sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

אשר עלול להביא לידי שמד . כי אחת המסקנות מהעדפת האוניברסלי עשויה להיות שיש ערכים מוסריים אוניברסליים ואין סיבה מיוחדת להעדיף דרך אחת להגשימם בחיינו , כגון הדרך היהודית , על פני דרך אחרת . כך לדוגמה , אם – כמו הכוהן הגדול של איגרת אריסטיאס – נתפוס את מצוות הכשרות ככלים חינוכיים האמורים להדריך את האדם כיצד לחיות כאדם טוב , ונראה בכך שמצוות התורה עונות על דרישות החינוך היווני ( השואף אף הוא להדריך את האדם לבחור בטוב , ( הרי שבכך הראינו שמשה רבנו ראוי לכבוד הדומה לזה שהיוונים ייחסו לליקורגוס ולמינוס ( מחוקקי ספרטה וכרתים . ( אולם לא נת Y ו לילדינו שום סיבה לחיות לפי הדרך היהודית דווקא ולא לפי דרך יוונית – אשר זו האחרונה לא היתה כרוכה במכשולים החברתיים שמעמיד אורח החיים היהודי למי שחי בעולם שרובו אינו יהודי . ואם – כמו פילון – נלמד את בנינו , שמצוות המילה נועדה לסמל את החובה לרסן את התשוקות המיניות , ואף להזכירנו שאל לנו להתנשא , שהרי איננו יכולים להוליד לבדנו ללא עזרת האל , הרי גם תורות יווניות דגלו באיפוק ובצניעות , ולמה לבנינו להתמיד דווקא בדרך היהודית ? ואמנם , המשומד המפורסם ביותר של העת העתיקה – טי 7 ריוס יוליוס אלכסנדר , יהודי מלידה אשר היה בין מפקדי הצבא הרומי במצור של טיטוס על ירושלים – היה בן–אחיו של פילון . נראה שחינוך יהודי רלטיביסטי – המלמד שהתרבות שלנו טובה בשבילנו כמו שהתרבות של שכנינו טובה בשבילם – אינו מסוגל לכבוש את לבו של מי שאינו משוכנע כבר , אם יש לו אפשרויות אחרות ומושכות יותר . לאור שיקולים אלה , ברור שהשפעת היוונות על היהדות יכלה להביא לכמה תוצאות מבחינת הקיום היהודי . אפשרות קיצונית אחת היתה להתעלם ממנה . ניסיון לעשות כן נעשה כפי הנראה בקומראן , והתבטא , בין השאר , בעובדה שהקפידו שם , בוודאי במחיר של מאמץ רב , להימנע משימוש במילים שאולות מן היוונית . בקוטב האחר היתה האפשרות הקיצונית הנוספת , והיא להימשך לגמרי אחרי היוונות ; לצד הנוסח כתובת יוונית עם איור של אריות מבית כנסת יהודי מהמאה ה3- לספה"נ ליד טבריה – יהודים ספגו את התרבות היוונית באופנים שונים , ובעיקר באמצעות השפה ודרך המגע היומיומי עם יוונים ועולמם . רבי יהודה הנשיא , עורך המשנה , חי בעיר היהודית-הלניסטית ציפורי , שדמתה ל"פוליס" יוונית , וגם בה היו בנייני יחיד וציבור , כולל בית כנסת , מעוטרים בדמויות אדם וחיה , בציורי אירועים תנ"כיים ובגלגל המזלות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help