sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

יהודיים שונים זה מזה כמו ספר מקבים ב , חוכמת שלמה , דברי איוב , חזיונות הסי 7 יל F ת וכתבי פילון האלכסנדרוני . מרבית הטקסטים האלה , אם לא כולם , מקורם בתפוצות . הם מדגימים את ההערצה שיהודים ברחבי אגן הים התיכון המשיכו לרחוש לירושלים ולארץ אבותיהם . אך כותבים אלה , המדברים בהערצה על הארץ , אינם תובעים "שיבה" אליה . יהודי התפוצות אכן הפגינו את מחויבותם לירושלים באופן פומבי ובולט בדמות העלאת מעשרות לבית המקדש . ההיסטוריון היהודי יוספוס פלאוויוס מציין בגאווה שהתרומות האלו הגיעו מכל רחבי אסיה ואירופה , למעשה מכל רחבי העולם , במשך שנים רבות מספור . הקיסר הרומי אוגוסטוס ופקידים שפעלו בשמו וידאו שיהודים יוכלו לנהוג במנהגם זה ללא הפרעה . גם יהודים שמחוץ לתחומי האימפריה הרומית הקפידו על העלאת מעשרות . קהילות בבבל ובמחוזות אחרים שתחת השלטון הפרתי שלחו מדי שנה בשנה נציגים למסע קשה בדרכים מסוכנות כדי להפקיד את תרומותיהם בבית המקדש . האם משלוח מתמיד זה של כספים מרמז על היותן של התפוצות גלות זמנית בלבד ? למעשה , המסקנה ההפוכה היא הנכונה . התרומה השנתית היתה בגדר הצהרה שהקיום בתפוצות יכול בהחלט להימשך זמן בלתי מוגבל והוא משביע רצון . קהילות היהודים שמחוץ לארץ–ישראל היו נטועות היטב במקומן , שגשגו ואף שימשו משענת איתנה למרכז . המחווה היתה רחוקה מלרמז על תשוקה ל " שיבה ;" למעשה , היא עשתה את ה " שיבה " למיותרת . הטענה הזאת זוכה לחיזוק מתופעה דומה נוספת : העלייה לרגל של יהודי הגולה לירושלים . חגים חשובים משכו לירושלים מספר גדול של עולים , בתדירות לא קטנה . על פי פילון , רבים מאוד , מערים רבות מספור , הגיעו לכל אחד מן החגים , בים וביבשה , מארבע רוחות השמים , למצוא בזיו F השלו של בית המקדש מפלט מהמולת היומיום של חייהם מחוץ לארץ–ישראל . עיר הקודש היתה מגנט רב עוצמה , אך הפגנת המסירות לא גררה עמה תשוקה להגר אליה . עלייה לרגל , מעצם טבעה , מסמלת הבעה זמנית של רחשי כבוד . לירושלים נודע מקום מרכזי בלבם של יהודי הגולה , כוח משיכה שאין לעמוד בפניו , קסם שלא הועם ; למעשה , היא היתה חלק מכריע מזהותם . אבל הבית היה במקום אחר . הכבוד והיראה שנקשרו בארץ הקודש עלו בקנה אחד עם המחויבות לקהילה המקומית והנאמנות לשלטון הלא יהודי . יהודי הגולה לא קוננו על מר גורלם וערגו לארץ מולדתם . מנגד , הם גם לא התנערו ממולדתם וראו בתנ"ך תחליף לבית המקדש . שתי ההנחות החליפיות הללו פשטניות ומצמצמות . לארץ–ישראל נודעה חשיבות , גם במובן הטריטוריאלי – אך לא כמקום שמן ההכרח לחיות בו . תרומה לבית המקדש ועלייה לרגל לירושלים ביטאו בעת ובעונה אחת הן מסירות ללבה הסמלי של היהדות והן גאווה מיוחדת במינה על הישגי הגולה . לקריאה נוספת : Gafni , I . M ., Land , Center , and Diaspora , Sheffield , 1997 . Princeton , 1993 . Feldman , L . H ., Jew and Gentile in the Ancient World , Mass ., 1988 . Bickermann , E ., The Jews in the Greek Age , Cambridge , Diaspora , Edinburgh , 1996 . Barclay , J . M . G ., The Jews in the Mediterranean rer , E ., The History of the Jewish People in the Age 1998 , Levine , L . I ., Judaism and Hellenism in Antiquity , Seattle , Cambridge , Mass ., 2002 . Gruen , E . S ., Diaspora : Jews Amidst Greeks and Romans , . Sch New York , 1970 . Tcherikover , V ., Hellenistic Civilization and the Jews , 1973-1987 . of Jesus Christ ( four volumes ) , rev . ed ., Edinburgh , התחלת הנצרות כהיסטוריה יהודית אנט יושיקו ריד ודאי יהיו קוראים שיתפלאו לגלות מאמר על מקורות הנצרות באנציקלופדיה תרבותית–היסטורית יהודית . לפני כחצי מאה לא היה הדבר הזה מתקבל על הדעת , אף לא בחוגי המלומדים . בעבר היה מקובל בין חוקרי הנצרות לראות בישוע ו / או בפאולוס את מייסדיה של "דת" חדשה , שנבדלה מן היהדות כבר במקורותיה הראשונים . חינוכם התיאולוגי–הנוצרי של רוב החוקרים הראשונים של הברית החדשה , והמערך המוסדי שבו פעלו , גרמו להם לקבל מראש את הדגם ההיסטורי של "שימה לעל" : ( supersession ) עליית הנצרות נתפסה כשיקום הדת המקראית , שלפי דעתם הושחתה על ידי היהדות שלאחר המקרא . גם בצד הנגדי , היהודי , של המחיצה הדתית והדיסציפלינרית היו מעורבים שיקולים ואינטרסים אפולוגטיים , עדתיים והיסטוריים . היסטוריונים יהודיים , שענו כהד לתיאור הרבני המסורתי של ישוע כמכשף , כמשומד יהודי ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help