sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

תקדים בבשורה לפי מתי , ששם ההמון צועק "דמו עלינו ועל בנינו" ( כז , , ( 25 וישנם דברים קשים – על שנאת היהודים לגויים –באיגרת אל התסלוניקים ( ב , ( 16-14 ואולם מחקרים שנעשו לאחרונה בברית החדשה מעלים טיעון שהרבה מביטויים אלה התייחסו בזמנם רק לקבוצות מיוחדות של יהודים ; ושיש להם משמעות שונה כשקוראים אותם בהקשרם ; ו / או שמובנם מסתבר כאשר מציבים אותם במסגרת הוויכוח הפנים–יהודי . בדומה לכך , מחקרים היסטוריים והשוואתיים מלמדים כי השקפותיהם של כמה תלמידים של ישוע מוסיפות להדהד בוויכוחים פנימיים בין יהודים בזמן הבית השני וגם לאחריו . נקודות השיתוף נוגעות לנושאים אסכטולוגיים , לקיום מצוות ולפרשנות התנ"ך . דומה שכמה מחסידי ישוע שמרו על תחושה וזהות יהודיות , בכך שראו את הדבקות בכריסטוס ואת שמירת מצוות התורה כשני דברים מיטיבים המשלימים זה את זה , ולא כמוציאים הדדית . מכל האוונגליונים , הבשורה לפי מתי הוא בעל הקשר החזק ביותר ליהדות . הטקסט הזה מגן על ישוע כעל משיח יהודי , ומגלה עניין רצוף בתורה ובעם היהודי . גם בשאר האוונגליונים יש סימנים מובהקים ליחסה המורכב של תנועת ישוע ליהדות . את מרקוס ניתן לקרוא , ומאלף להבין , על רקע התגובות היהודיות לחורבן הבית ; ואצל לוקאס ניתן למצוא קווי הקבלה מפתיעים אל הספרות היהודית ההלניסטית . יוחנן ידוע לשמצה בגלל הצהרות אנטי–יהודיות ארסיות , אך אפילו הצהרות אלו אפשר לקרוא כמבטאות קרע עם קהילה יהודית מסוימת שהכותב ( ים ) השתייכו אליה במקור . אשר לשאר ספרי הברית החדשה , הרי בכמה מהם , כמו באיגרת אל העברים , אנו רואים זהות חדשה ( לא יהודית ) ההולכת ובוקעת ; ואילו באחרים עדיין אנו מוצאים את עקבותיה של הגדרה עצמית יהודית , כמו , למשל , בשאלת הטוהרה הפולחנית המוסיפה להטריד את ספר החיזיון . ספרי הברית החדשה , יהיה יחסם המדויק ליהדות מה שיהיה , הם מקור עשיר להיסטוריה יהודית . איגרותיו של פאולוס כוללות סימנים ומפתחות להבנת ההנחות התרבותיות של יהודים שחיו במאה ה . 1– האוונגליונים , תוך שהם מספרים את חיי ישוע , מוסרים שפע של מידע על ארץ–ישראל במאה ה . 1– בדומה לזה , ספר מעשי השליחים מרבה לספר על קהילות בתפוצה היהודית שבבתי הכנסת שלהן ביקרו מיסיונרים נוצריים מוקדמים . ובכל אחד מן המקרים ההשוואה בין הטקסט בברית החדשה למקורות יהודיים בני אותו הזמן הוכחה כמאלפת , גם בנוגע למקורות הנצרות וגם בנוגע ליהדות הקדם . בעשורים שאחר מות ישוע נעקרה תנועתו ממקומה המקורי בגליל וביהודה . אף על פי כן האמונות ומעשי הפולחן של חסידיו ( בין שמוצאם האתני היה יהודי ובין שהיה לא יהודי ) הוסיפו להיות מושפעים ממגוון צורות החיים היהודיים שפרחו בארץישראל ובתפוצות . בברית החדשה ובספרות הנוצרית המוקדמת ניתן להבחין בעקבות הראשונים של תהליך , שבו חסידי ישוע הבדילו את עצמם , ראשית , מקבוצות יהודיות אחרות , ואחר כך בהדרגה מן " היהדות " במובן רחב יותר . ובכל זאת בעצם יסודם של חידושים אלה עמדה לעתים קרובות המשכיות עמוקה עם היהדות , ובכך , באופן אירוני , הותירה קווים פתוחים למגע , קונפליקט ותחרות במשך מאות רבות אחר כך . מלומדים לא מעטים מוסיפים לחקור את היהדות והנצרות במנותק זו מזו , אפילו בימי קדם . אחרים משקיפים על יחסיהן מבעד לפרספקטיבה של הפולמוס והאפולוגטיקה בני זמננו . ואולם מספר גדל והולך של חוקרים מרחיב את התובנות שהושגו על יהודיותו של ישוע ובודק את ערכה של הברית החדשה להכרת יהדות הקדם ; והמאמץ ההשוואתי מוליד תמונה עשירה יותר הן של מקורות הנצרות והן של ההיסטוריה התרבותית והדתית של היהודים . לקריאה נוספת : פלוסר , ד' יהדות ומקורות הנצרות , מחקרים ומסות , תל–אביב , . 1979 . Gager , J . G ., Reinventing Paul , Oxford , 2000 . tament after the Holocaust , Louisville , KY , 2002 . and Christian Anti-Judaism : Reading the New Tes- Fredriksen , P ., and A . Reinhartz , eds ., Jesus , Judaism , Sources in Early Christianity , Tel Aviv , 1989 . Flusser , D ., English translation by J . Glucker : Jewish Charlesworth , J ., ed ., Jesus' Jewishness , New York , 1991 התהוותה של היהדות הרבנית עדיאל שרמר " היהדות הרבנית" היא דפוס היהדות כפי שעוצב על ידי חז"ל בשלהי ימי הבית השני וביתר שאת בעקבות חורבנו בשנת 70 לספירה . במרכזו של הדפוס הזה ערך לימוד התורה ושמירת המצוות . דפוס היהדות הזה , השונה שוני עמוק מן היהדות המקראית ומדפוסים אחרים של היהדות של ימי הבית השני – כגון היהדות האפוקליפטית – היה , ברבות השנים , לזרם המרכזי בעולמה של היהדות עד העת החדשה . ידיעותינו על היהדות הרבנית , כתנועה דתית–חברתית ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help