sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

את הצעד הראשון בכיוון הזה מייחסת המסורת התלמודית לרבן יוחנן בן–זכאי , חכם שפעל בירושלים בשלהי ימי הבית השני , עזב אותה במהלך המצור הרומי והגיע ליבנה , ושם עלה בידו להקים מרכז לפעילותם של החכמים . תלמידיו , יחד עם חכמים אחרים , ביססו את המרכז הזה ופעלו באופן נמרץ הן למיסודה של התנועה הרבנית והן להשלטתה של מסורת בית הלל ולדחיקתן של מסורות הלכתיות אחרות , בעיקר זו של בית שמאי . ואולם פועלם של החכמים לא התמצה בארגון פנימי של תנועתם . באותה העת החלו החכמים גם לקבוע את גבולותיה של הזהות היהודית באמצעות הדרתם של יהודים שלא הסכימו עמם על ידי 'סימונם' בתווית 'מינים , ' ובקביעת איסור הלכתי על מגעים חברתיים וכלכליים עמם . בתוך שנים לא רבות אף נוספה לתפילה "ברכה" שעיקרה קללה נמרצת המופנית כלפי ' מינים' ו'משומדים' למיניהם . הגדרה ברורה של מונחים אלה מעולם לא נעשתה , אבל ברור היה לכול למי היא מכוונת . בכך נקבעו גבולותיה של הזהות היהודית על פי דרכם של החכמים , וסומנו ערכיה המרכזיים : נאמנות לאל , שמירת מצוות ותלמוד תורה , כפי שאלה הובנו והוצגו על ידי חז"ל . בד בבד עם המהלכים ( הדיסקורסיביים והפוליטיים ) לקביעת גבולותיה של היהדות ניתנה לגיטימציה לגיוון הלכתי פנימי , והוכרה העובדה שמסורות הלכתיות שונות מתקיימות זו לצד זו ללא צורך וללא יכולת להכריע ביניהן . בניגוד לדעה רווחת , זהו אכן אחד המאפיינים המרכזיים של המסורת הרבנית לדורותיה : העדר אחידות וריבוי דעות חלוקות בכל נושא ובכל תחום . תמונה זו היא העולה מניתוח היסטורי של המידע הפזור בספרותם של חכמים עצמם , וכיוון שכך , היא חד–צדדית . מן הראוי אפוא לשקול אותה בזהירות ולא להתפתות לקבל אותה כמות שהיא אך ורק כי אין בידינו ידיעות אחרות . על כך יש להוסיף את הקושי בעובדה שאפילו חלקיה הקדומים של הספרות התלמודית לא נערכו סמוך למאורעות עצמם , אלא דיוקנאותיהם של רבן גמליאל ושל רבי אלעזר בהגדה יוונית משנת . 1583 בשמו של רבן גמליאל קשורה העמדה החדשה והמהפכנית שאפשרה את היהדות הרבנית – "לא בשמים היא" ו"אין משגיחין בבת קול" : הסמכות הדתית אינה עוד בידי ההתגלות הנבואית ואפילו לא בידי האל עצמו , אלא בידי הרבנים שעל פני האדמה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help