sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

האחרונות לפסה"נ , לא נכלל בקאנון המקראי , שנערך ונחתם בידי חכמים במאות הראשונות לספירה , וכך נהפך המכלול הכוהני המקודש שנותר מחוץ לקאנון לספרים חיצוניים או ספרים גנוזים או אפילו לספרי מינות וכפירה . יתר על כן , כל חיבור שהזכיר את הזמן האלוהי והמקדשי לפי לוח השמש הכוהני המקודש של 364 הימים , במישרין או בעקיפין , נותר מחוץ לאסופה המקראית , וכמוהו חיבורים שעסקו במקום המקודש בזיקה להיכלות , למרכבה , לפרד"ס ולעולם המלאכי , וחיבורים שדנו בשומרי משמרת הקודש , כוהנים ומלאכים . דומה שחכמים טשטשו בעריכה הסופית של המקרא מסורות כוהניות הקשורות בלוח ( זמן מקודש ) ומסורות הקשורות במרכבה ( מקום מקודש . ( למשל , בנוסח תרגום השבעים ובנוסח מגילות מדבר יהודה מופיעה המילה "מרכבה" בספר יחזקאל ( א , ד ; מג , ג , ( ואילו בנוסח המסורה המילה נעדרת . נוסח המגילות של פרשת נח וסיפור המבול מספר בפירוט את כל התאריכים והימים המלמדים במפורט את חשבון הלוח של 364 הימים , ואילו בנוסח המסורה נקטעו שמות הימים וממילא הוסרו ההנחיות לחישוב הלוח . בדומה לכך , בנוסח המגילות מועד חג השבועות נקבע ליום ראשון , חמישה–עשר בחודש השלישי , שבע שבתות אחרי שבת בראשית , השבת שאחרי תום חג הפסח , שאחריה מניפים את העומר בכ"ו בחודש הראשון , ואילו בנוסח המסורה אין מצוין מועד לחג השבועות ואף לא להנפת העומר . יש מידה לא מבוטלת של אירוניה היסטורית בעובדה שחיבורים כוהניים מקודשים שדנו בזמן מקודש ובמקום מקודש ובמיתוס הפולחן המקודש נהפכו ל"ספרים חיצוניים" או ל"ספרי מינים" בידי החכמים , שרצו לחתום את התורה שבכתב ואת ההשראה האלוהית והמלאכית המצויה ביסודה , ואת משמרת הקודש הכוהנית שלה , כדי לפתח את התורה שבעל פה , הנוצרת בתוקפה של ריבונות אנושית שאינה מתייחסת על שושלת או על שבט , על מקור שמימי או מלאכי , אלא רק על האדם הארצי ביחידותו , על לימודו , חוכמתו , מסורתו ופירושו . נפילת בית חשמונאי בידי הרומאים בשנות ה60– של המאה ה1– לפסה"נ , ובידי הורדוס במחצית השנייה של המאה ה1– לפסה"נ , גרמה לירידתה של המפלגה החשמונאית מן הזירה שבה פעלה מאה ועשרים שנה ולדחיקתה לשולי הזיכרון ההיסטורי . המפלגה החשמונאית לא הותירה שום עדות כתובה בספרות העברית , אבל שתי המפלגות המרכזיות , הכוהניתהמסורתית ( בית–צדוק / צדוקים ) והפרושית החדשנית ( פרושים / חכמים , ( המשיכו ליצור , לכתוב , לדרוש ולפרש , להיאבק ולהתפלמס . אין בידינו חיבורים כתובים של הפרושים מלפני הספירה , שכן אלה אחזו מאות שנים בעקרון התורה שבעל פה . אך אחרי החורבן התעצם כוחם של חכמים . הם ידעו להיענות לאתגר השעה , החליפו קדושה סובסטנציאלית ( המהות מקודשת , תוקפה אלוהי והבחנותיה קשורות לטבע ולעדות כתובה משמים ) בקדושה נומינלית ( האדם מקדש ב 7 T ר F ובברכ F והוא ריבוני להכריע בהבחנות בין קודש לחול על פי רוחו ודיבורו , ( החליפו את גבולות התורה שבכתב בחירות הדרשנית של התורה שבעל פה , החליפו את פולחן הקורבנות בתפילה , חתמו את הקאנון המקראי , הרחיבו את מעגלי הלומדים ללא סייגי ייחוס , ביטלו זכויות יתר התלויות בכהונה , הפקיעו את בלעדיות סמכותו של הטקסט הכתוב כאשר הוסיפו לצדו את מסורת האבות , קבעו את העיקרון הדמוקרטי "אחרי רבים להטות , " וקבעו את היצירה האנושית ושיקול הדעת האינקלוסיבי , הכולל , לצד הניסיון , הבחירה וההכרעה האנושיים ביצירת ההלכה , כעדיפים על פני יצירה כוהנית נבואית אקסקלוסיבית , השואבת מהשראה אלוהית , מנבואה ומסמכות על טבעית הנשענת על חוק כתוב בלבד . אמנם יוסף בן מתתיהו מתאר שלוש מפלגות בסוף המאה ה1– לספירה – פרושים , צדוקים ואיסיים , אך בזמן שאנו יכולים לעמוד בבהירות על ההבדל בין הצדוקים לפרושים , אין לנו נקודת אחיזה בנוגע לאיסיים . לא הגיעו לידינו כתבים שמחבריהם קוראים לעצמם איסיים , ולא נודעו לנו עדים על כתבים מעין אלה לפני הספירה או אחרי תחילתה . אין לנו דברי איסיים בשום מקור עברי כתוב מלפני הספירה , המזהה את כותביו או את יריביו בשם הזה . קשה לרדת לסוף דעתו של יוספוס , אך תהא אשר תהא כוונתו , דבריו מתייחסים לסוף המאה ה1– לספירה , בעוד המציאות הנדונה מתייחסת לחלוקה שראשיתה במאות ה1-2– לפסה"נ , בתקופה של שלוש זהויות ברורות ומובחנות הנאבקות על בלעדיות סמכות הדעת ועל רשות והנהגה ציבורית : בית צדוק ( צדוקים , ( בית חשמונאי ( מכבים ) וחכמים / פרושים . בשל העובדה שבחשבון ההיסטורי היתה ידם של החכמים , מפתחי התורה שבעל פה , על העליונה בעיצוב הזיכרון הכתוב ובהנחלתו , פעמים רבות נוטים החוקרים והקוראים להתבונן במשזר ההיסטורי רק מבעד לנקודת מבטם . חכמים אכן חוללו מהפכה בתפיסת העולם הדתי באלף הראשון לספירה , אך אל לנו לשכוח שכוהנים ולוויים בני שבט לוי – ובהם נביאים כמשה , אליהו , יחזקאל , ירמיהו , עזרא ומלאכי , כוהנים כאהרן , אלעזר , פנחס , צדוק , שריה , יהושע בן יהוצדק ויהושע בן סירא , סופרים כוהניים כבעל דברי הימים ובעלי המסורות הכוהניות בחומש ואחיהם מורה הצדק ובעל ההודיות , בעלי שירות "עולת השבת" ו"מגילת הברכות" – הם הם שהניחו את התשתית למסורת המקראית הכוהנית–הנבואית הנסמכת על דעת אלוהים , על ברית , אות , מצווה , חוק , תורה ומשפט , על מסורת הלוח ומסורת המרכבה , והנכתבת בהשראה אלוהית ומלאכית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help