעות שימוש בחגים כהזדמנויות להציג בפני הציבור הרחב את לימוד התורה שרווח בבית המדרש . פיתוחו ושכלולו של לימוד התורה בבית המדרש אפשר לחכמים לעצב את פניה של הדת היהודית במציאות החדשה , שבה חלקים נרחבים מן הפולחן הישן לא היו יכולים להתקיים בשל העדרו של בית המקדש . מתוך ניסיון לשמור על לבה של המסורת עיצבו אותה החכמים מחדש באופן שהקנה לה עמידות רבה בנסיבות ההיסטוריות המשתנות . העובדה שהמסורת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help