sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:196

התהוותה של התפוצה היהודית אריך ס' גרואן בשנת 70 לספירה החריב צבא רומי את בית המקדש בירושלים . חורבן המקדש , הידוע בשם " הבית השני , " הוליד בקרב יהודי העולם העתיק טראומה מתמשכת . את יום החורבן , שמחמת יד הגורל או מתוך פ 7 ר Q ק נקבע בתאריך זהה לזה שבו נפלה ירושלים בידי בבל כשבע מאות וחמישים שנה קודם לכן , מציינים יהודים בכל שנה ושנה עד עצם היום הזה . היו אסונות קודמים שהטביעו את חותמם בהיסטוריה היהודית . אבל החלתו של השלטון הרומי הגס היתה דבר בעל סדר גודל אחר לגמרי . היה ברור לרבים , ובתוך זמן קצר – לכול , שאין עוד מקום לצפות לכינון המקדש מחדש – לזמן רב , ואולי אפילו לצמיתות . דעה רווחת היא שהשלכותיו הנחרצות של אירוע זה קבעו את תודעת הגולה של היהודים למאות השנים הבאות . חורבן המרכז , שהגדיר את זהותה של האומה ונתן לה משמעות , חייב את היהודים לשנות את תמונת עולמם , להסתגל לחיי עקורים , ולהגדיר מחדש את מורשתם בתוך ההקשר של סביבתם הזרה . ואולם ההתמקדות בתוצאותיו של חורבן בית המקדש מתעלמת מעובדה אחת בעלת חשיבות עצומה : לגולה היהודית היסטוריה רבת שנים הקודמת לדיכוי המרד בידי רומא . "גלות בבל" במאה ה6– לפסה"נ היתה תחילתה של תפוצה שהתפשטה במאות השנים שלאחר מכן על פני ארצות שונות , בכל רחבי אגן הים התיכון והמזרח התיכון . וזו היתה רק ההתחלה . יהודים נכנסו ( או חזרו ונכנסו ) למצרים כבר במאה ה6– לפסה"נ , כפי שמגלים פפירוסים שנמצאו במושבה הצבאית היהודית אלפנטיני ( יב . ( וארכיון מסמכים מבבל מזכיר יהודים העוסקים במגוון גדול של מקצועות במסופוטמיה גם לאחר שיבתם המשוערת של גולי בבל ליהודה . אבל הפזורה צברה תאוצה אמיתית בשנים ובעשורים שלאחר כיבושי אלכסנדר מוקדון , בסוף המאה ה4– לפסה " נ . קהילות חדשות קמו , קהילות ישנות אוכלסו מחדש או נתרחבו . קריסתה של האימפריה הפרסית גררה גל של הגירה ושינויי מקום , ומספר גדול של יהודים נטל חלק בהתפתחות הזאת . הם גם לא הגבילו עצמם למזרח . מן המידע העולה מספר מקבים א , שנכתב בשלהי המאה ה2– לפסה " נ , עולה שיהודים עשו את דרכם לא רק למצרים , לסוריה , למסופוטמיה ולרמה האיראנית , אלא גם לערים ולנסיכויות באסיה הקטנה , לאיי הים האגאי , ליוון גופא , לכרתים , לקפריסין ולקי ? ני . יתר על כן , ידוע גם על קיומן של קהילות יהודים באיטליה , ובכללן יישובים גדולים ברומא ובאוסטיה . הגיאוגרף היווני סט F 7 C ן , מסוף המאה ה1– לפסה " נ , הפגאני של אפשרות זו , היתה גם דרך אחרת , אשר דגלה באוניברסליזם מרחיק–לכת , ההופך את העם ואת הארץ לקטגוריות אוניברסליות והרואה את התורה כבטלה , כ " מלמד דרדקי , " שבינתיים התבגרנו ולכן יצאנו מתחת לעולו . זאת דרכה של הנצרות ( במיוחד כפי שזאת עוצבה בידי פאולוס , אשר גדל והתחנך כיהודי הלניסטי , ( ואך טבעי הוא שזאת הלכה והתמקמה במערב , בעולם היווני–הרומי ובשפה היוונית . בתווך נותרה הדרך אשר בה פתחנו בדוגמה מן המדרש התנאי , דרך אשר – כדרכה של דרך ביניים – אפשר למנות לה שני מאפיינים קוטביים : ( א ) היא בעברית ( או בארמית ) והקטגוריה "ישראל" חשובה לה כנקודת מוצא ; ( ב ) היא אוניברסליסטית : היא ממיינת אנשים לפי מהותם ופתוחה בפני כולם . במתח הזה בין שני הקטבים , שאת הראשון מספקת המסורת המקראית ואת השני – היוונות ( אף כי גם לו יש כמובן שורשים מקראיים מסוימים , ( מתח שהוא משול לזה שבין הבשר והרוח , אשר האדם אינו יכול בלי הראשון ואין לחייו טעם בלי השני – מנסה כל גרסה של תרבות יהודית , מאז המפגש הראשון שתואר כאן , למצוא את האיזון הנכון . לקריאה נוספת : י' גוטמן , הספרות היהודית–ההלניסטית , [ א–ב , [ ירושלים תשי"חתשכ"ג . מ"ד הר , "ההלניסמוס והיהודים בארץ ישראל , " אשכולות , סדרה חדשה 3-2 ( תשל"ז-תשל"ח , ( עמ' . 27-20 י' לוי , כתביו הפילוסופיים של פילון ( תרגם י' עמיר , ( ירושלים תשכ"ה . י' לוין , יהדות ויוונות – עימות או מיזוג , ? ירושלים תש"ס . ש' ליברמן , יוונית ויוונות בארץ ישראל , ירושלים תשכ"ג . י' שביט , היהדות בראי היוונות והופעת היהודי ההלניסטי המודרני , תל אביב תשנ"ב . מ' שטרן , "יהדות ויוונות בארץ–ישראל במאות השלישית והשנייה לפסה"נ , " בתוך : התבוללות וטמיעה ( בעריכת י' קפלן ומ' שטרן , ( ירושלים תשמ"ט , עמ' . 60-41 הנ"ל , מחקרים בתולדות ישראל בימי הבית השני ( בעריכת י' גפני , מ"ד הר ומ' עמית , ( ירושלים תשנ"א , עמ' ; 21-3 מ' שטרן , "הספרות היהודית–הלניסטית , " בתוך : הנ"ל וצ' ברס ( עורכים , ( הפזורה היהודית בעולם ההלניסטי–רומי , ירושלים תשמ"ג , עמ' . 237-208

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help