sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

וכתלמיד–חכם שיצא לתרבות רעה , ביטלו את הנצרות כמין של משיחיות יהודית תועת דרך , שפנתה לנתיב עקלקל עוד יותר בגלל התערבות הגויים . ואולם מגמות מחקריות בנות זמננו פילסו דרך להבנה חדשה של מקורות הנצרות כחלק פנימי , השייך אינטגרלית לתולדות היהודים . בין שהכינוי ההולם לישוע הוא מורה–הוראה יהודי ובין שהוא מהפכן פוליטי או נביא של אחרית הימים , יש הסכמה גדלה והולכת בין החוקרים שתנועתו של ישוע היתה זרם אחד מרבים שחתרו לצקת חיוניות חדשה ביהדות של המאה ה1– לספירה . מחקרים אחדים אף התרכזו בזהותו היהודית של פאולוס , הנחשב מסורתית למייסד של נצרות הגויים ולמי שקבע את אופייה האנטי–נומיאסטי של הנצרות , את היותה מנוגדת לחוק היהודי . יחד עם זאת שפכו היסטוריונים אור חדש על שאר ספרי הברית החדשה , בכך שראו את תנועת ישוע כעומדת בקשרי המשכיות , מגעים ומאבקים עם קבוצות יהודיות אחרות . בכך העשיר חקר מקורות הנצרות גם את הבנתנו את ההיסטוריה של יהודי הקדם . חקר מקורות הנצרות מאז מלחמת העולם השנייה הופעת הגישות החדשות הושפעה בעיקר מתפנית הדגם בחקר הנצרות שאירעה אחרי מלחמת העולם השנייה . זוועות השואה גרמו לכמה חוקרים נוצריים להתמודד עם דימויי היהודים והיהדות בברית החדשה , ועם המקום שטקסטים אלה תופסים ב ? 1 היסטוריה של האנטישמיות המודרנית . באותה העת גם נוצרו מסגרות חדשות למחקר חילוני של התופעה הדתית , והרבה יותר מלומדים לא נוצריים הצטרפו למעגל חוקרי הברית החדשה . הגורמים האלה , בהצטרפם יחד , קידמו שיח מדעי המגלה רגישות להטיות העבר , והמבקש להוסיף ולהציב את הברית החדשה בהקשרים התרבותיים וההיסטוריים המקוריים שלה , שבהם היא נבדלת ממעמדה הנוכחי כספר–ההתגלות של הדת הנוצרית . יחד עם זאת , הניסיונות לגבש גישות חדשות בתחומים אחרים , מסוציולוגיה עד לימודים קלאסיים , יצרו גם הם פרספקטיבות חדשות על מקורות הנצרות . ההצהרות בברית החדשה על יהודים ויהדות נקראות היום יותר כרטוריקה דומשמעית בתוך קהילות הנאבקות על יצירת זהותן , וכביטוי לדינמיקה סוציו–תרבותית של הגדרה עצמית דתית . התוצאה היא שחלק מן ההצהרות האנטי–יהודיות בברית החדשה , הנוגעות לפרושים , צדוקים , סופרים וכו , ' מוכרות עכשיו כבעלות מגמה פנים–יהודית . את חמישים השנים האחרונות מציינת גם הכרה חדשה בגיוון הגדול שהיה אופייני ליהדות בתקופת הבית השני 536 ) לפסה " נ עד 70 לספירה , ( הכרה שתרמו לה בעיקר מגילות ים–המלח . הגילוי של הטקסטים האבודים האלה סייע להדגיש את ריבוי הצדדים העשיר של היהדות בתקופה שקדמה ליהדות הרבנית . בעקבות זאת העמיד בספק חקר הבית השני את הדימוי המסורתי של הפרושים , כאילו הם היו מנהיגיו דה פאקטו של העם היהודי לפני החורבן השני של בית המקדש . הפרושים מצטיירים עכשיו ככת אחת מני רבות , וכלל לא כמעין–רבנים מוקדמים בעלי סמכות שנשאבה מאישור עממי כללי . הדגש החדש הזה על אופייה הרבגוני של יהדות הבית השני , בצירוף גישה ביקורתית יותר לחקר הספרות הרבנית הקלאסית , ערער במידה רבה את הדימוי בדבר קיומה של יהדות " מרכזית " אחת ויחידה שהוליכה במישרין אל הדת של הרבנים . התמונה שיש לנו היום על היהדות הקדם–רבנית דומה יותר לשטיח קיר שזור מהרבה חוטים מצטלבים . בדומה לכך , סיפור עלייתם של הרבנים לשלטון מתואר עכשיו כתהליך מתמשך , שעוצב במאבק ובתחרות פניםיהודית לא פחות מאשר על ידי משבר חיצוני . התובנות האלה מכות גלים בחקר היהדות , אך לא פחות מהן ניכרות בו מסקנות מחקר הנצרות . בימים עברו היה אפשר שהיסטוריונים של היהדות ושל מקורות הנצרות יעשו יד אחת בקביעת קיומה של יהדות מונוליטית , שהולידה את הנצרות ונקרעה ממנה באופן חותך . זה אינו המצב כעת . גילויה של יהדות רב–צדדית בתקופת הבית השני פקח את עינינו לראות את הרצף הנרחב של אמונה ופולחן פוסט–מקראיים , שישוע וחסידיו היו חלק ממנו . בהתאם לזה , השאלות בדבר ה"רקע" היהודי של הנצרות פינו בהדרגה מקום להכרה כי , לאמיתו של דבר , תנועת ישוע מוצאת את מקומה ההולם בתוך היהדות של זמנה . כיום חוקרים היסטוריונים וארכיאולוגים יהודיים את העדויות הקיימות על מקורות הנצרות , כמכרה של מידע על אודות הדת , הפוליטיקה והתרבות בארץ–ישראל היהודית במאה ה . 1– ישוע והיהדות המשימה במקרה של ישוע עצמו היתה הקלה והפורייה ביותר . הוגים יהודיים מאז אברהם גייגר גילו עניין בישוע מנקודת מבט יהודית . גייגר , קלוד מונטיפיורי ואחרים אפילו הסתמכו על המקרה של ישוע כתקדים לניסיונם לבצע רפורמה ביהדות של המאה ה19– וה . 20– הגישות היהודיות האלה נשענו על הבחנה חותכת בין ישוע ההיסטורי לכריסטוס של האמונה . הראשון היה יהודי מהגליל שמעשיו והתורה שלימד בחייו שופכים אור על תולדות היהודים ותרבותם , ואילו השני הוא מושיע שמשמעותו תלויה בעיקרי אמונה הנוגעים לאלוהותו ולתחייתו מן המתים . בכתבים הישנים על ישוע , שחוברו מנקודת מבטה של אמונת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help