sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

יהודיותו של ישוע ברורה אפילו מתוך הדרשה על ההר ( מתי ה , , ( 5 קובץ של דברי הוראה שהמסורת הנוצרית רואה בהם דברים המדגימים את השבר בין יהדות לנצרות ( מתי ה , . ( 20-17 המימרות האלה שופכות אור מעניין על פולמוסו של ישוע נגד הפרושים , ומעוררות את הרושם שהוא ותלמידיו ראו עצמם כעומדים במאבק 1 נים–יהודי , שאופיו קרוב למאבק בין כיתות אחרות בתקופת הבית השני . אנו מוצאים גם הקבלות בין תורותיו לבין מסורות רבניות מאוחרות יותר . המפורסמת בהן : האוונגליון מייחס לישוע גרסה של "כלל הזהב" ( מתי ז , ( 12 המקבילה למימרה שהתלמוד מייחס להלל הזקן ( שבת לא , ע"א ;( ובמסורת הרבנית גרסת הלל מורמת על נס כתמצית היהדות . לעומת מחברים נוצריים קודמים שהבינו את גרסת ישוע כדחייה של היהדות הלגליסטית של זמנו , הגרסה הרבנית המקבילה רומזת שהמצב היה מורכב יותר , ושתי הקבוצות אולי היו דומות זו לזו יותר מכפי שמי מהן מוכנה להודות . פאולוס והברית החדשה הניתוק בין ישוע ההיסטורי לכריסטוס של האמונה אפשר למספר מפתיע של הוגים יהודיים לאמץ את ישוע כחלק מן ההיסטוריה והמורשה היהודית . מרטין בובר קרא לו " אח ;" יוסף קלוזנר כינה אותו " היהודי היהודי מכולם . " אתגר גדול יותר למחשבה היהודית המודרנית , ולמחקר החילוני בן זמננו , הוא לכלול את פאולוס בהיסטוריה היהודית . איגרותיו של פאולוס עצמו מספרות על החיזיון של כריסטוס הקם לתחייה שדחף אותו , איש מן הפרושים , לשנות את שמו משאול לפאולוס ולהכריז על עצמו " שליח לגויים . " אף שהיה כנראה תלמיד של רבן גמליאל הזקן ( מעשי השליחים כב , , ( 3 הוא הראשון שטען כי הגויים יכולים להיוושע באמונה בישוע המשיח , בנפרד משמירת המצוות , ובכך ייסד את העמדה הנוצרית השוללת את הדרישה לקיום המצוות הפולחניות של החוק היהודי , לבד מעשרת הדיברות ואת הדחייה שדחתה הכנסייה את קבלת העם היהודי ( האתני ) כעם הנבחר . בהתאם לכך , אלה המקבלים את ישוע כיהודי עושים זאת לרוב תוך הדגשת התמורה שאירעה לפאולוס . תמורה זו נהגו להציג כמאיץ של השבר שחל בין היהדות לנצרות . ואולם קו מחקרי של הזמן האחרון הציע לראות את יחסו של פאולוס ליהדות באור חיובי יותר . אפילו לאחר מה שמכנים "המרת הדת" שלו , השליח פאולוס ממשיך לראות בעצמו יהודי ופרושי ( איגרת לגלטיים ב , ; 15 לפיליפיים ה , ; 5 מעשי השליחים כב , ; 3 כו , . ( 5-4 לפי מלומדים כלויד גסטון וג'ון גייג'ר , ייתכן שפאולוס , אף בשעה שהתווה נתיב נפרד למען הגויים , המשיך להאמין שהיהודים הם עם נבחר , ושקיום מצוות התורה הוא חשוב ומועיל להם . ויכוחי החוקרים בשאלת יחסו של פאולוס לתורה הכשירו את הקרקע לחקר הטקסטים המאוחרים של הברית החדשה כעומדים בקשר רצוף עם היהדות , ואף כממשיכים לתפוס מקום בתוכה . אמנם הרבה מן הברית החדשה מתרכז בשאלת גאולתם של הגויים . גם יש בה ביטויי פולמוס קשים נגד יהודים , שתדלקו צורות מאוחרות של אנטישמיות . למשל , הדמוניזציה של יהודים בימי הביניים מצאה חיזוק בדברי האוונגליון של יוחנן , שהשטן הוא אביהם ( ח , , ( 44 ובביטוי "בית הכנסת של השטן" המתייחס אל היהודים ( חזון ב , ; 9 ג , . ( 9 כמו כן האשמה הקיבוצית בשל צליבת ישוע שהוטלה על היהודים מוצאת השליח פאולוס מרביץ את עיקרי תורתו בכתב-יד איטלקי מהמאות ה . 16-15- הנוצרים היוו תחילה זרם בתוך היהדות , שביקש לשנות אותה בכיוון שונה מזה של הפרושים , אך לא הצליחו . ישוע פעל כיהודי בין היהודים , אך פאולוס – שאול מתרסוס – יצר את התורה הקשורה בשמו בדבר היות הבשורה החדשה שלוחה לכל העמים , ורק קבלתה היא היהדות האמיתית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help