sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:197

ציין כי קשה למצוא מקום בעולם שאין בו חברים מבני השבט הזה ושהשפעתם אינה מורגשת בו . לא נותרו נתונים סטטיסטיים מהימנים על אותן אוכלוסיות של יהודים . אך מספרן גדל והלך בבירור במרוצת מאות השנים , הן בשל הצטרפותם של גרים והן בשל משיכתם של לא יהודים , גם בלי שהתגיירו , לאורח החיים היהודי ולמצוות היהדות . אין עדויות מוצקות לעיסוקם של יהודים בגיור פעיל . אבל היהדות עצמה , אם בשל אריכות ימיה , תורות המוסר שלה , דבקותה בחוק , או המשיכה החברתית של בתי הכנסת והחגים , היתה כוח מושך רבים . נוכל לומר בבטחה , שבזמן שהחריבו הרומאים את בית המקדש , מספרם של היהודים שחיו מחוץ לארץ–ישראל עלה בהרבה על מספרם של אלה שהתגוררו בארץ – ושכך היה כבר דורות רבים . מה הביא להגירה בקנה מידה נרחב שכזה ? אין ספק שבחלקה היתה ההגירה כפויה ולא רצונית . שבויי מלחמה היו חלק מהפזורה : קורבנות הסכסוכים בין ממלכות מצרים וסוריה במאה ה3– לפסה"נ , שהמנצחים לקחו להם לעבדים . מאבקים פנימיים בארץ–ישראל הולידו פליטים פוליטיים במאה ה2– לפסה"נ . כניסתה של רומא לזירה לא שיפרה מיד את מצב העניינים . כיבושה של יהודה בידי פומפיוס בשנת 63 לפסה"נ , בתוספת המלחמות שנערכו על אדמת ארץ–ישראל במהלך שלושים השנים הבאות , הביאו מספר גדול של יהודים לרומא עצמה , כשבויים וכעבדים . הרוב עשו זאת מרצונם ואולם לעקירה מאונס לא ניתן לייחס אלא חלק קטן מן התפוצה היהודית . רוב היהודים שחיו מחוץ לארץ–ישראל בתקופת הבית השני עשו זאת מרצונם . גם במקרים שבהם תחילת ההגליה היתה בכפייה , נשארו משפחות עקורות בביתן החדש דורות רבים – הרבה אחרי שכבר התיישנה הכפייה שבעצם העקירה . לא סיבה אחת ויחידה הביאה לכך . המניעים היו מרובים . לאחדים היתה זו כנראה צפיפות היתר בארץ–ישראל , לאחרים היתה זו השקיעה בחובות . אבל לא המצוקה היא שדרבנה את הרוב . הקהילות החדשות והמורחבות שצצו בעקבות כיבושי אלכסנדר מוקדון פעלו כמגנטים מושכי הגירה . יהודים רבים מצאו את פרנסתם כשכירי חרב , כמתיישבים במושבות צבאיות או כחיילים מן השורה בצבאות סדירים . אחרים ניצלו הזדמנויות עסקיות , מסחריות או חקלאיות . כל הארצות היו פתוחות לפניהם . חורבות בית הכנסת העתיק מסוף המאה ה2- לספה"נ בסרדיס תורכיה – רק חלק קטן מהתפוצה היהודית ניתן לייחס לעקירה מאונס , רוב היהודים שחיו מחוץ לארץ-ישראל בתקופת הבית השני היגרו לשם מרצונם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help