sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

שאובות רובן המכריע מן הספרות התלמודית , שהיא התוצר הספרותי של פעילותם האינטלקטואלית של החכמים עצמם . עובדה זו מקשה מאוד על שחז Q ר היסטורי נאות של התהוותה והתגבשותה . על פי הבנתם העצמית של חז"ל , ימיה של היהדות הרבנית כימיה של היהדות בכלל : "משה קיבל תורה מסיני , " טוענת המשנה , ותורה זו נמסרה מרב לתלמיד באופן רציף עד לחז"ל עצמם . לפי גישה זו , חידושיהם – הפרשניים , הרעיוניים או ההלכתיים – של חכמים אינם חידושים באמת , אלא רק חשיפה של התכנים הגלומים וצפונים באותה תורה , מפני ש"אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני , " כפי שטוענים חז"ל בתלמוד הירושלמי . משום כך אין המקורות התלמודיים חשים כל קושי לכנות את הנביאים בתואר "רבנן , " היינו : "חכמים ; " לייחס עמדות הלכתיות השנויות במחלוקת בין חכמים לדמויות מקראיות ; לתאר דמויות מקראיות מרכזיות בדמותם של תלמידי חכמים העוסקים בתורה בישיבה ; ואף לכנות את משה בתואר "רבנו . " הבנה עצמית זו ( והתמונה ההיסטורית שהיא מציירת ) היא אידיאולוגית . אין היא משקפת ידיעה היסטורית , אלא יש לראות בה הצגה של ההיסטוריה כפי שדובריה רוצים שהציבור יראה אותה כדי להשליט בתודעתו תמונה היסטורית שלאורה יונחו אורחות חייו . ואדרבה , עצם הצורך של חכמים לטעון טענה של רצף והמשכיות , וניסיונותיהם להמעיט ממשקלו של השינוי , מורים על תחושה של מצוקה ( עקב ביקורת של מתנגדיהם , ( שאיתה באה האידיאולוגיה הרבנית להתמודד . תחושה עצמית זו מלמדת ( בעקיפין , ( שאכן , עולמה של היהדות הרבנית שונה מן היסוד מאופייה של היהדות המקראית הקדומה . עיקרו של השינוי נעוץ בהצבתו של לימוד התורה כערך הדתי המרכזי , בניגוד לפולחן הקורבנות בבית המקדש . ועיקרו של לימוד התורה היה עיסוק אינטנסיבי בפירושו של הטקסט המקראי ( ולא רק בשינונו , ( מתוך דיוק מ 7 N י בלשונו , לשם יישומו במצבים חדשים . ואולם , ברבות השנים , הוליד העיסוק הזה עצמו גוף חדש ורחב היקף של ידע , שחלק הארי בו היה דווקא דבריהם של החכמים ופירושיהם , והחכמים ראו דווקא בעיון בו נקודת מוצא והתייחסות להמשך הלימוד , ולמעשה – את לבו של "תלמוד תורה . " מובן מאליו כי לשינוי הזה היתה עתידה להיות גם השלכה חברתית–פוליטית מובהקת : לומדי התורה יהיו לאליטה המובילה וההייררכיה החברתית עתידה להשתנות . מכאן ואילך דמויות ההנהגה המרכזיות בחברה היהודית עשויות לבוא מקרב חוגי לומדי התורה ונושאיה , על חשבון חוגים דתיים אחרים ( הכוהנים , למשל . ( מתי החלה תפנית זו ? המסורת התלמודית מייחסת להלל הזקן את הכנסתו של החידוש המהפכני של שיטת פרשנות לכתבי הקודש ובכך היא ממקמת את ראשיתו של תלמוד התורה השיטתי בקרב חוגי הפרושים ( דהיינו , לענייננו , את ראשיתה של היהדות הרבנית ) בשלהי המאה ה1– לפסה"נ . לימוד התורה מיסודו של הלל , ושמאי חברו , התגבש לכלל שתי אסכולות שפעלו בשלהי ימי הבית השני , 'בית הלל' ו'בית שמאי , ' ומקורות תלמודיים מגוונים , המדברים בשלהי ימי הבית השני , אף מזכירים את קיומו של 'בית מדרש' של חכמים ומתייחסים לפעילותם בו . כל אלה מורים שמדובר בתפנית שיש לתארכה לקראת סופה של תקופת הבית השני . באותה העת היתה החברה היהודית מגוונת , והיהדות הרבנית רק זרם אחד בקרבה , לצדם של צדוקים , בייתוסים , איסיים , אנשי כת קומראן ואחרים . יתר על כן : במרכז ההוויה הדתית של הציבור היהודי ניצב בית המקדש , והכוהנים , שהיו מופקדים על הפולחן שהתנהל בו , היו קבוצת ההנהגה הפוליטית החשובה ביותר , הם ולא החכמים . זאת ועוד אחרת : לימוד תורה התקיים באותה העת בקרב חוגים שונים , כגון אנשי כת קומראן , ולא רק אצל החכמים . ואולם לימוד התורה הפרושי–החכמי התייחד במגמתו לעגן בכתבי הקודש את הנוהג ההלכתי הרווח בציבור הרחב ובכך להגן על נוהג זה . זאת בניגוד לקבוצות אחרות , כגון הצדוקים ובני כת קומראן , שעמדותיהן ההלכתיות היו רדיקליות ותבעו מן הציבור – על בסיס הבנתן את האמור בכתבי הקודש – רפורמה דתית יסודית לכיוון מחמיר של היצמדות למובנו המילולי של הטקסט המקראי . מן הסיבה הזאת היו הפרושים–החכמים אהודים על העם והעם נהה אחריהם , כפי שמעיד ההיסטוריון היהודי בן המאה ה1– לספירה , יוספוס פלאוויוס , במקומות רבים בכתביו . עם חורבן בית המקדש התעצם מצב עניינים זה . הקבוצות השונות נעלמו כמעט לחלוטין , ומעמד הכהונה ירד בשל אובדנו של בית המקדש , שהיה הבסיס העיקרי לכוחו . על מעמדם החברתי של הפרושיםהחכמים השפיע אירוע זה במידה פחותה בהרבה , מפני שלא בית המקדש היה הבסיס לכוחם ולמעמדם . בריק שנוצר התבלט אפוא מקומם ביותר . המודעות לשינוי שהתחולל בעקבות החורבן באה לידי ביטוי גם במקורות התלמודיים , המורים על תפנית רבת משמעות שאירעה ' בכרם ביבנה , ' כלומר בדור שאחרי חורבן הבית השני . על פי המסופר בתוספתא , בתחילת מסכת עדויות , " משנכנסו חכמים בכרם ביבנה אמרו : ' עתידה שעה שיהא אדם מחפש דבר מדברי תורה ואינו מוצא ... אמרו נתחיל מהלל ושמאי . "' מלשונה של התוספתא יכול להתקבל הרושם שמדובר אך ורק בהתחלת רישומו ותיעודו של החומר הרבני ') אמרו נתחיל [ לסדר את החומר ] מהלל ושמאי , ( ' ותו לא , אך הדעת נותנת ששינוי זה קשור לחורבן בית המקדש ולתוצאותיו החברתיות , שהעיקרית שבהן לענייננו היא עליית מעמדם של חכמים , התמסדותם , והיעשותם לכוח המוביל בחברה היהודית בת זמנם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help