sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

הקהילות היהודיות באלכסנדריה שבמצרים הן דוגמה מאלפת וחושפנית ביותר . יהודים היו יכולים להתגורר – וגרו – בכל רובעי העיר , אך מרביתם בחרו להקים את ביתם בשניים מהם , שנודעו במרוצת השנים כרובעי היהודים . ליהודים היתה גישה לכל חלקי אלכסנדריה , הם התערבו בחופשיות באוכלוסייה הלא יהודית ולפעמים אף חיו בקרבה , אך מרביתם העדיפו את חברת בני דתם . סופרים יווניים ולטיניים מזכירים לא פעם יהודים שחיו בקרבם . איש לא כפה עליהם לחיות בגטאות . אבל עם כך היתה זהותם גלויה ומנהגיהם המיוחדים בולטים לעין . תושבי המקום הפגאנים הבחינו בנטייתם של היהודים להסתגר בתוך עצמם , אך נראה שזו לא הפריעה להם . אזכורים רבים , בכתביהם של מגוון רחב של כותבים , מורים על דבקותם של יהודים במונותיאיזם , על שמירתם את השבת , על מגבלות הכשרות שרווחו בקרבם , ועל מילת הבנים . הנאמנות למסורות הייחודיות המשיכה להיות אופיינית לחיי היהודים בתפוצות , ולא היה עליהם להסתירן ולקיימן במחתרת . בתי כנסת היו נפוצים בפזורה . להוציא מקרים יוצאי דופן , התקיימה פעילותם ללא הפרעה והם היו מוכרים בחברות שבהן פעלו . שרידים חומריים , כתובות וטקסטים ספרותיים מעידים על הימצאות בתי כנסת בסוריה , מצרים , קירני , קפריסין , אסיה הקטנה , חופי הים השחור , איי הים האגאי ואיטליה , פרישה גיאוגרפית עוצרת נשימה – וכל אלה כבר לפני חורבן הבית השני . ניכר בבירור שהמעמדות השליטים בקהילות פגאניותבעיקרן אלו לא מצאו סיבה לרסן או לדכא התכנסויות של יהודים לפעילות קהילתית . עובדה זו מעידה כאלף עדים על חופש הפעולה שממנו נהנו יהודי תפוצות העולם היווני–רומי . יתר על כן , לבתי הכנסת היה מבנה ניהולי וסגל מנהלי ; והם היו מוסדות בעלי עיסוקים ותפקידים מוגדרים , ולא סתם הסדרי אד הוק של יהודי גולה נרדפים ומתבכיינים . מסגרתם שימשה למגוון רחב של פעילויות : לימוד והדרכה , תפילה , חגיגות , סעודות משותפות , מחסה לפליטים , גניזה וקופת כספי הקדש , וגם מקום מושב להתכנסויות שבהן התקבלו חוקים ולבתי דין שהוציאו פסקים . המגוון הגדול של התפקידים האלה מעיד כי בית הכנסת שימש לא סתם תחליף לבית המקדש ( שסיפק , אם בכלל , רק חלק מהתפקידים האלה . ( המוסד הזה שימש אמצעי נוח לניהול חיי היהודים בערי התפוצות . בין בית המקדש ובית הכנסת היה קשר סימביוטי , שתרם לחיזוקו של כל אחד מהם . יהודי התפוצות לא הסתגרו בתחומם . הם נטלו חלק פעיל בעניינים הרחבים יותר של מקומות מגוריהם . אפילו המוסד היווני הסגור מכולם , הגימנסיון , שהכשיר את האליטה התרבותית והאינטלקטואלית בערים דוברות יוונית בכל אגן הים התיכון , היה פתוח ליהודים . העדויות דלות . אך במקום שהן קיימות , באתרים כגון קירני , אסיה הקטנה ואלכסנדריה , התאפשר ליהודים להשתתף , והם אכן השתתפו , בפעילויות של המוסד ההלני–מעיקרו הזה . הם ביקרו בתיאטרון , קיבלו חינוך הלני , ורכשו מיומנות באתלטיקה הלנית . יתר על כן , לפחות בכמה מהקהילות היתה ליהודים , בדרגה זו או אחרת , גישה לזכויות אזרח ולאחריות פוליטית . על פי עדויות מקוטעות , הם לקחו חלק בתהליך הפוליטי באלכסנדריה , באנטיוכיה , בקירני , בסר 3 יס ובערים אחרות באסיה הקטנה . וחשוב לא פחות , יהודים היו זכאים לאזרחות רומית . בעיר רומא עצמה היו יהודים רבים שרכשו להם מעמד של אזרחים . אפילו אלה שהגיעו לרומא מלכתחילה כעבדים או כשבויי מלחמה היו יכולים לצפות לשחרור מעבדותם ובעקבות זאת לקבלת הזכויות השמורות לאזרחים . בימיו של אוגוסטוס , בשלהי המאה ה1– לפסה"נ , הצדיק מספר האזרחים היהודיים שחיו ברומא התחשבות מיוחדת בהם במקרים שבהם נעשתה חלוקת התבואה בשבת . ויותר מזה , יהודים יכלו לרכוש אזרחות רומית גם מחוץ לגבולות רומא עצמה . פאולוס הוא הדוגמה הנודעת ביותר לכך . איך בדיוק הצליחו לרכוש מעמד כזה , זה עניין שאינו ברור לנו כל צורכו . גמול שירותים , תפיסת עמדה רמה בקהילה , קבלת חסותם של פקידים או מצביאים רומיים , ואפילו השתחררות מעבדות ברומא והתיישבות מחדש במקומות אחרים – אלה רק אחדות מההשערות . אך לעצם העובדה שיהודים נחשבו ראויים למעמד של אזרחות , ובמקרים רבים אף זכו בו , נודעת חשיבות רבה . דבר לא מנע מן היהודים ליהנות במלואם מפירותיה של האימפריה הרומית . מובן שאין להסיק מכאן כי יהודי העולם העתיק נהנו מחיים שלווים תמיד ובכל מקום . מפעם לפעם פרצו מעשי איבה , כדוגמת הפרעות באלכסנדריה בשנת 38 לספירה , או בדמותם של סכסוכים בגין פט F רים או זכויות יתר שהוענקו ליהודים בקהילות יווניות באסיה הקטנה . אך אלה היו מקרים יוצאי דופן , שנבעו מנסיבות מקומיות חריגות . טעות תהיה לראות בהם דפוסים המאפיינים את ההתנסות היהודית . היו כותבים , יוונים ורומאים , שראו ביהודים שונאי זרים ושונאי אדם בכלל , מוניטין שאכן טופח בכתבים יהודיים מסוימים . אך עמדות מסוג זה לא תורגמו לדיכוי או להדרה מכלל האוכלוסייה . נראה שמצבם של היהודים באגן הים התיכון לא עורר בהם כל מבוכה או רצון הצטדקות . מרשימה ורבת משמעות היא העובדה שלא חשו כל צורך לעצב תיאוריה או פילוסופיה של קיום בתפוצות . המונח האנגלי לתפוצה הוא , Diaspora מילה שמקורה יווני , אך המילה היוונית הזאת מופיעה רק לעתים נדירות בכתבים יהודיים–הלניסטיים . העדר מערכת מסודרת של נימוקים והצדקות לקיום בתפוצות מעיד שה"סוגיה" הזאת לא היתה נושא בעייתי . לא נובע מכך שהיהודים "נטמעו , " במובן שאיבדו את העוגן התרבותי והדתי שלהם ושאפו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help