sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

מקבים ב , שנתחבר במאה ה2– לפסה"נ , המתאר בהתלהבות את מאבקם של יהודה המכבי ואנשיו , המוגדרים " U נשארים ביהדות , " למען ה"יהדות" ונגד הניסיון לכפות עליהם "יוונות" או "נוכריות . " כלומר , הספר ההוא , כמו המדרש של חז"ל , מניח שאנשים עשויים לבחור בזהות זו או אחרת , וכמו חז"ל אף הוא רואה בבחירה זו , ולא במקריות של הלידה , את היסוד החשוב בבואנו לקבוע את השתייכותו של אדם לקבוצה זו או אחרת . העובדה שאנו זקוקים לספר יהודי "הלניסטי" כדי להשלים ולבטא את המחשבה הגלומה במדרש התנאי , והעובדה שהספר היהודי ההלניסטי משבח בהתלהבות את אלה שדבקו עד מוות ב"יהדות , " כמרטירים או בשדה הקרב , והתנגדו ליוונות , מציבות סימן שאלה רציני לצד המשוואה "משומד" = " מתייוון . " ומצד שני , אם נחפש מקבילות למדרש הנ"ל , נמצא את אחד הקטעים הקרובים ביותר דווקא בדברי המלומד האתונאי איסוקראטס , איש המאה ה4– לפסה"נ , שהיה בין מוריו של פיליפוס השני , אביו של אלכסנדר מוקדון . בנאום המשבח את העיר אתונה על מעלותיה והישגיה מונה איסוקראטס , בין השאר , את הצלחתה לבטל את היסוד הייחוסי של המונח "הלני" " ) יווני : ( " " וכה רחוק השאירה העיר שלנו מאחור את שאר בני האדם , בכל הקשור לחשיבה ולדיבור , שתלמידיה נהיו המורים של האחרים , ( והם ) הביאו לידי כך , ששמם של היוונים ( הלנים ) כבר אינו מתייחס למוצא , ( genos ) כי אם לחשיבה , ובשם "יוונים" מכונים ( אפוא ) יותר אלה שהם בני החינוך / התרבות ( paideusis ) שלנו מאשר אלה שיש להם גוף ( physis ) כמו גופנו . " אם אנו זקוקים לספר יהודי הלניסטי כדי לבטא רעיון המובע במדרש V נאי , ואם למדרש ולספר כאחד משותפת ההנחה – שהיא הנחה יוונית – כי מה שמגדיר אדם באופן שיש לו משמעות אינה לידתו , אלא בחירתו – הרי ברור שאין להניח בפשטות ש"יהדות" ו"יוונות" הפוכות זו מזו . לשון אחרת , אין זה נכון ש"יהדות הלניסטית" היא סתירה מניה וביה שאין לה טעם או תוחלת , המותירה לנו רק אפשרות בחירה מצומצמת : לבחור ביוונות היפה במקום ביהדות האפלה , או לדחות את היוונות האלילית , תרבותה של "מלכות יוון הרשעה . " סקירה יותר אופטימית נפנה אפוא לסקירה יותר אופטימית של תופעה תרבותית זו ומורשתה . תחילה נעיר , גם זאת בעקבות המדרש שבו פתחנו , שאין לזהות את " היהדות ההלניסטית " כיהדות התפוצות . בדומה ל V נאים , שיצרו את המדרש הנזכר תוך כדי ישיבה בארץ–ישראל , יש גם עדויות רבות אחרות המלמדות על קיומה של יוונות בארץישראל עצמה . די אם נפנה את תשומת הלב לעובדה שבין שליטי בית חשמונאי , נכדיו וניניו של מתתיהו שהרים את נס המרד נגד אלה שבאו לכפות יוונות על היהודים , אנו מוצאים שמות כגון הורקנוס , אריסטובולוס , אנטיגונוס ואלכסנדר . ברור ששמות השליטים החשמונאים הללו מבטאים גם אוריינטציה תרבותית , שבאה לביטוי בחינוך , באורחות השלטון , באמנות ועוד . לכן , לדוגמה , המהדורה האנגלית החדשה ( 1987-1973 ) של ספר היסוד על תולדות הבית השני , שכתב אמיל שירר במאה ה , 19– מבטלת את חלוקתו המקורית בין " ספרות יהודית הלניסטית " לבין " ספרות יהודית ארצישראלית , " ומסתפקת בחלוקה טכנית של היצירות לפי השפות שבהן נתחברו . בכך ניתן ביטוי להכרה , שהתגבשה במהלך המאה ה20– ( בעקבות המחקר , ולמרות הוויכוחים ביחס לקצב ולהיקף , ( שגם יהודי ארץ–ישראל היו חלק מן העולם ההלניסטי , ושהיוונות עשויה להתבטא גם בספרות הכתובה עברית וארמית . חקר התנ"ך הישראלי פנה לאמצעים מדעיים שמחוץ לטקסט , כולל הארכיאולוגיה , שנעשתה לאחת השלוחות המובהקות של חילון הזיכרון היהודי . בתמונה : גלגל המזלות בבית כנסת מהמאה ה3- לספה"נ בטבריה . במרכז הגלגל – דיוקנו של האל הליוס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help