sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

ההנחות האמורות : מעשים מבטאים רגשות ושיקולים , שיש עניין וחשיבות לספר עליהם . ביטויים כאלה מצויים בכל מקום בספרות היהודית ההלניסטית , כמו – ומכיוון – שהם מצויים בכל מקום בספרות היוונית הכללית . והנה , הנטייה היוונית להתייחס לדברים הנראים ( מעשים ועצמים כאחד ) כביטוי של דברים לא נראים , שהינם ראשוניים ומהותיים יותר , היא העומדת ביסודן של שתי נטיות חשובות ביותר בתולדות התרבות היהודית , כפי שהתפתחה מתוך מגעיה עם היוונות : הנטייה למיון והנטייה לאוניברסליזם . הקשר למיון הוא ברור : ככל שנתייחס לדברים על פי מהות שאינה נראית כשלעצמה , כך נוכל לקרוא לדברים שונים באותו שם , לשייכם לאותו מין . כך , מי שבועט ומי שמקלל ומי שצורח נראים שונים זה מזה , אך נוכל להגיד על כולם שהם שייכים למין "כועסים , " אם נניח שמה שאנו רואים הם אנשים המבטאים כעס , אף על פי שהכעס עצמו אינו נראה . דרך חשיבה כזאת , החותרת אל עבר הכללה , כמו זו שהביאה את אריסטו ( למשל ) למיין צמחים ובעלי חיים וחוקות וכו , ' הביאה יהודים הלניסטים מהר מאוד , כבר במאה ה2– לפסה"נ , אם לא לפני כן – לחפש את המהות שמאחורי מצוות התורה : אם אנו רואים בשר שאסור לנו לאכול אותו , מוכרח להיות – כך הניחו , שלא כמו התורה עצמה – שיש משהו מהותי ביחס לבשר הזה המביא את התורה לאסור אותו עלינו . כך הגיעו לפיתוחו של חקר "טעמי המצוות , " כגון באיגרת אריסטיאס ואצל פילון . בעל איגרת אריסטיאס , למשל , שם בפי הכוהן הגדול את ההסבר , שאיסורי הבשר נובעים מן המשמעות הסמלית של סימני הכשרות : אנו חייבים לדאוג לאכול רק בהמות המפריסות פרסה , כדי שנזכור תמיד להסתכל על כל דבר תוך תשומת לב לעובדה שיש שתי אפשרויות , ולכן עלינו לשאול תמיד : איזוהי הדרך הנכונה , ולא הדרך השגויה . וכן : אסור לנו לאכול עופות טרף לא מפני שבשרם טמא כשלעצמו , אלא מפני שההימנעות מבשרם משמשת לנו תזכורת שלא לחיות כדוגמתם , על חשבון אחרים . נטייה אופיינית למיון הנטייה למיון – הידועה מכתבי אפלטון ואריסטו – אופיינית מאוד לספרות חז"ל . ניקח לדוגמה את המשנה הראשונה של מסכת בבא קמא , העוסקת ב"אבות נזיקין . " עצם השימוש במילה "אב , " המציינת בתנ"ך אב ביולוגי בלבד , מלמד על הנטייה היוונית לחפש את המהות העומדת ביסוד ( במקרה זה : כמו שהאב נותן את שמו למשפחה , כך הנזקים המסוימים המנויים כאן נתפסים כדוגמאות קלאסיות של הסוגים השונים של נזקים : ( " ארבעה אבות נזיקין : השור והבור והמבעה וההבער . לא הרי השור כהרי המבעה , ולא הרי המבעה כהרי השור ולא זה וזה , שיש בהן רוח חיים , כהרי האש שאין בה רוח חיים ; ולא זה וזה , שדרכן לילך ולהזיק , כהרי הבור שאין דרכו לילך ולהזיק . הצד השוה שבהן , שדרכן להזיק ושמירתן עליך , וכשהזיק – חב המזיק לשלם תשלומי נזק במיטב הארץ . " כאן אנו רואים היטב הן את החתירה למיין , הן את האופן אשר בו היא הולכת יחד עם החתירה אחרי המהותי , שאינו נראה . שהרי כולנו יודעים מהו "שור , " מהו "בור" וכו' – ואילו כאן מוגדרים מושגים אלה באופן שהם חלים על דברים אחרים , אשר מהותם זהה אף שחזותם שונה ( כך שגם בקבוק שבור המונח ברשות הרבים , לדוגמה , ייקרא "בור , " אף על פי שאינו נראה כמו בור . ( והנה , הנכונות ליצור קטגוריות אוניברסליות , העומדת אצל היהודים ( כמו אצל היוונים והרומאים ) ביסוד היכולת ליצור ספרות פילוסופית וספרות משפטית ( שהרי מה שמייחד את המשנה ואת התלמודים הסמוכים עליה , לעומת התורה , הוא – כמו אצל פילון ויוספוס – המיון הענייני של ההלכה , ( מובילה הישר לאוניברסליזם גם ביחס לבני אדם . הרי אם בקבוק וקליפת בננה וחור באדמה עשויים כולם להיקרא " בור ברשות הרבים , " ואם חשוב לנו לציין עובדה זו ולטפל בכולם כמקרים של קטגוריה אחת ( אף על פי שבכך אנו הופכים את ה " בור " מדבר מוחשי שניתן לראותו לדבר מהותי שאי אפשר לראותו , ( הרי מסתבר שגם כל ההבדלים הפיזיים , לרבות הבדלי ייחוס ומקום בין סוגים של בני אדם , אינם חשובים יותר , ושהקטגוריה המשותפת , " אדם , " ראויה יותר לתשומת לבנו . זאת ההנחה , שכבר פגשנו בפתח דברינו ביחס למדרש על " אדם ... מכם , " וזו גם ההנחה שעליה הושתתה התרבות היוונית במזרח ; והיא גם ההנחה , אשר בגללה שיבח איסוקראטס את אתונה , כפי שראינו לעיל . גם אצל היהודים – אשר ספגו את התרבות היוונית באופנים שונים , ובעיקר באמצעות השפה ודרך המגע היומיומי עם יוונים ועולמם , שהשפה אפשרה – היתה אפוא משיכה רבה לאוניברסליזם . כלומר , להנחה שאנחנו היהודים הננו סוג של בני אדם , ושקטגוריה זו – ולאו דווקא היותנו בני ישראל – היא החשובה יותר בהבנתנו את עצמנו . ואכן , אם בדברינו על המדרש ההוא הודגש שאנו זקוקים לספר היהודי היווני , מקבים ב , המספק לנו את המונח " יהדות , " כדי לבטא את מחשבתם של החכמים , כאן נציין את ההסכמה המלאה בין התנאים ובין הספר היהודי ההלניסטי ההוא ביחס לערכו של האדם באשר הוא אדם . כך , מצד אחד , כאשר נרצח כוהן גדול יהודי מדגיש בעל מקבים ב שלא רק יהודים אלא גם נוכרים ויוונים התרעמו מאוד על רצח " האדם , " וכך , מצד שני , מזהירים התנאים שאין לשקר בדיני נפשות , כי " לפיכך נברא אדם יחידי , ללמדך שכל המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא " ( משנה , סנהדרין . ( אולם , בכך גם הגענו לשורש ההנחה , שיש משהו בהתייוונות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help