sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

כה רבה שהיא מכונה "המגילה החיצונית לבראשית , " "יחזקאל השני" או "אפוקריפון יהושע , " אך היא שונה ממנה בכמה נקודות מכריעות המקנות לה צביון ייחודי . שרידי הספרות הזאת המרחיבים את נוסח הסיפור המקראי הנמצא בספר בראשית , שהגיעו לידינו מן המאות האחרונות לפסה"נ , כונו " ספרים חיצונים" בידי מחברים ששנו וכתבו במאות הראשונות לספירה . הספרייה שנמצאה במדבר יהודה מעידה על עצמה בלשון מפורשת שהיא מתייחסת להנהגתם של "הכוהנים בני צדוק ואנשי בריתם" ודנה בהרבה נושאים שנויים במחלוקת . היא רואה את ראשיתה הכתובה בחנוך בן ירד , המוזכר בספר בראשית ( פרק ה , ( מייסד מורשת הכהונה הקשורה בזמן מקודש , במקום מקודש , בעדות שמימית מקודשת , בברית מקודשת , בכתבים ובלוחות מקודשים ובפולחן מקודש הנודע מימי הדור השביעי לבריאה . ואולם ייחודה של הספרות הכוהנית שנמצאה במדבר יהודה , מלבד הגניאלוגיה העתיקה והמפורטת שלה , הוא בלוח השנה שלה , הלוח השמשי המקודש , שלדברי הכותבים נגלה לחנוך , מייסד מיתוס הכהונה , בשעה שנלקח לשמים , כמסופר בבראשית ( ה , כא-כד , ( ולמד את פרטיו המקודשים מן המלאכים ( ספר חנוך א ; ספר חנוך ב ; היובלים ד . ( הלוח השמשי הזה שבו 364 ימים והוא מחולק ל52– שבתות ול52– שבועות , מבוסס על חלוקה רבעונית לארבע עונות שוות של 91 יום החופפות זו לזו בראשיתן ובסיומן , ומחולקות גם לחלוקה שביעונית מחזורית של 13 שבתות . הלוח , שמקורו מקודש בתודעת שומריו הכוהנים , כעולה מ"מגילת המשמרות , " המתארת את חילופי עשרים וארבע משמרות הכהונה בסדר מחזורי רציף וקבוע מראש בכל שבעה ימים בשנה של 364 ימים , במחזורים של שש שנים בין שמיטה לשמיטה , מושתת על חישוב קבוע שבו לכל יום מימי השנה תאריך קבוע , ולכל שבת ומועד תאריך ויום קבועים וידועים מראש . על פי לוח זה , מתחילה השנה תמיד ביום ד , ' יום בריאת המאורות , והוא א' בחודש הראשון ( ניסן , ( וכל אחד מן החודשים המכונים השני והשלישי וכו' מתחיל אחרי 30 יום בסדר רצוף של הימים : החודש הראשון ביום ד , ' החודש השני ביום ו' והשלישי ביום א . ' לכל מועד יש יום קבוע , ושום מועד אינו חל אף פעם בשבת . בכל שלושה חודשים נוסף יום אחד , הוא היום ה31– בחודש השלישי , השישי , התשיעי והשנים–עשר , החל תמיד ביום ג . ' כל אחד מראשי הרבעונים , הנקראים גם ימי זיכרון , חל בראשית החודש הראשון , הרביעי , השביעי והעשירי , ביום ד , ' והחודש הראשון בכל רבעון יש בו 30 יום , החודש השני אף בו יש 30 יום , והחודש השלישי יש בו 31 יום . הלוח הסכמטי השביעוני–הרבעוני הזה , המחושב וידוע מראש , שעל פיו התחלף סדר המשמרות במקדש בכל יום ראשון בשבוע , 52 פעמים בשנה , הוחזק כלוח מקודש המבטא את הטענה שהזמן מקורו אלוהי , נצחי ועל–זמני , וביטויו הארצי קבוע ואין לשנותו , והוא חורג מהכרעה אנושית ותלוי בסדרים אלוהיים נצחיים המשמשים תשתית לעבודת הקודש . כוהני בית צדוק , שהיו , על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית , משפחת הכהונה הגדולה , העוברת בירושה מאב לבן מימי אהרן בן עמרם , נאבקו על קדושתו של הלוח הסכמטי–ההרמוני המחושב הזה של 364 הימים . בשנת השמיטה , אחרי מעמד הקהל , בכל שבע שנים , הוסיפו הכוהנים ככל הנראה שבוע אחרי החודש השביעי , כדי להשלים את הימים החסרים בין שנת השמש הריאלית לשנת השמש המקדשית . "לוח חירות" מקודש זה , שחלוקתו השביעונית תלויה בשבוע הבריאה וכל מרכיביו קשורים בשבע ושבועה , בשבת , בשמיטה וביובל , אחת ממערות קומראן במדבר יהודה . במערות נמצאו שרידי 760 חיבורים , שיוחסו לכת האיסיים , אך נראה שהספרייה מעידה על עצמה שהיא מתייחסת להנהגתם של "הכוהנים בני צדוק ואנשי בריתם , " כלומר לאליטה הכוהנית הישנה שהודחה על ידי הכוהנים החשמונאים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help