sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

היהדות ההלניסטית באור אחר דניאל שוורץ במשך מאות שנים , מאז ימי אלכסנדר מוקדון ועד לעליית המרכז היהודי בבבל והכיבוש המוסלמי של המזרח , הרוב הגדול של היהודים בעולם חי בתחום התרבות ההלניסטית – התרבות היוונית כפי שהתפתחה במזרח . למפגש זה עם היוונות נודעה השפעה רבה בכל תחומי היצירה היהודית : הספרותית , הלשונית , המחשבתית , הפלסטית וגם ההלכתית , והדיו המשפיעים של המפגש נשמעים גם עד ימינו . ואף על פי כן , בחוגים רבים נתקבל דימוי חד–ממדי של התרבות ההלניסטית , המקופל במשפט "מלכות יוון הרשעה . " דימוי זה ראוי לבדיקה מחדש . בספר ויקרא ( א , ב ) נאמר : "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם : אדם כי יקריב מכם קרבן לה . "' בפסוק זה קיימת מטוטלת הנעה בין פרטיקולריזם לבין אוניברסליזם , ואת התנועה הזו מסביר מדרש תנאי " ) ספרא ( " כך : '" אדם' – לרבות את הגרים ; 'מכם' – להוציא את המשומדים . " כלומר , כנקודת מוצא אנחנו מהווים קבוצה המכונה "בני ישראל , " אך אפשר להוסיף על קבוצה זו גרים ולגרוע ממנה משומדים . אולם , מכיוון שהקבוצה הבסיסית המכונה "בני ישראל" מוגדרת לפי לידתה , ואדם אינו יכול לשנות את לידתו , נשאלת השאלה : אל מה מצטרפים הגרים , וממה פורשים המשומדים ? המדרש אינו מגדיר זאת בפירוש , אבל אנו , בלשוננו , ודאי היינו עונים : אלה הצטרפו ל"יהדות" ( או : ל"דת היהודית ( " ואלה פרשו ממנה . לנו אין קושי לנסח את מחשבת המדרש ולומר שהוא מדבר על אנשים אשר , למרות לידתם , הצטרפו לדת או עזבו אותה . ובכך , כפי שנראה מיד , המדרש משתמש בהבחנה שמקורה הלניסטי . בפירושו ל"ספרא" הוסיף כאן המהדיר המודרני , אליעזר לואי פינקלסטיין , מילה אחת בלבד כדי לבאר את המושג " משומדים : " "המתייוונים . " כך מבטא פינקלשטיין דעה רווחת מאוד , לא רק בפירושים מלומדים למהדורות ביקורתיות אלא גם בהקשרים ציבוריים רבים , החל במחזות חנוכה המומחזים בגני ילדים , והיא : שיש לראות ב"מתייוונים" פורשים מעם ישראל , משומדים , אשר כנגדם עמדו שלומי אמוני ישראל – בין אם הכוונה ל"ישראל" הדתי , אשר גיבוריו בעת העתיקה היו חז"ל , ובין אם הכוונה לישראל הלאומי , אשר גיבוריו העתיקים היו חשמונאים ולוחמי חירות אחרים . אולם , התבוננות קצרה נוספת במדרש תראה שהדברים מסובכים יותר . עלינו לשים לב לעובדה , שבכך שהמדרש המצוטט זונח את הלידה ( הייחוס הלאומי ) כהגדרה של הקבוצה , ועובר לקריטריון דתי , הוא עושה מהלך שאין כדוגמתו בתנ"ך ( אשר אין בו מושגים כמו "דת" ו"משומד . ( " זהו מהלך שעלינו להיזדקק לספרות היהודית ההלניסטית כדי שנוכל לבצע אותו . זאת , מכיוון שהמדרש מעתיק את ההגדרה מן הלאום " ) בני ישראל ( " למשהו אחר , אבל אין לו , כפי שראינו , שם עבור אותו דבר אחר ; כדי למצוא את המונח המתאים , "יהדות , " שסיפקנו לפי הבנתנו , עלינו לפנות לספר יהודי הלניסטי : ספר במרוצת אלף השנים שקדמו להתגבשותה של הנהגת הפרושים והחכמים שיצרו את ההלכה והמדרש ואחזו בסמכות האנושית ובחירות הפרשנית . שני דפוסי היצירה , זה הנסמך על השראה שמימית פורצת גבולות וזה הנסמך על דעת אנושית המכוננת גבולות , המשיכו להשפיע בערוצים שונים על ההיסטוריה של היצירה היהודית לדורותיה והתגלגלו בתורת הסוד ובספרות המיסטית והקבלית , מזה , ובהלכה , בפסיקה ובמדרש , מזה . לקריאה נוספת : מגילת הסרכים ממגילות מדבר יהודה , י' ליכט , מהדיר , ירושלים תשכ"ה . מגילת המקדש , א-ג , י' ידין , מהדיר , ירושלים תשל"ז . ספרים חיצוניים , א' כהנא , מהדיר , תל–אביב תרצ"ז . ספר מקבים א , א' רפפורט , מהדיר , ירושלים תשס"ד . ספר מקבים ב , ד' שוורץ , מהדיר , ירושלים תשס"ה . ספר בן סירא השלם , מ"צ סגל , מהדיר , ירושלים תשל"ב . יוסף בן מתתיהו , תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים , תרגם י"נ שמחוני , תל–אביב תשט"ז . יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , תרגם א' שליט , ירושלים תשכ"ז . מ' שטרן , "ימי הבית השני , " בתוך : תולדות עם ישראל , עורך ח"ה בן ששון , תל–אביב . 1969 י' זוסמן , "חקר תולדות ההלכה ומגילות מדבר יהודה , " תרביץ , נט ( תש"ן , ( עמ' . 64-11 ש' טלמון , "לוח השנה של בני עדת היחד , " קדמוניות , ל , ( 114 ) תשנ"ח , עמ' . 114-105 ר' אליאור , מקדש ומרכבה , כוהנים ומלאכים היכל והיכלות במיסטיקה העברית הקדומה , ירושלים תשס"ג . י' דן , המיסטיקה העברית הקדומה , תל–אביב תש"ן . י' שיפמן , הלכה הליכה ומשיחיות בכת מדבר יהודה , ירושלים תשנ"ד . ב' ניצן , תפילת קומראן ושירתה , ירושלים תשנ"ז .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help