sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

ושפיכות דמים רבה מבית ומחוץ , לא נשמרו במסורת היהודית , לא נמסרו בעברית , לא התקדשו , לא נלמדו ולא נזכרו . הישות השלישית היא קבוצה חדשה המכונה פרושים , שהחלה להתגבש בשליש השני של המאה ה2– לפסה"נ . היא הונהגה בידי אנשים שלא היו כוהנים ולא היו מעוניינים בלגיטימציה התורשתית של הסדר הכוהני המקראי , אלא ביקשו לכונן מקורות תוקף וסמכות חדשים הנשענים על בסיס שונה . הם פיתחו את הרעיון של "מסורת אבותינו בידינו , " המכוון להלכות , חוקים , פירושים ומנהגים שאינם כתובים בתורת משה , כמקור תוקף נוסף הנמסר בעל פה . לרעיון המהפכני של התורה שבעל פה יש שני ממדים : האחד נשען על מקור ידע נוסף שאינו כתוב , אינו מיוסד על השראה אלוהית חד–פעמית השמורה לנביאים , משוררים , כוהנים ולוויים , אינו מוגבל לטקסט כתוב ואינו נשמר בידי כוהנים , אלא מובא בהדגשה מפי בני אדם נטולי ייחוס שבטי , הנחשבים לבעלי מסורת , ניסיון ושיקול דעת המובאים בחשבון . הממד האחר עניינו פירוש חדש של הטקסט המקודש בדרך החורגת מפשט הכתוב , בתוקף חירות פרשנית המסורה לכל אדם ללא תנאים מוקדמים והפטורה מכתיבה מקודשת . המפרשים החדשים האלה נקראו , על שם מלאכתם הפרשנית , פרושים , כעולה מתיאורו של יוסף בן מתתיהו בקדמוניות : "הפרושים הם האנשים אשר יצא להם שם של חכמים יודעים לפרש את החוקים פרש היטב . " העמדה הזאת היתה נושא למחלוקת , כמו שעולה מהמשך הדברים : " הפרושים מסרו לעם כמה הלכות ממסורת אבות שלא נכתבו בתורת משה , ומשום כך דוחה אותם כת הצדוקים האומרת שיש לחשוב לחוקים רק את הכתובים ואילו אלה הבאים ממסורת האבות אין [ חובה ] לשמור . ועל דברים אלה היו ביניהם דיונים וחילוקי דעות גדולים . " הפרושים יצרו בתקופה החשמונאית קבוצות הזדהות רחבות בחוגים שנואשו מכינון מחודש של הסדר הכוהני הישן של בית צדוק ואנשי בריתם , וסלדו מהסדר הכוהני החדש , נטול הלגיטימציה , של בית חשמונאי . הם לא ראו בעצמם כפופים מבחינה דתית ורוחנית לא לאלה ולא לאלה , ואולם , משעה שהחלו לתת מבע כתוב לעמדותיהם , בשל צוק העתים , כמאה וחמישים שנה אחרי החורבן , התפלמסו רק עם העמדות הכוהניות העתיקות של בני צדוק , שכינו אותם צדוקים , ולא נתנו דעתם כלל על עמדות בית חשמונאי , שאותו טרחו להשכיח ולדחוק לשוליים , אולי בשל העובדה שלא שכחו שלפי מסורות שונות ( המובאות בקדמוניות של יוסף בן מתתיהו , יוספוס פלאוויוס ) יוחנן הורקנוס ואלכסנדר ינאי רדפו את הפרושים ( שחלקו על הלגיטימציה שלהם לכהונה ולמלוכה ) בסוף המאה ה2– ובראשית המאה ה1– לפסה"נ . על כן אין לתאר את התקופה הזאת על פי חלוקה של מרכז נורמטיבי ( מתייוונים או חשמונאים ) וכת פורצת גדר ( בני צדוק או צדוקים . ( החשמונאים שלטו ככוהנים גדולים ומלכים מאמצע המאה ה2– ועד לשנת 37 לפסה"נ ועוררו עוינות חריפה אצל בני צדוק , קודמיהם , המובעת בהרחבה ב"פשר חבקוק , " " פשר נחום , " "מגילת מלחמת בני אור ובני חושך" ובאיגרת " מקצת מעשי התורה , " אך גם במפלגה הפרושית , כמו שעולה מדברי יוסף בן מתתיהו על הורקנוס הראשון בקדמוניות , ומדבריו על הפרושים שקראו לעזרת השלטון הסלווקי כדי להדיח את בנו . על פי מסורת זו שמונה מאות פרושים נתלו ונהרגו במלחמת האזרחים שהתנהלה בימי אלכסנדר ינאי . . 2 בשנות ה60– של המאה ה1– לפסה"נ הביס הצבא הרומי בראשות פומפיוס את האימפריה הסלווקית , הגיע מסוריה לארץ–ישראל וכבש אותה . כדרכו של שלטון חדש המבקש להגדיר עידן חדש ולחתום את הישן , שינו הרומאים את הלוח הסלווקי הירחי ללוח רומי שמשי , ובחודש ינואר בשנת 45 לפסה"נ החיל יוליוס קיסר את הלוח היוליאני השמשי ברחבי ממלכתו . חכמי הפרושים , שהשפעתם התעצמה והלכה בתקופה הזאת , רצו בלוח שיהיה נבדל מהלוח השמשי של הכובש הרומי , בעל 365 הימים , אך גם מהלוח השמשי של בני צדוק בעל 364 הימים , וגם מהלוח של בית חשמונאי , שפעלו ככל הנראה על פי הלוח הסלווקי–המקדוני שהיו בו 360 ימים והוא תבע עיבור בכל שנתיים . על כן הם בחרו שלא לקבוע כלל מספר ימים קבוע , מחושב וידוע מראש , לשנה או לעונה , ואף לא לקבוע מספר ימים מחושב מראש לחודש , אלא להשתית את מניין הימים על מולד הירח המשתנה , להפוך את סדרי הלוח המקראי ולהתחיל את השנה בחודש השביעי , תשרי , ולחוג את השינוי הזה בחג שהם חידשו ואינו נזכר כלל בתורה , ושמו ראש השנה . הלוח השמשי החקלאי העתיק , הקודם במאות רבות של שנים ללוח של חכמים , על חלוקתו לארבע עונות שכונו בעת העתיקה קציר , קיץ , זרע ודשא , וחלוקתו לשנים–עשר חודשים , מהחודש הראשון חודש האביב ועד לחודש השנים–עשר חודש אדר , על חישוביו האסטרונומיים הרבעוניים והתריסריים , נקשר בספרות הכוהנית במסורת "המרכבה . " הלוח בכלל ומסורת המרכבה בפרט – שהתייחסה לזמן מקודש המכונה "מרכבות השמים" ביחס לחלוקותיו הרבעוניות והתריסריות , המייצגות את המשך היוצר של הטבע על מחזוריו הנראים לעין , ולזמן משבית המכונה "מועדי דרור" ביחס לחלוקותיו השביעוניות – נהפכו לסלע המחלוקת בין הכוהנים לבית צדוק , המכונים בספרות חז"ל צדוקים , ובין הפרושים , המכונים חכמים או רבנים , ואשר קובעים בתוקף "אין דורשין ... במרכבה" ( חגיגה ב , א . ( בשנת ה70– לספירה , בשעה שחרב בית המקדש , המקום

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help